(in Polish) Źródłoznawstwo archeologiczne I. Zabytki z epoki kamienia (rozpoznawanie,dokumentacja, klasyfikacja i analiza)
General data
Course ID: | WS-AR-ŹAI.ZZEKćw |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Źródłoznawstwo archeologiczne I. Zabytki z epoki kamienia (rozpoznawanie,dokumentacja, klasyfikacja i analiza) |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest nabycie elementarnych umiejętności analizy makroskopowej, fachowego opisu i dokumentacji zabytków krzemiennych i kamiennych oraz poznanie podstawowych metod ich analizy instrumentalnej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Źródło krzemienne w praktyce archeologicznej - metody analiz identyfikacyjnych surowców - zapoznanie z podstawowymi surowcami krzemieniarskimi z ziem polskich i terenów ościennych - badanie własności technicznych (fizyko-chemicznych) skał krzemionkowych - tradycyjne metody obróbki skał krzemionkowych, analizy technologiczne i typologiczne - zasady dokumentowania zabytków krzemiennych - analizy funkcjonalne zabytków krzemiennych - badania nad pozyskiwaniem i gospodarką surowcami krzemiennymi 2. Metody badań i dokumentacji zabytków z innych rodzajów skał |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podręcznikowa: Andrefsky W., 2005, Lithics. Macroscopic Approaches to Analysis (second edition); Cambridge; Cambridge Manuals in Archaeology. Gawrysiak-Leszczyńska W., 2003, Jak rysować zabytki archeologiczne, Biskupin. Ginter B., Kozłowski J.K., 1990, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, Warszawa. Holmes W.H.; 1919; Handbook of Aboriginal American Antiquities, part I: Introductory the Lithic Industries; Washington: Government Printing Office; Smithsonian Institution, Bureau of American Ethnology, Bulletin 60. Kulczycka-Leciejewiczowa A., Majerowicz A., Prinke A., Skoczylas J., Wojciechowski W., 1996, Opis zabytków kamiennych. Propozycja standaryzacji, Warszawa, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. XCVI. Martingell H., Saville A.; 1988; The Illustration of Lithic Artefacts: A Guide to Drawing Stone Tools for Specialist Reports; Northampton. Odell G.H.; 2004; Lithic Analysis; New York: Springer; Manuals in archaeological method, theory and technique. Přichystal A.; 2009; Kamenné suroviny v pravěku východní části střední Evropy; Brno: Masarykova univerzita. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie podstawowe metody dokumentowania, analizy i interpretacji kamiennych źródeł archeologicznych Ma podstawową wiedzę na temat surowców skalnych wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym Potrafi wyróżnić, zadokumentować opisowo, rysunkowo i fotograficznie oraz zainwentaryzować kamienne znaleziska archeologiczne. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej. 2 pkt ECTS – 30 godz. udział w ćwiczeniach; 30 godz. samodzielne przygotowywanie rysunków i prezentacji oraz zapoznawanie się z literaturą przedmiotu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ponieważ ćwiczenia mają charakter praktyczny (w ich trakcie zapoznajemy się z oryginalnymi zabytkami), to warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Dwie dalsze wymagają specjalnego zaliczenia. Więcej nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia. Podstawą oceny jest aktywność studenta w trakcie zajęć, praktyczne sprawdziany nabywanej wiedzy oraz przygotowywane samodzielnie prace. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.