Consumer protection law
General data
Course ID: | WP-PR-MON-POchrK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Consumer protection law |
Name in Polish: | Prawo ochrony konsumenta |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot stanowi kompleksowy wykład instytucji i norm prawnych z zakresu prawa konsumenckiego. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z kompleksową dziedziną, jaką jest prawo ochrony konsumenta Zakłada się wstępną znajomość przez studentów podstaw prawa cywilnego, a w szczególności zobowiązań oraz podstaw prawa finansowego i publicznego w ujęciu europejskim |
Full description: |
(in Polish) Wprowadzenie Procesy społeczne i ekonomiczne, generujące status konsumenta. Konsumeryzm. Tło europejskie prawa ochrony konsumenta i wpływ na prawodawstwo polskie. Pojęcie i ewolucja definicji konsumenta w naukach ekonomicznych i prawnych. Początki regulacji w prawie polskim, jako wypadkowa prawa prywatnego i publicznego. Relacja konsumenta do przedsiębiorcy Umowy konsumenckie- specyfika, adhezyjny i ochrona przed klauzulami niedozwolonymi Incydentalna i abstrakcyjna kontrola wzorca konsumenckiego. Procesowa ochrona interesów konsumenta - analiza wybranych zagadnień procedury cywilnej Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jako przykład absorpcji aquis - ocena. Bezpieczeństwo produktu Konsument w umowie sprzedaży. uprawnienia. Porównanie do umowy dostawy Status konsumenta w umowach o świadczenie usług na przykładzie: umowy ubezpieczenia, umowy przewozu oraz usług bankowych Aspekty zawierania umów konsumenckich za pomocą mediów elektronicznych Ochrona konkurencji i konsumenta- aspekty publicznoprawne Instytucjonalno prawny system ochrony interesów konsumentów w Polsce. Porównanie stanu de lege lata ze standardami międzynarodowymi. Kierunki dalszego rozwoju |
Bibliography: |
(in Polish) podstawowa 1/ E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004 i późniejsze 2/ M. Jagielska, Dochodzenie roszczeń konsumenckich, Nowy ład dla konsumentów, Warszawa 2020 3/ T. Czech, Prawa Konsumenta, Komentarz, Warszawa 2017 ( i późniejsze wydania, ostatnie: 2020) uzupełniająca: 1/ Z. Brodecki (red.) Finanse seria: Aquis Communautaire, Warszawa 2004 2/ P. Mikłaszewicz, Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2008 3/ R. Szostak, Umowy o przejęcie obowiązku wykonywania świadczeń gwarancyjnych na tle konsumenckiego prawa europejskiego, Warszawa 1994 4/ D. Fuchs, K. Malinowska, D. Maśniak (red.) Kontrakty w ubezpieczeniach, Warszawa 2020 5/ M. Jagielska, Odpowiedzialność za produkt, Zakamycze 1999 6/ B.W. Harvey, D.L. Parry, The Law of Consumer Protection and Fair Traiding, London 2000 7/ Uniform Consumer Sales Practices Act, zasoby www. 8/ T. Skoczny, Ustawa o prawach konsumenta, Warszawa 2015 9/ M. Jagielska, Polskie prawo konsumenckie na tle wspólnotowym, Rejent nr 3-4/2004 10/ E/ Łętowska, Komentarz do ustawy o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny (...), Warszawa 2000 ( i późniejsze wydania) 11/ T. Skoczny (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014 ( późniejsze wydania) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PR_W02: Student posiada wiedzę nt.źródeł i charakteru norm prawa ochrony konsumenta , w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do innych przedmiotów znajdujących się w programie studiów PR_W03: Student zna proces kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata PR_W04: Student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych charakterystycznych dla prawa ochrony konsumenta, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa prywatnego i prawa publicznego gospodarczego w ogólności. PR_W06: Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania pojęć i stosunków prawnych w obrębie prawa ochrony konsumenta, a także ma biegłość w identyfikowaniu zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat PR_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa ochrony konsumenta |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams). Studenci korzystają z dostępu z wykorzystaniem kodu do zajęć, który został im przesłany poprzez pocztę USOS UKSW. Student zalicza przedmiot zdalnie na podstawie pisemnego testu poprzez platformę Moodle, PR_W02: Student posiada wiedzę nt.źródeł i charakteru norm prawa ochrony konsumenta , w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do innych przedmiotów znajdujących się w programie studiów 2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie 3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do norm prawa ochrony konsumenta, w szczególności cywilnego ale nie ma zdolności koherencji tych norm ani wskazania na ich genezę 4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się kwestii norm prawa ochrony konsumenta i potrafi łączyć to z dorobkiem innych nauk społecznych 5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie PR_W03: Student zna proces kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata 2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie 3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do genezy i ewolucji instytucji prawa ochrony konsumenta 4) Student posiada dobrą wiedzę o procesie kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata 5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie PR_W04: Student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych charakterystycznych dla prawa ochrony konsumenta, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa prywatnego i prawa publicznego gospodarczego w ogólności. 2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie 3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do korelacji instytucji prawnych ochrony konsumenta ale nie ma zdolności wiązania tego z dorobkiem innych dziedzin 4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się podstawowych instytucji prawa ochrony konsumenta i potrafi łączyć to z dorobkiem innych nauk prawnych 5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie PR_W06: Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania pojęć i stosunków prawnych w obrębie prawa ochrony konsumenta, a także ma biegłość w identyfikowaniu zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat 2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie 3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się relacji pomiędzy instytucjami prawa ochrony konsumenta i w podstawowym stopniu potrafi korzystać z technologii informacyjnych 4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się podstaw prawa ochrony konsumenta i potrafi zadowalająco korzystać z technologii informatycznych i zasobów, co pozwala mi na dokonywanie analizy prawnej w zakresie przewidzianym przedmiotem 5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie i potrafi biegle korzystać z technologii informatycznych i zasobów, co pozwala mi na dokonywanie analizy prawnej w zakresie przewidzianym przedmiotem PR_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa ochrony konsumenta 2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie 3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do metod i narzędzi legislacji w prawie ochrony konsumenta 4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do metod i narzędzi legislacji w prawie ochrony konsumenta i potrafi wskazać tendencje de lege lata 5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie i potrafi wskazać projektowane lub potrzebne koncepcje zmian w prawie ochrony konsumenta, |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.