Archaeology of La Tène and Roman Influences Periodson the Polish andBarbarian Europe Teritories - exercises
General data
Course ID: | WS-AR-AOLWREBćw |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Archaeology of La Tène and Roman Influences Periodson the Polish andBarbarian Europe Teritories - exercises |
Name in Polish: | Archeologia okresu lateńskiego i okresu wpływów rzymskich na ziemiach Polski i Europy barbarzyńskiej-ćw |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia do wykładu o analogicznym tytule, patrz skrócony opis wykładu |
Full description: |
(in Polish) Tematy referatów będą odpowiadały zagadnieniom poruszanym w czasie wykładu (patrz omówienie tematów w części poświęconej wykładom). Prowadzący zajęcia zastrzega sobie jednak pewną dowolność w doborze tematów ze względu na naturalną dążność do bardziej produktywnego rozwijania już ukształtowanych zainteresowań słuchaczy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kaczanowski, P., Kozłowski, J.K., Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, t. 1. Kraków1998 Kokowski, A, Starożytna Polska. Warszawa 2005 Kolendo, J., Źródła greckie i łacińskie do najstarszych dziejów ziem Polski (wybór). Warszawa 1995 Gąssowski, J., Kultura pradziejowa na ziemiach Polski. Warszawa 1985 Strzelczyk, J., Odkrywanie Europy. Wrocław 1970 Chronologia: Eggers, H.-J., Zur absoluten Chronologie der römischen Kaiserzeit im freien Germanien, "Jahrbuch des Römisch-Germanischen Zentralmuseums Mainz", t. 2, 1955, s. 196-244 Kolendo, J., Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością, t. 1. Warszawa 1998 Godłowski, K., Chronologia okresu późnorzymskiego i wczesnego okresu wędrówek ludów w Polsce północno-wschodniej, "Rocznik Białostocki", t. 12, 1974, s. 8 - 110 Godłowski, K., Przemiany kulturowe i osadnicze w południowej Polsce w młodszym okresie przedrzymskim i w okresie rzymskim. Wrocław 1985 Godłowski, K. i R. Madyda-Legutko (red.), Probleme der relativen und absoluten Chronologie ab Latenezeit bis zum Frühmittelalter. Kraków 1992 Literatura uzupełniająca, w szczególności dotycząca Limesu rzymskiego, historii kontaktów „barbaricum" europejskiego ze światem śródziemnomorskim, etc.: Bojkov, V. The Saved Treasures of Ancient Thrace. Vassil Bojkov Collection, Moscow 2009 Breeze, D. J., Dobson, B., Hadrian's Wall, London 1987 Brzeziński, R., M., Mielczarek, M., The Sarmatians 600 BC - AD 450. Oxford 2002. Cernenko, E.V., Gorelik, M.V., The Scythians 700-300 BC, London 1983 Conczewa, M. Sztuka ziemi trackiej, Warszawa 1979 Danow, Ch. Trakowie, Warszawa 1987 Derks, T., Gods, Temples and Ritual Practices. The Transformations of Religious Ideas and Values in Roman Gaul, Amsterdam 1998. Fuchs, K. [Red.], Die Alamannen, Stuttgart 1997 Hildinger, E., Warriors of The Steppe, A military History of Central Asia 500 B.C. to 1700 A.D., Cambridge 1997. Hook, R., Warriors at the Little Bighorn 1876, Oxford 2004 Hook, J. The American Plains Indians, Oxford 1985 Houlder, C.H., Brecknock (Brycheiniog), The Prehistoric and Roman Monuments, The Royal Commission on Ancient and Historical Monuments in Wales 1986. Ilkjaer, J., Illerup Ådal, Warszawa 2007 Johnson, M., Tribes of the Iroquois Confederacy, Oxford 2003 Kokowski, A, Goci. Warszawa 2007 Kokowski, A [red.] Wandalowie - Strażnicy Bursztynowego Szlaku, Katalog Wystawy, Praca zbiorowa, Lublin - Warszawa 2004 Kontny, B., Wojna oczami archeologa. Uwagi na temat sposobów walki ludności kultury przeworskiej w okresie wpływów rzymskich w świetle źródeł archeologicznych, Światowit III (XLIV) Fasc. B, 2001, 91-118. Konstam, A. The forts of Celtic Britain, Oxford 2006 Kolendo, J.,Okulicz, J., Europa od V wieku p.n.e. do V wieku n.e., [w:] S. K. Kozłowski, Kultury i ludy dawnej Europy, Warszawa 1981. Kolendo, J. Kontakty Rzymu z barbarzyńcami Europy środkowej i wschodniej w: Starożytny Rzym w najnowszych badaniach, red. T. Kotula, E Kunisz, J. Wolski, Kraków 1994, 211-232 Kolendo, J., Płóciennik, T., Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, Poznań 2008 Konik, A. Nowosielska, W., Corpus Caesarianum, Wrocław 2006 Knight, I. The Anatomy of the Zulu Army from Shaka to Cetshwayo 1818-1879, London 1995 Lund, A.A., Kritischer Forschungbericht zur Germania des Tacitus, Aufstieg und Niedergang der Römische Welt, II, 33, 3, Berlin, New York 1991, 1989-2222. Mączyńska, M., Wędrówki ludów, historia niespokojnej epoki IV i V wieku, Warszawa-Kraków 1998. Mielczarek M., The armies of the Bosporan Kingdom". Łódź 1999. Olędzki, M., Wojny Markomańskie 162-185 n.e., Warszawa 2011. Peers, Ch. Warrior Peoples of the East Africa, Oxford 2005 Pohl, W., Barbarenkrieger - Wahrnehmungen und Wirklichkeiten, [w:] Beiträge zu römischer und barbarischer Bewaffnung in den ersten vier nachchristlichen Jahrhunderten, Lublin, Marburg 1994, 155-167. Powell, T.G.E., Celtowie, Warszawa 1999 Roymans, N., From the sword to the plough. Three studies on the earliest romanization in Belgic Gaul and the Rheineland area, Amsterdam Archeological Studies 1, Amsterdam 1996 Salisbano-Colilieux, M., Kazanski,M., Pilet, Ch., Des barbares orientaux en occident romain [w:] Archeologie de la Mer Noire, Caen 1997 ' von Schnurbein, S., August w Germanii w świetle najnowszych badań archeologicznych, Poznań 2004 von Schnurbein, S., Cezar pod Alezją. Nowe francusko-niemieckie badania archeologiczne, Poznań 1995 Strobel, K., Untersuchungen zu den Dakerkriegen Trajans. Studien zur Geschichte des mittleren und unteren Donauraumes in der Hohen Kaiserzeit. Habelt, Bonn 1984 Strzelczyk, J., Goci - rzeczywistość i legenda. Warszawa 1984 Strzelczyk, J., Wandalowie i ich afrykańskie państwo, Warszawa 1992 Sulimirski, T., Sarmaci, Warszawa 1979 Süsskind, G., Wigg, A., Der römische Limes in Deutschland, Hamburg 1992. Tymowski, M. Karabin i władza w Afryce XIX wieku, Warszawa 1985 Treviňo, R., Rome’s Enemies 4: Spanish Armies, London 1986 Webber, Ch., The Thracians 700 BC – AD 46, Oxford 2001 Wolfram, H. Germanie, Kraków 1996 Woźniak, Z.,Wschodnie pogranicze kultury lateńskiej, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1974 Wandalowie - Strażnicy Bursztynowego Szlaku, Katalog Wystawy, Praca zbiorowa red.. A. Kokowski, Lublin - Warszawa 2004 Zientara, B. Świt narodów europejskich. Warszawa 1985. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student powinien posiąść podstawową wiedzę na temat warsztatu badawczego używanego w omawianej dyscyplinie oraz kompetentnie poruszać się wśród problemów i zagadnień związanych z archeologią ziem Polski oraz Europy barbarzyńskiej, a także operować właściwą dla tematyki wykładu terminologią. Powinien rozumieć specyfikę ewolucji poglądów na poszczególne zagadnienia. Powinien rozumieć specyfikę przenikania się dwóch systemów chronologicznych. Powinien rozpoznawać typowe dla poszczególnych kultur zabytki, a także umieć opisać ich specyfikę i chronologię. Uczestnicy zajęć powinni też wykazać się podstawowymi umiejętnościami w dziedzinie przygotowywania prezentacji multimedialnych oraz umiejętnością przemyślanego omawiania wyznaczonego zagadnienia, z uwzględnieniem takich kompetencji jak: selekcja ważności pozyskanych informacji, czy umiejętność zreferowania przeciwstawnych poglądów. OPIS ECTS: Aktywność studenta: Nakład pracy studenta w godz.: Udział w zajęciach 30 konsultacje 10 Przygotowanie referatu/wystąpienia: 20 SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz. /30(10)godz. ≈ 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposób weryfikacji efektu kształcenia: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest wygłoszenie 2 prezentacji, przygotowanie jednego referatu, obecność i aktywność na zajęciach. Kryteria przyznawania ocen referatom, takie same jak w przypadku egzaminu: ndst - 2 - student(ka) nie opanował(a) w żadnym stopniu umiejętności i wiedzy opisanych w punkcie: efekty kształcenia dst. - 3 - student(ka) opanował(a) ww. umiejętności i wiedzę w stopniu podstawowym, umie wymienić podstawowe fakty, scharakteryzować najważniejsze zabytki, zna podstawową problematykę, ma jednak trudności z interpretacją zdarzeń i nie potrafi spojrzeć na omawiane problemy w szerszej perspektywie. dobry - 4 - student(ka) kompetentnie porusza się wśród problemów i zagadnień związanych z omawianym okresem, rozumie specyfikę zagadnień, potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne omawiane zabytki i potrafi określać ich chronologię. bardzo dobry - 5 - student(ka) wykazuje pogłębioną znajomość omawianej problematyki, potrafi dostrzec złożoność stosowanych przy ich poznawaniu metod badawczych, potrafi samodzielnie określać ich wady i samodzielnie stawiać pytania dotyczące np. przyszłych możliwości badawczych. Potrafi oceniać przeszłość w szerszej perspektywie, rozumie mechanizmy krytyki źródeł. Metoda dydaktyczna: praca własna słuchaczy pod kierunkiem prowadzącego |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.