Political systems of the states in the modern world
General data
Course ID: | WP-SM-SPPWŚ(p) |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Political systems of the states in the modern world |
Name in Polish: | Systemy polityczne państw współczesnego świata |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku I st.- Stosunki międzynarodowe stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | SM1_W04,SM1_W05, SM1_W06 |
Short description: |
The aim of the course is to present the political systems of several European and non-European countries. The implementation of this subject is to lead to the development of skills in distinguishing the characteristics of classic systems of government (authoritarian, parliamentary-cabinet, presidential, semi-presidential, chancellor, model of assembly government). Separate attention is paid to the constitutional principle of the separation of powers. |
Full description: |
1. Introductory issues. Forms of government in modern countries. 2. Political and legal system of the Russian Federation. 3. Political and legal system of the Federal Republic of Germany. 4. Political and legal systems of the Far East (Japan) 5. Political and legal systems of unrecognized and partially recognized states (on the example of Western Sahara). 6. The political and legal system of the French Republic. 7. Political and legal system of the Swiss Confederation. 8. Political and legal systems of non-European BRICS countries (People's Republic of China). 9. Political and legal systems of non-European BRICS countries (India, Brazil). 10. Political and legal system of Central American countries 11. The US political and legal system 12. Canada's political and legal system. 13. Political and legal systems of the Caribbean. 14. The state system of the Dominican Republic. |
Bibliography: |
1. Ustroje konstytucyjne państw współczesnych Paweł Sarnecki · 2013 2. Ustrój państwa, myśl polityczno-prawna, współczesne systemy, Stanisław Bożyk, Artur Olechno · 2017 3. Ustroje państw współczesnych Wiesław Skrzydło · 2007 4. Ustroje polityczne państw latynoamerykańskich, Artur Ławniczak · 2008 5. Systemy ustrojowe państw współczesnych, red. S. Bożyk, M. Grzybowski, Białystok 2012; 6. Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, red. B. Szmulik, Warszawa 2013; Literatura uzupełniająca: 3. Publikacje z serii "Systemy konstytucyjne państw współczesnego świata" wydawanej przez Wydawnictwo Sejmowe. Teksty konstytucji omawianych państw dostępne w języku polskim na stronach Sejmu |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kryteria oceniania: Na ocenę ndst (2): EK1: Nie podaje żadnych definicji pojęć związanych z systemami polityczno-prawnymi, w szczególności nie definiuje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego EK2: Nie zna i nie definiuje rodzajów modelowych systemów politycznych EK3: Nie zna reguł prawnych i politycznych rządzących współczesnymi systemami polityczno-prawnymi EK4: Nie rozróżnia poszczególnych rozwiązań polityczno-prawnych występujących w różnych państwach EK5: Nie rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne może być sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne EK6: Nie dobiera przykładów pokazujących funkcjonowanie wybranego elementu systemu polityczno-prawnego, także w ujęciu przekrojowym EK7: Nie tłumaczy funkcjonowania wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybrane państwa) lub jego elementu. Na ocenę dst (3): EK1: Podaje definicje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego. EK2: Zna rodzaje modelowych systemów politycznych, ale ich nie definiuje. EK3: Zna reguły prawne rządzące współczesnymi systemami polityczno-prawnymi. EK4: Rozróżnia wyłącznie podstawowe różnice między rozwiązaniami polityczno-prawnymi przyjętymi w różnych państwach. EK5: Rozpoznaje, że czasem sięga się po różne rozwiązania polityczno-prawne, ale nie wskazuje uzasadnienia dla takiego działania. EK6: Dobiera przykłady pokazujące funkcjonowanie wybranego systemu polityczno-prawnego, ale nie w ujęciu przekrojowym. EK7: Tłumaczy podstawowe elementy funkcjonowania wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego) Na ocenę db (4): EK1: Podaje swobodnie definicje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego. EK2: Zna rodzaje modelowych systemów politycznych i definiuje je na poziomie podstawowym. EK3: Zna reguły prawne i polityczne rządzące współczesnymi systemami politycznymi, ale nie dostrzega ich wzajemnego oddziaływania. EK4: Rozróżnia poszczególne rozwiązania polityczno-prawne rządzące współczesnymi systemami polityczno-prawny, po wskazaniu mu przykładów. EK5: Rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne może być sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne i potrafi wskazać ogólne uzasadnienie takiego działania na wybranym przykładzie. EK6: Dobiera swobodnie przykłady funkcjonowania wybranego elementu systemu politycznego, jednak w ujęciu przekrojowym czyni to na poziomie podstawowym. EK7: Tłumaczy zasadniczo funkcjonowanie wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego) Na ocenę bdb (5): EK1: Swobodnie podaje definicje pojęć związanych z systemami polityczno-prawnymi. EK2: Zna i definiuje w sposób wyczerpujący rodzaje modelowych systemów politycznych, swobodnie posługując się przykładami. EK3: Zna reguły prawne i politycznego rządzące współczesnymi systemami politycznymi. I potrafi wskazać związek między nimi oraz wzajemny wpływ. EK4: Swobodnie rozróżnia poszczególne rozwiązania polityczno-prawne występujące w różnych państwach. EK5: Swobodnie rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne jest sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne. EK6: Swobodnie dobiera przykłady pokazujące funkcjonowanie wybranego elementu systemu polityczno-prawnego, także w ujęciu przekrojowym. EK7: Swobodnie tłumaczy funkcjonowanie wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy. |
Practical placement: |
brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.