Logika dla humanistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-PO-S-LdH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika dla humanistów |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Przedmiot logiki. Funkcje wypowiedzi. Pojęcie zdania w sensie logicznym. Wyrażanie i stwierdzanie. Klasyczne spójniki logiczne Prawa klasycznego rachunku zdań. Zapisywanie zdań w języku klasycznego rachunku zdań. Nazwy. Desygnat nazwy. Zakres i treść nazwy. Ostrość zakresu nazwy, wyraźność nazwy. Rodzaje nazw. Definiowanie pojęć. Podziały definicji. Błędy w definicjach Zdania kategoryczne. Kwadrat logiczny. Prawa logiczne kwadratu logicznego. Przekształcenia zdań kategorycznych. Sylogizm kategoryczny, budowa i zasady poprawności trybów. Sylogizm prawniczy. Zaprzeczanie zdaniom złożonym Pojęcie relacji. Rodzaje relacji. Relacje porządkujące zbiór. Porządek i całkowity porządek. Relacje równoważnościowe i podział logiczny zbioru, klasyfikacja, typologia i partycja Systemy świadomych przekonań. Oceny i normy. Pojęcie wnioskowania. Wnioskowania dedukcyjne, redukcyjne i inne. Uzasadnianie przekonań. Dowodzenie twierdzeń, sprawdzanie hipotez i wyjaśnianie zjawisk. Pragmatyka logiczna: wypowiedzi okazjonalne, presupozycje, implikatury i akty mowy. |
Literatura: |
Literatura: Literatura podstawowa 1.S. Lewandowski, H. Machińska, A. Malinowski, J. Petzel, Logika dla prawników, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca 1.Barbara Stanosz, Ćwiczenia z logiki, Warszawa, PWN 2005. 2.Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa PWN 2008 3.Mieczysław Omyła, Zarys logiki, Warszawa, WSiP 1995. 4.Marek Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. 5.Marek Tokarz, Wykłady z logiki, Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach, Tychy 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna podstawowe pojęcia z zakresu logiki prawniczej potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu logiki prawniczej potrafi dokonywać analizy logicznej tekstu potrafi tworzyć poprawne definicje zna podstawowe błędy logiczne potrafi rozpoznać podstawowe błędy logiczne i usuwać je. umie odróżnić poziomy języka, w tym język prawny od prawniczego |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2: Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej na ocenę 3: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej i przy pomocy prowadzącego potrafi odtworzyć te definicje, a samodzielnie popełnia dozwoloną ilość błędów na ocenę 4: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej, rozumie różnice wynikające z definicji pojęć bliskoznacznych, czy potocznie błędnie utożsamianych i samodzielnie prawie nie popełnia błędów definiując te pojęcia na ocenę 5: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej, nie popełnia błędów definiując te pojęcia, rozumie różnice wynikające z definicji pojęć bliskoznacznych, czy potocznie błędnie utożsamianych na ocenę 2: Student nie potrafi rozpoznać przykładów obrazujących w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej lub nie potrafi formułować własnych krótkich wypowiedzi przy pomocy tych pojęć na ocenę 3: Student potrafi w stopniu zadowalającym rozpoznać przykłady obrazujące w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej i potrafi formułować własne krótkie wypowiedzi przy pomocy tych pojęć na ocenę 4: Student potrafi w stopniu dobrym rozpoznać przykłady obrazujące w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej i potrafi formułować własne dłuższe wypowiedzi przy pomocy tych pojęć na ocenę 5: Student potrafi bezbłędnie rozpoznać przykłady obrazujące w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej i potrafi formułować własne dłuższe wypowiedzi przy pomocy tych pojęć na ocenę 2: Student nie potrafi metodami logicznymi ustalać związków pomiędzy częściami tekstu, czy ich korelatami. W szczególności student: - nie potrafi formalizować zdań języka naturalnego lub - nie potrafi metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna na ocenę 3: Student potrafi zadowalająco metodami logicznymi ustalać związki pomiędzy częściami tekstu, czy ich korelatami. Wszczególności student potrafi na poziomie zadowalającym: - formalizować zdania języka naturalnego, - metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna danym związku na ocenę 4: Student potrafi na poziomie dobrym ustalać metodami logicznymi związki pomiędzy częściami tekstu, czy ich korelatami. W szczególności student potrafi: - -bezbłędnie formalizować zdania języka naturalnego oraz na poziomie dobrym potrafi metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna - na poziomie wymyślać na podstawie praw logicznych własne zdania będące z wyjściowym lub wyjściowymi w danym związku logicznym na ocenę 5: Student potrafi na poziomie bardzo dobrym ustalać metodami logicznymi związki zachodzące pomiędzy cczęściami tekstu, czy ich korelatami. W szczególności student potrafi bezbłędnie: -formalizować zdania języka naturalnego oraz na poziomie dobrym potrafi - metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna danym związku - wymyślać na podstawie praw logicznych własne zdania będące z wyjściowym lub wyjściowymi w danym związku logicznym na ocenę 2: Student nie potrafi tworzyć poprawnych definicji i wykorzystywać definicji przy wykładni prawa na ocenę 3: Student potrafi tworzyć poprawne definicje dla niektórych typów pojęć i wykorzystywać definicje dla tych typów przy wykładni prawa na ocenę 4: Student potrafi tworzyć poprawne definicje dla większości typów pojęć i wykorzystywać definicje dla tych typów przy wykładni prawa na ocenę 5: Student potrafi tworzyć poprawne definicje dla wszystkich typów pojęć i wykorzystywać definicje przy wykładni prawa na ocenę 2: Student nie zna podstawowych błędów logicznych na ocenę 3: Student zna niektóre typy podstawowych błędów logicznych na ocenę 4: Student zna prawie wszystkie podstawowe błędy logiczne na ocenę 5: Student zna wszystkie podstawowe błędy logiczne na ocenę 2: Student nie potrafi rozpoznać podstawowych błędów logicznych na ocenę 3: Student potrafi rozpoznać łatwe do zauważenia błędy logiczne i potrafi większość z nich usunąć na ocenę 4: Student potrafi rozpoznać trudniejsze do zauważenia błędy logiczne i potrafi te błędy usunąć na ocenę 5: Student potrafi rozpoznać trudne do zauważenia błędy logiczne i potrafi te błędy usunąć na ocenę 2: Student nie odróżnia poziomów języka, w szczególności nie odróżnia języka prawnego od prawniczego na ocenę 3: Student często umie odróżnić język od jego metajęzyka, w szczególności często odróżnia język prawny od prawniczego na ocenę 4: student zawsze umie odróżnić jjęzyk od jego metajęzyka , w szczególności zawsze odróżnia język prawny od języka prawniczego na ocenę 5: Student umie zawsze odróżnić język od jego metajęzyka, a nawet odróżnia od nich języki o wyższych poziomów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Omyła | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Omyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.