Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Consumer protection law

General data

Course ID: WP-PR-MON-POchrK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Consumer protection law
Name in Polish: Prawo ochrony konsumenta
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot stanowi kompleksowy wykład instytucji i norm prawnych z zakresu prawa konsumenckiego. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z kompleksową dziedziną, jaką jest prawo ochrony konsumenta

Zakłada się wstępną znajomość przez studentów podstaw prawa cywilnego, a w szczególności zobowiązań oraz podstaw prawa finansowego i publicznego w ujęciu europejskim

Full description: (in Polish)

Wprowadzenie

Procesy społeczne i ekonomiczne, generujące status konsumenta. Konsumeryzm.

Tło europejskie prawa ochrony konsumenta i wpływ na prawodawstwo polskie.

Pojęcie i ewolucja definicji konsumenta w naukach ekonomicznych i prawnych.

Początki regulacji w prawie polskim, jako wypadkowa prawa prywatnego i publicznego.

Relacja konsumenta do przedsiębiorcy

Umowy konsumenckie- specyfika, adhezyjny i ochrona przed klauzulami niedozwolonymi

Incydentalna i abstrakcyjna kontrola wzorca konsumenckiego.

Procesowa ochrona interesów konsumenta - analiza wybranych zagadnień procedury cywilnej

Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jako przykład absorpcji aquis - ocena. Bezpieczeństwo produktu

Konsument w umowie sprzedaży. uprawnienia. Porównanie do umowy dostawy

Status konsumenta w umowach o świadczenie usług na przykładzie:

umowy ubezpieczenia, umowy przewozu oraz usług bankowych

Aspekty zawierania umów konsumenckich za pomocą mediów elektronicznych

Ochrona konkurencji i konsumenta- aspekty publicznoprawne

Instytucjonalno prawny system ochrony interesów konsumentów w Polsce. Porównanie stanu de lege lata ze standardami międzynarodowymi. Kierunki dalszego rozwoju

Bibliography: (in Polish)

podstawowa

1/ E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004 i późniejsze

2/ M. Jagielska, Dochodzenie roszczeń konsumenckich, Nowy ład dla konsumentów, Warszawa 2020

3/ T. Czech, Prawa Konsumenta, Komentarz, Warszawa 2017 ( i późniejsze wydania, ostatnie: 2020)

uzupełniająca:

1/ Z. Brodecki (red.) Finanse seria: Aquis Communautaire, Warszawa 2004

2/ P. Mikłaszewicz, Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2008

3/ R. Szostak, Umowy o przejęcie obowiązku wykonywania świadczeń gwarancyjnych na tle konsumenckiego prawa europejskiego, Warszawa 1994

4/ D. Fuchs, K. Malinowska, D. Maśniak (red.) Kontrakty w ubezpieczeniach, Warszawa 2020

5/ M. Jagielska, Odpowiedzialność za produkt, Zakamycze 1999

6/ B.W. Harvey, D.L. Parry, The Law of Consumer Protection and Fair Traiding, London 2000

7/ Uniform Consumer Sales Practices Act, zasoby www.

8/ T. Skoczny, Ustawa o prawach konsumenta, Warszawa 2015

9/ M. Jagielska, Polskie prawo konsumenckie na tle wspólnotowym, Rejent nr 3-4/2004

10/ E/ Łętowska, Komentarz do ustawy o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny (...), Warszawa 2000 ( i późniejsze wydania)

11/ T. Skoczny (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014 ( późniejsze wydania)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PR_W02: Student posiada wiedzę nt.źródeł i charakteru norm prawa ochrony konsumenta , w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do innych przedmiotów znajdujących się w programie studiów

PR_W03: Student zna proces kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata

PR_W04: Student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych charakterystycznych dla prawa ochrony konsumenta, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa prywatnego i prawa publicznego gospodarczego w ogólności.

PR_W06: Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania pojęć i stosunków prawnych w obrębie prawa ochrony konsumenta, a także ma biegłość w identyfikowaniu zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat

PR_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa ochrony konsumenta

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams). Studenci korzystają z dostępu z wykorzystaniem kodu do zajęć, który został im przesłany poprzez pocztę USOS UKSW. Student zalicza przedmiot zdalnie na podstawie pisemnego testu poprzez platformę Moodle,

PR_W02: Student posiada wiedzę nt.źródeł i charakteru norm prawa ochrony konsumenta , w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do innych przedmiotów znajdujących się w programie studiów

2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie

3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do norm prawa ochrony konsumenta, w szczególności cywilnego ale nie ma zdolności koherencji tych norm ani wskazania na ich genezę

4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się kwestii norm prawa ochrony konsumenta i potrafi łączyć to z dorobkiem innych nauk społecznych

5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie

PR_W03: Student zna proces kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata

2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie

3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do genezy i ewolucji instytucji prawa ochrony konsumenta

4) Student posiada dobrą wiedzę o procesie kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata

5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie

PR_W04: Student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych charakterystycznych dla prawa ochrony konsumenta, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa prywatnego i prawa publicznego gospodarczego w ogólności.

2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie

3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do korelacji instytucji prawnych ochrony konsumenta ale nie ma zdolności wiązania tego z dorobkiem innych dziedzin

4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się podstawowych instytucji prawa ochrony konsumenta i potrafi łączyć to z dorobkiem innych nauk prawnych

5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie

PR_W06: Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania pojęć i stosunków prawnych w obrębie prawa ochrony konsumenta, a także ma biegłość w identyfikowaniu zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat

2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie

3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się relacji pomiędzy instytucjami prawa ochrony konsumenta i w podstawowym stopniu potrafi korzystać z technologii informacyjnych

4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się podstaw prawa ochrony konsumenta i potrafi zadowalająco korzystać z technologii informatycznych i zasobów, co pozwala mi na dokonywanie analizy prawnej w zakresie przewidzianym przedmiotem

5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie i potrafi biegle korzystać z technologii informatycznych i zasobów, co pozwala mi na dokonywanie analizy prawnej w zakresie przewidzianym przedmiotem

PR_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa ochrony konsumenta

2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie

3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do metod i narzędzi legislacji w prawie ochrony konsumenta

4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do metod i narzędzi legislacji w prawie ochrony konsumenta i potrafi wskazać tendencje de lege lata

5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie i potrafi wskazać projektowane lub potrzebne koncepcje zmian w prawie ochrony konsumenta,

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)