Służby specjalne w demokratycznym państwie prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-PO-S-SSDPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Służby specjalne w demokratycznym państwie prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PR_W02, PR_W03 PR_W04, PR_W06 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny ma na celu zapoznanie studentów z problematyką funkcjonowania cywilnych służb specjalnych na przykładzie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. W ramach wykładu problematyka służb specjalnych zostanie przedstawiona z perspektywy prawa administracyjnego ustrojowego i materialnego. W wykładzie biorą udział zaproszeni goście przybliżając działanie służb specjalnych w praktyce. |
Pełny opis: |
Zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego jest jednym z istotnych zadań administracji publicznej we współczesnym świecie. Funkcjonowanie służb specjalnych stanowi jeden z ważnych elementów systemu organów w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Celem wykładu jest przedstawienie ram prawnych funkcjonowania cywilnych służb specjalnych, na przykładzie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Służby specjalne są szczególną formą administracji ingerującej. W ramach wykładu studenci zapoznają się z zadaniami cywilnych służb specjalnych, ich strukturą organizacyjną, uprawnieniami funkcjonariuszy AW i ABW oraz zasadami kontroli nad funkcjonowaniem tych służb. Problematyka cywilnych służb specjalnych odniesiona zostanie do klasycznych pojęć z zakresu prawa administracyjnego, takich jak administracja ingerująca, władztwo, kontrola. W jego ramach student powinien uzyskać pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu cywilnych służb specjalnych w demokratycznym państwie. Student powinien znać specyfikę funkcjonowania tego rodzaju administracji. Umieć odróżnić ten rodzaj administracji od innych podmiotów administrujących. Student powinien znać znaczenie informacji we współczesnym świecie i zagrożenia w cyberprzestrzeni. Powinien rozumieć konieczność zapewnienia równowagi miedzy bezpieczeństwem a prawami obywatelskimi, w tym przede wszystkim prawem do prywatności. Student powinien umieć analizować w tym kontekście rzeczywistość społeczną. W ramach wykładu odbędą się moderowane spotkania z byłymi oficerami cywilnych służb specjalnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: -M. Bożek, M. Czuryk, M. Karpiuk, J. Kostrubiec, Służby specjalne w strukturze władz publicznych : zagadnienia prawnoustrojowe, Warszawa 2014, - Służby specjalne w strukturze władz publicznych: zagadnienia prawnoustrojowe, pod red. M. Brożka, Warszawa 2014, -B. Opaliński, M. Rogalski, P. Szustakiewicz, Ustawa o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. Komentarz. Warszawa 2017 (Legalis), - P. Łabuz, T. Safjański, W. Zubrzycki, Ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Komentarz, Warszawa 2019 (Legalis), Literatura dodatkowa - S. Zalewski, Służby specjalne w państwie demokratycznym, Warszawa 2005, - Polskie służby specjalne : słownik / pod red. Konstantego A. Wojtaszczyka, Warszawa 2011, Ustawa: -ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu . |
Metody i kryteria oceniania: |
Student będzie oceniany przy uwzględnieniu następujących kryteriów. Po pierwsze, brana będzie pod uwagę wiedza, po drugie aktywność i samodzielne przygotowanie do zajęć. Przy ocenie aktywności będzie brane pod uwagę 1) aktywny udział w zajęciach, 2) przygotowanie na zajęcia, oceniane na podstawie udziału w dyskusji, 3) wykonywanie zadań i przygotowanie prezentacji. Prezentacja będzie przygotowana na ocenę bardzo dobrą. Wykład częściowo dialogowany. W ramach wykładu poza prezentacją omawianych zagadnień, prowadzony jest dialog pomiędzy wykładowcą a studentami, którzy wobec ukazanych przez wykładowcę problemów dokonują analizy prawnej zagadnienia i prezentują uzasadnione indywidualne poglądy. Wykładowca inicjuje dyskusje problemowe. Ocenie podlega udział studenta w wykładzie i jego merytoryczne zaangażowanie. Wiedza jest oceniana w oparciu egzamin pisemny w formie testowej. Na ocenę w częściach równych składają się oba komponenty.Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia. Zasady oceniania: R_W02, Student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym. Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie źródeł prawa dotyczących funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student nie potrafi scharakteryzować potrafi scharakteryzować norm prawnych dotyczących ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym. Na ocenę 3, 3,5: student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym na poziomie podstawowym. Na ocenę 4, 4,5: student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym na poziomie dobrym. Na ocenę 5: student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym na poziomie bardzo dobrym. PR_W03 Student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów Na ocenę 2: student nie zna procesu kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów. Na ocenę 3, 3,5: student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów na poziomie dostatecznym. Na ocenę 4, 4,5: student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów na poziomie dobrym. Na ocenę 5: student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów na bardzo dobrym. PR_W04, student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP; Na ocenę 2: student nie zna struktury służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania; student nie potrafi opisać relacji między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP. Na ocenę 3, 3,5: student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania na poziomie dostatecznym; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP na poziomie dostatecznym. Na ocenę 4, 4,5: student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania na poziomie dobrym; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP na poziomie dobrym. Na ocenę 5: student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania na poziomie bardzo dobrym; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP na poziomie bardzo dobrym. PR_W06, student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi. Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi. Na ocenę 3, 3,5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie podstawowym. Na ocenę 4, 4,5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie dobrym. Na ocenę 5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie bardzo dobrym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Piskorz-Ryń | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Piskorz-Ryń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Pełny opis: |
Zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego jest jednym z istotnych zadań administracji publicznej we współczesnym świecie. Funkcjonowanie służb specjalnych stanowi jeden z ważnych elementów systemu organów w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Celem wykładu jest przedstawienie ram prawnych funkcjonowania cywilnych służb specjalnych, na przykładzie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Służby specjalne są szczególną formą administracji ingerującej. W ramach wykładu studenci zapoznają się z zadaniami cywilnych służb specjalnych, ich strukturą organizacyjną, uprawnieniami funkcjonariuszy AW i ABW oraz zasadami kontroli nad funkcjonowaniem tych służb. Problematyka cywilnych służb specjalnych odniesiona zostanie do klasycznych pojęć z zakresu prawa administracyjnego, takich jak administracja ingerująca, władztwo, kontrola. W jego ramach student powinien uzyskać pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu cywilnych służb specjalnych w demokratycznym państwie. Student powinien znać specyfikę funkcjonowania tego rodzaju administracji. Umieć odróżnić ten rodzaj administracji od innych podmiotów administrujących. Student powinien znać znaczenie informacji we współczesnym świecie i zagrożenia w cyberprzestrzeni. Powinien rozumieć konieczność zapewnienia równowagi miedzy bezpieczeństwem a prawami obywatelskimi, w tym przede wszystkim prawem do prywatności. Student powinien umieć analizować w tym kontekście rzeczywistość społeczną. W ramach wykładu odbędą się moderowane spotkania z byłymi oficerami cywilnych służb specjalnych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: -M. Bożek, M. Czuryk, M. Karpiuk, J. Kostrubiec, Służby specjalne w strukturze władz publicznych : zagadnienia prawnoustrojowe, Warszawa 2014, - Służby specjalne w strukturze władz publicznych: zagadnienia prawnoustrojowe, pod red. M. Brożka, Warszawa 2014, -B. Opaliński, M. Rogalski, P. Szustakiewicz, Ustawa o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. Komentarz. Warszawa 2017 (Legalis), - P. Łabuz, T. Safjański, W. Zubrzycki, Ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Komentarz, Warszawa 2019 (Legalis), Literatura dodatkowa - S. Zalewski, Służby specjalne w państwie demokratycznym, Warszawa 2005, - Polskie służby specjalne : słownik / pod red. Konstantego A. Wojtaszczyka, Warszawa 2011, Ustawa: -ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu . |
|
Wymagania wstępne: |
Student będzie oceniany przy uwzględnieniu następujących kryteriów. Po pierwsze, brana będzie pod uwagę wiedza, po drugie aktywność i samodzielne przygotowanie do zajęć. Przy ocenie aktywności będzie brane pod uwagę 1) aktywny udział w zajęciach, 2) przygotowanie na zajęcia, oceniane na podstawie udziału w dyskusji, 3) wykonywanie zadań i przygotowanie prezentacji. Prezentacja będzie przygotowana na ocenę bardzo dobrą. Wykład częściowo dialogowany. W ramach wykładu poza prezentacją omawianych zagadnień, prowadzony jest dialog pomiędzy wykładowcą a studentami, którzy wobec ukazanych przez wykładowcę problemów dokonują analizy prawnej zagadnienia i prezentują uzasadnione indywidualne poglądy. Wykładowca inicjuje dyskusje problemowe. Ocenie podlega udział studenta w wykładzie i jego merytoryczne zaangażowanie. Wiedza jest oceniana w oparciu egzamin pisemny w formie testowej. Na ocenę w częściach równych składają się oba komponenty.Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.