Archaeological Sources III. Early Middle Ages Artifacts (identification, documentation, classification and analysis)
General data
Course ID: | WS-AR-ŹAZOLWRćw |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Archaeological Sources III. Early Middle Ages Artifacts (identification, documentation, classification and analysis) |
Name in Polish: | Źródłoznawstwo archeologiczne III. Zabytki wczesnośredniowieczne(rozpoznawanie, dokumentacja, klasyfikacja i analiza)-ćw |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest nabycie umiejętności rysowania i fotografowania poszczególnych zabytków archeologicznych z okresu wczesnego średniowiecza i czasów późniejszych i zaznajomienie się ze sposobami jego analizowania i klasyfikowania. Elementem uzupełniającym zajęcia będą ćwiczenia w rysowaniu, dokumentowaniu oraz klasyfikowaniu najbardziej charakterystycznych artefaktów z pełnego średniowiecza i okresu nowożytnego. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest nabycie umiejętności rysowania poszczególnych zabytków z okresu wczesnego średniowiecza według przyjętego kanonu, poznania zasad właściwej dokumentacji fotograficznej zabytku, opisu techniki wykonania, typu, kryteriów chronologicznych oraz wstępnych zabiegów konserwatorskich. Wybrany materiał archeologiczny z okresu wczesnego średniowiecza podzielono ze względu na rodzaj materiału z jakiego został wykonany. Na zajęciach studenci poznają artefakty pochodzące z ziem polskich, a do celów porównawczych także innych społeczności okresu wczesnego średniowiecza. Elementem uzupełniającym zajęcia będzie nabywanie umiejętności rysunkowego dokumentowania oraz klasyfikowania najbardziej charakterystycznych artefaktów z pełnego średniowiecza i okresu nowożytnego (naczyń z gliny i szkła, przedmiotów metalowych czy kafli). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa Gawrysiak-Leszczyńska W., Jak rysować zabytki archeologiczne, Biskupin, 2003. Gawrysiak-Leszczyńska W., Zasady rysowania ceramiki i sposoby rekonstruowania, Warszawa, 1981. Gawrysiak-Leszczyńska W., Zasady rysowania szkła, Warszawa, 1991. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998. https://www.nid.pl/pl/Dla_specjalistow/Badania_i_dokumentacja/zabytki-archeologiczne/instrukcje-wytyczne-zalecenia/standardy%20EAC_dokumentacja%20i%20zrodla_2017_10_23.pdf Literatura uzupełniająca dodatkowa literatura zostanie podana na zajęciach, wykorzystana zostanie również częściowo literatura z zajęć pt. Archeologia wczesnego średniowiecza Polski i Europy- semestr letni Dąbrowska M., Kafle i piece kaflowe w Polsce do końca XVIII wieku : wyniki analiz fizykochemicznych składu i temperatury płynięcia polew, Wrocław 1987 Kruppe J., Garncarstwo warszawskie w wiekach XIV i XV, Wrocław 1967. Kruppe J., Garncarstwo późnośredniowieczne, Wrocław 1981. Olczak J., Archeologia w badaniach nad średniowiecznym i nowożytnym hutnictwem szkła w Polsce, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Archeologia X, 1983, s. 51-64. Sulkowska-Tuszyńska K., Średniowieczne naczynia ceramiczne z klasztoru Norbertanek w Strzelnie, Toruń 1997 Wyrobisz A., Szkło w Polsce od XIV do XVII wieku, Wrocław 1968. Żygulski Z., Broń w dawnej Polsce na tle uzbrojenia Europy i Bliskiego Wschodu, Warszawa 1982. Wratislavia Antiqua http://wratislavia.archeo.uni.wroc.pl |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. WIEDZA K_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania 2. UMIEJĘTNOŚCI K_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii K_U05: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury wczesnego średniowiecza badanych archeologicznie i okresów późniejszych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U13: Potrafi wyróżnić i zadokumentować opisowo, rysunkowo i fotograficznie w terenie jednostki stratygrafii stanowiska archeologicznego z okresu wczesnego średniowiecza, przeprowadzić ich eksplorację, posługując się różnymi narzędziami, jak również zadokumentować, zainwentaryzować i poddać doraźnej konserwacji ruchome znaleziska archeologiczne K_U15: Potrafi interpretować wyniki specjalistycznych badań źródeł archeologicznych, wyniki badań nieinwazyjnych w celu odpowiedniej klasyfikacji ruchomych źródeł archeologicznych 3. KOMPETENCJE K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role OPIS ECTS: Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku elementów: czynnego udziału w zajęciach, omawianie zadanych prac związanych ze źródłami archeologicznymi (można opuścić dwa zajęcia, bez konieczności dodatkowego zaliczenia - dodatkowe opuszczone zajęcia należy zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącą), wykonanie poprawnego rysunku zabytku, odpowiednia identyfikacja i opisanie zabytku; na ocenę 2 (ndst) - niewykonanie żadnego z zadanych zadań; brak znajomości i rozumienia podstawowych metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; brak podstawowej wiedzy na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania, brak aktywności na zajęciach; na ocenę 3 (dst) - poprawne wykonanie jednego z powierzonych zadań, wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych metod analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; podstawowa wiedza na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania, dostateczna aktywność na zajęciach; na ocenę 4 (db) - poprawne wykonanie dwóch z powierzonych zadań, wykazanie się, znajomością i rozumieniem podstawowych metod analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; podstawowa wiedza na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania; aktywność na zajęciach; na ocenę 5 (bdb) - poprawne wykonanie całego zadania, wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych metod analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; podstawowa wiedza na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania; bardzo dobra umiejętność rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury badanych archeologicznie oraz umiejętność przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; umiejętność współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role - poparte umiejętnościami analitycznymi oraz praktycznym zastosowaniem wiedzy, a także umiejętnościami efektywnej prezentacji, dyskusji oraz modyfikacji; bardzo dobra aktywność na zajęciach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.