Lobbing w stosunkach międzynarodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-PO-S-Lwsm |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lobbing w stosunkach międzynarodowych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczyć będą zjawiska lobbingu w na szczeblu narodowym i ponadnarodowym. Polega on na wywieraniu wpływu na organy państw i organizacji międzynarodowych przez różnego rodzaju podmioty pozapaństwowe, takie jak: grupy interesu, korporacje narodowe i transnarodowe, ale też agendy innych państw: np. ambasady, think tanki Lobbing jest także działalność zawodowa podejmowana odpłatnie przez lobbystów jako profesjonalnych pośredników między klientem a decydentem. Polega na zdolności do przekonania decydenta (premiera, rządu, ministra, parlamentu, komisarza Komisji Europejskiej) do zrobienia czegoś, czego nie zrobiłby bez perswazji lobbysty. Celem zajęć będzie charakterystyka roli lobbingu i grup interesu, bez czego wyjaśnienie rzeczywistych mechanizmów polityki jest niemożliwe. |
Pełny opis: |
1.Lobbing – co to jest? - geneza, definicja i specyfika 2. Uwarunkowania działalności lobbingowej - w państwach - na szczeblu międzynarodowym - funkcje lobbingu 3. Podmioty podejmujące lobbing - grupy interesu partykularnych - grupy interesu publicznego - korporacje 4. Regulacja zjawiska lobbingu - regulacje w Unii Europejskiej - regulacje w Polsce i innych państwach - działalność lobbingowa jako zawód 5. Strategie i metody lobbingu - lobbying ofensywny i defensywny - lobbying bezpośredni – metody „judo” - lobbying pośredni 6. - 8. Przykłady praktyczne kampanii lobbingowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa K.Jasiecki, M. Molęda-Zdziech, U. Kurczewska, Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006 U. Kurczewska, K. Jasiecki (red.), Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w Unii Europejskiej L. Graniszewski, R. Grzeszczak, K. Karski, P. Madziar, J. Majchrowski, Oddziaływanie na procesy decyzyjne w Unii Europejskiej, Warszawa 2019 U. Kurczewska, Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2011 M. M. Wiszowaty Regulacja prawna lobbingu na świecie. Historia, elementy, stan obecny, Warszawa 2008. Literatura uzupełniajaca Z. . R. Chari, J. Hogan, G. Murphy, Regulating Lobbying: A Global Comparison,Manchester 2012. , L. Rubisz (red.), Grupy interesu. Teoria i działanie, Toruń 2003 J. F., Czub, A. Vetulani-Cegiel, Leksykon lobbingu w Unii Europejskiej, Warszawa 2018 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student zna rodzaje, kompetencje i zadania wybranych organów władzy na szczeblu narodowym i ponadnarodowym w zakresie, który jest przedmiotem zainteresowania pomiotów podejmujących działalność lobbingową. Zna strategie i metody działalności zawodowej. Potrafi opisać i wyjaśnić zalety działalności lobbingowej. Identyfikuje główne zasady i problemy regulacji prawnej lobbingu. Umiejętności Student potrafi wskazać podmioty mogące podejmować lobbing i adresatów lobbingu. Student potrafi wskazać etapy postępowań legislacyjnych na których dopuszczalne i uprawnione są działania zaliczane do działalności lobbingowej oraz określić obowiązki jakie należy spełnić, aby legalnie prowadzić tego typu działalność. Potrafi wskazać na czym polegają i czemu służą metody lobbingu. Kompetencje społeczne Student akceptuje reguły przejrzystości procedur podejmowania decyzji i tworzenia prawa w państwie i w organizacjach międzynarodowych, w tym zasadę jawności działalności lobbingowej, jest zdolny do podjęcia dyskusji na podstawowe tematy związane z działalnością lobbingową w Polsce i zagranicą, docenia wartość i jest świadomy znaczenia jakie dla skutecznej działalności lobbingowej mają takie czynniki jak: wizerunek, kontakty z mediami, planowanie strategiczne i taktyczne kampanii lobbingowych, czy wykorzystanie metod lobbying oddolnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji nt. przykładów lobbingu w Polsce lub na świecie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.