History, theory and methodology of archaeology I. History of archaeology and archaeological thought
General data
Course ID: | WS-AR-HAI.DMAkon |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | History, theory and methodology of archaeology I. History of archaeology and archaeological thought |
Name in Polish: | Historia, teoria i metodologia archeologii.I Dzieje archeologii i myśli archeologicznej.kon |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Tematyka konwersatorium obejmuje szerokie spektrum zagadnień z zakresu dziejów archeologii i myśli archeologicznej w Polsce i na świecie do 1989 r., będących podstawą do orientacji w celach badawczych, teoriach, metodach, najważniejszych osiągnięciach i uczonych; oparta jest na wiedzy przekazywanej przez prowadzącego zajęcia (brak polskich podręczników) i dyskusjach odwołujących się do wiedzy i umiejętności uczestników z zakresu edukacji licealnej oraz lektur wybranych, stosunkowo nielicznych i krótkich tekstów źródłowych. W systemie tym relatywnie dużo pracy wymaga przygotowanie do każdego z dwóch zaliczeń, które od średnio zdolnego uczestnika z dobrym przygotowaniem z zakresu wiedzy ze szkoły średniej, uczestniczącego aktywnie w zajęciach, wymaga w ocenie prowadzącego na wynik dobry około 25 godz. w każdym semestrze. |
Full description: |
(in Polish) Wymagania wstępne: znajomość historii oraz okresów ideowych w historii literatury i sztuki na poziomie szkoły średniej; podstawowa umiejętność analizy wydarzeń historycznych i dzieł literackich na poziomie szkoły średniej; umiejętność formułowania myśli i wypowiadania się; wiedza z zakresu archeologii wykładana w Instytucie Archeologii UKSW na I i II roku studiów licencjackich, systematyczność w pracy. Zakres tematów 1. Wprowadzenie. Dlaczego uprawiamy historię archeologii i myśli archeologicznej? Omówienie celu zajęć, przedmiotu, literatury, wymagań i kryteriów oceny. Zorientowanie się w stopniu opanowania wiedzy uczestników z dziedziny historii i historii literatury z zakresu szkoły średniej. 2. Między mitem a wiarą. Zainteresowanie najdawniejszą przeszłością w Starożytności i w Średniowieczu. Literatura obowiązkowa: Powieść minionych lat, red. M. Jakóbiec i W. Jakubowski, Wrocław 1968, s. 209-213; Anonim tzw. Gall, Kronika Polska, Wrocław 1965, s. 8-19 (do pkt. 5 – O pierwszym Bolesławie); J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego. Księga 1 i 2, Warszawa 1961, s. 81-97 (księga I, rozdz. 1 i 2) oraz s. 177-178 (Dwie rzeczy osobliwe w kraju polskim); tenże, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego. Księga 11, Warszawa 1985, s. 61-62 (Rok 1416, rozdz.). 3. Najdawniejsza przeszłość w nauce europejskiej w czasach renesansu i baroku, do roku 1681. Starożytnictwo (antykwaryzm). Chronologia biblijna. Teoria upadku. J.B. Bossuet. 4. Początki archeologii w dobie Oświecenie, cz. 1. J. Winckelmann i powstanie archeologii klasycznej i początki archeologii Słowian. S.K. i J. Potoccy. Literatura obowiązkowa: J.J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, [w:] Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956, s. 137-276 lub inne wydanie. 5. Początki archeologii w dobie Oświecenie, cz. 2. Początki egiptologii. 6. Archeologia w kręgu Romantyzmu, cz. 1. J.G. Herder i Z.D. Chodakowski. Literatura obowiązkowa: Ż. Pauli, Starożytności galicyjskie, Lwów 1840. 7. Archeologia w kręgu Romantyzmu, cz. 2. System trzech epok. 8. Droga do teorii ewolucji. Powstanie prehistorii. Literatura obowiązkowa: J. Lech, Prehistoria i przemiany światopoglądowe w Europie, „Archeologia Polski”, 36:1992, s. 265-285. 9. Ewolucjonizm w archeologii. Międzynarodowy Kongres Antropologii i Archeologii Przedhistorycznej. Rozwój prehistorii. Oskar Montelius i metoda typologiczna. Archeologia przedhistoryczna na ziemiach polskich – cz. 1. 10. Heinrich Schliemann: odkrycie Troi i realności świata Homera. 11. Różne oblicza archeologii w Egipcie i na Bliskim Wschodzie w dalszych latach XIX wieku i na początku XX stulecia. 12. Archeologia przedhistoryczna Polsce pod zaborami, cz. 2. Początki instytucjonalizacji (1). 13. Archeologia przedhistoryczna Polsce pod zaborami, cz. 3. Początki instytucjonalizacji (2). Literatura obowiązkowa: J. Talko-Hryncewicz, Z moich wspomnień o dawnych archeologach, „Wiadomości Archeologiczne”, t. VIII(2-4):1923, s. 176-190. 14. Szkoła kulturowo-historyczna w Berlinie i jej pierwszy odbiór w Warszawie. Początki archeologii kulturowo-historycznej na ziemiach polskich na początku XX wieku (do 1918 r.). Część 1. Drugie pokolenie prehistoryków polskich (1): Erazm Majewski versus Gustaf Kossinna. Literatura obowiązkowa: K. Pomian, Archeologia, historia, naród, [w:] B. Wawrzykowska (red.), Archeologia toruńska. Historia i teraźniejszość, Toruń 2002, s. 9-15. 15. Początki archeologii kulturowo-historycznej na ziemiach polskich na początku XX wieku (do 1918 r.). Część 2. Drugie pokolenie prehistoryków polskich (2) 16. Omówienie wyników zaliczenia I semestru. 17. Repetytorium z I semestru: przeczytanie wybranych odpowiedzi na pytania sprawdzianu pisemnego i ich omówienie. 18. Archeologia europejska w XX wieku. Część I: Na początku stulecia… 19. Archeologia europejska w XX wieku. Część II: W basenie Morza Śródziemnego 20. Archeologia europejska w XX wieku. Część III: V. Gordon Childe i Grahame Clark do 1940 r. Literatura obowiązkowa: V.G. Childe: 1) Z przedmowy do książki Dunaj w prehistorii; 2) Zmieniające się metody i cele w prehistorii. Przemówienie przewodniczącego na rok 1935; [w:], J. Lech. F.M. Stępniowski (red.), V. Gordon Childe i archeologia w XX wieku, Warszawa 1999, s. 413-418 i 419-439. 21. Archeologia w II Rzeczypospolitej, cz. 1. U źródeł. Archeologia w pierwszej dekadzie odrodzonej RP. Literatura obowiązkowa: K. Pomian, Archeologia, historia, naród, [w:] B. Wawrzykowska (red.), Archeologia toruńska. Historia i teraźniejszość, Toruń 2002, s. 9-15. – po raz drugi. 22. Archeologia w II Rzeczypospolitej, cz. 2. Archeologia w drugiej dekadzie odrodzonej RP. Biskupin – polskie Pompeje. Literatura obowiązkowa: R. Jakimowicz, Ochrona zabytków przedhistorycznych, „Wiadomości Archeologiczne” 10:1929, s. 1-26. 23. Archeologia w II Rzeczypospolitej, cz. 3. Archeologia a stosunki polsko-niemieckie i polsko-ukraińskie. Archeologia na ziemiach polskich w czasie okupacji. 24. Archeologia w Polsce po II wojny światowej. Pierwsza lata. Reakcja. Prasłowiańszczyzna. Wpływ ze Wschodu. Literatura obowiązkowa: Współczesne zadania archeologii radzieckiej, „Sprawozdania P.M.A.”, t. 2, Warszawa 1949, s. 3-10. 25. Archeologia europejska w XX wieku. Część IV: V. Gordon Childe i Grahame Clark – czołowe postacie archeologii światowej po 1940 r. Narodziny archeologii procesualnej. Literatura obowiązkowa: J.G.D. Clark, Europa przedhistoryczna. Podstawy gospodarcze, Warszawa 1957, s. 9-34. 26. PRL – cz. 1: początek. Archeologia bezpośrednio po II wojnie światowej i w latach stalinizmu. Marksizm-leninizm. Koncepcja historii kultury materialnej. Literatura obowiązkowa: W. Hołubowicz, Zagadnienie periodyzacji dziejów społeczeństwa przedklasowego na terenie Polski „Sprawozdania P. M. A.” 4(1-2):1951, s. 1-15. W. Hensel, Próba periodyzacji najdawniejszych dziejów ziem polskich, „Sprawozdania P. M. A.” 4(1-2):1951, s. 17-36. W. Antoniewicz, Z. Wartołowska, Archeologia, jej cele i zadania, „Dawna Kultura” 3:1955, s. 97-103 i 4:1955, s. 180-184. 27. PRL – cz. 2: rozwój archeologii w latach obchodów „Tysiąclecia Państwa Polskiego”. Polska „archeologia śródziemnomorska” Literatura obowiązkowa: J. Kostrzewski, Zagadnienie ciągłości zaludnienia ziem polskich w pradziejach (od połowy II tysiąclecia p. n. e. do wczesnego średniowiecza, Poznań 1961, s. 3-14. 28. PRL – cz. 3: różnicowanie się kierunków i ośrodków badań po obchodach milenijnych. 29. Rozwój archeologii i jej metod w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych AP. Epoka datowania radiowęglowego. Nowa Archeologia – archeologia procesualna. 30. PRL – cz. 4: archeologia w ostatniej dekadzie PRL. Próba bilansu okresu powojennego. U progu III RP. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa (obowiązkowa) w semestrze I 1. Anonim tzw. Gall, Kronika Polska, Wrocław 1965, s. 8-19 (do pkt. 5 – O pierwszym Bolesławie). 2. J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego. Księga 1 i 2, Warszawa 1961, s. 81-97 (księga I, rozdz. 1 i 2) oraz s. 177-178 (Dwie rzeczy osobliwe w kraju polskim); tenże, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego. Księga 11, Warszawa 1985, s. 61-62 (Rok 1416, rozdz.). 3. J. Lech, Prehistoria i przemiany światopoglądowe w Europie, „Archeologia Polski”, t. 36:1992, s. 265-285. 4. Ż. Pauli, Starożytności galicyjskie, Lwów 1840. 5. K. Pomian, Archeologia, historia, naród, [w:] B. Wawrzykowska (red.), Archeologia toruńska. Historia i teraźniejszość, Toruń 2002, s. 9-15. 6. Powieść minionych lat, red. M. Jakóbiec i W. Jakubowski, Wrocław 1968, s. 209-213. 7. J.J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, [w:] Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956, s. 137-276 lub inne wydanie. 8. J. Talko-Hryncewicz, Z moich wspomnień o dawnych archeologach, „Wiadomości Archeologiczne”, t. VIII(2-4):1923, s. 176-190. Literatura podstawowa (obowiązkowa) w semestrze II 1. W. Antoniewicz, Z. Wartołowska, Archeologia, jej cele i zadania, „Dawna Kultura” 3:1955, s. 97-103 i 4:1955, s. 180-184. 2. V.G. Childe, Z przedmowy do książki Dunaj w prehistorii [w:], J. Lech. F.M. Stępniowski (red.), V. Gordon Childe i archeologia w XX wieku, Warszawa 1999, s. 413-418. 3. J.G.D. Clark, Europa przedhistoryczna. Podstawy gospodarcze, Warszawa 1957, s. 9-34. 4. W. Hensel, Próba periodyzacji najdawniejszych dziejów ziem polskich, „Sprawozdania P. M. A.” 4(1-2):1951, s. 17-36. 5. W. Hołubowicz, Zagadnienie periodyzacji dziejów społeczeństwa przedklasowego na terenie Polski „Sprawozdania P. M. A.” 4(1-2):1951, s. 1-15. 6. R. Jakimowicz, Ochrona zabytków przedhistorycznych, „Wiadomości Archeologiczne” 10:1929, s. 1-26. 7. K. Pomian, Archeologia, historia, naród, [w:] B. Wawrzykowska (red.), Archeologia toruńska. Historia i teraźniejszość, Toruń 2002, s. 9-15. 8. Współczesne zadania archeologii radzieckiej, „Sprawozdania P.M.A.”, t. 2(1-4), Warszawa 1949, s. 3-10. Literatura uzupełniająca A. Abramowicz, Historia archeologii polskiej. XIX i XX wiek, Warszawa 1991. A. Abramowicz, Historia archeologii polskiej. Początki, Łódź 1992. P. Bahn (red.), Dzieje archeologii: 100 wielkich odkryć, Katowice 1995. A. Carter, A.C. Mace, Odkrycie grobowca Tutanchamona, Warszawa 1997. Ch. C. Gillispie, Genesis and Geology. A Study in the Relations of Scientific Thought, Natural Theology, and Social Opinion in Great Britain, 1790-1850, New York 1959. O.K. Jensen, A history of Scandinavian archaeology, London 1975. J. Kmieciński, Nacjonalizm w germanoznawstwie niemieckim w XIX i początkach XX wieku, Łódź. Z. Kiss (red.), 50 lat polskich wykopalisk w Egipcie i na Bliskim Wschodzie, Warszawa 1986. S.K. Kozłowski, J. Lech (red.), Erazm Majewski i warszawska szkoła prehistoryczna na początku XX wieku, Warszawa 1996. „Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych. Prace” t. I. J. Lech, Between captivity and freedom: Polish archaeology in the 20th century, „Archaeologia Polona” t. 35-36:1997-1998, s. 25-222. J. Lech, Z polsko-ukraińskich związków w dziedzinie archeologii do II wojny światowej, „Przegląd Archeologiczny” 54:2006, s. 5-57. J. Lech (red.), Pół wieku z dziejów archeologii Polskiej (1939-1989), Warszawa 2007. „Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych. Prace” t. VI. J. Lech, J. Partyka (red.), Prof. Stefan Krukowski (1890-1982): działalność archeologiczna i jej znaczenie dla nauki polskiej, Ojców 1992. „Prace i Materiały Muzeum im. Prof. Władysława Szafera” 6. J. Lech, F.M. Stępniowski (red.), V. Gordon Childe i archeologia w XX wieku, Warszawa 1999. „Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych. Prace” t. III. S. Marchand, Dawn from Olympus. Archaeology and Philhellenism in Germany, 1750-1970, Princeton, NJ 1996. J. Meuszyński, Odkrywanie Mezopotamii, Warszawa 1977. „Biblioteka ‘Problemów’” 228. K. Michałowski, Od Edfu do Farras. Polskie odkrycia archeologii śródziemnomorskiej, Warszawa 1974. D. Piotrowska, Biskupin – ideologie – kultura, [w:] B. Gediga, W. Piotrowski (red.), Archeologia, kultura, ideologie, Biskupin 2004, s. 91-155. J. Pollard, Historia archeologii. 50 najważniejszych odkryć, Warszawa 2011. A. Schnapp, La conquête du passé. Aux origins de l’archéologie, Paris 1993; ta sama książka w wydaniu angielskim jako: A. Schnapp, The Discovery of the Past. The origins of Archaeology, London 1996. K. Sklenář, Archaeology in Central Europe: the First 500 Years, Leicester 1983. W.H. Stiebing, Jr., Uncovering the Past. A History of Archaeology, New York 1993. B.G. Trigger, A History of Archaeological Thought, Cambridge 2007. Wyd. II, uzupełnione. P. Urbańczyk, Metodyka prac wykopaliskowych w Europie – zarys dziejów badań, [w:] W. Brzeziński (red.), Metody badań wykopaliskowych, Warszawa 2000, s. 9-80. J. Vercoutter, W poszukiwaniu starożytnego Egiptu, Wrocław 1995. M. White, J. Gribbin, Darwin. Żywot uczonego, Warszawa 1998. M. Woźny, Włodzimierz Demetrykiewicz (1859-1937) – pierwszy prehistoryk z Krakowa, „Materiały Archeologiczne” t. 38:2010, s. 175-202. J. Wrońska, Archeolodzy warszawscy na początku XX wieku, Wrocław 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia 1. Wiedza. Uczestnik zajęć po ich zakończeniu charakteryzuje rozwój archeologii jako dyscypliny naukowej, wyjaśnia jej znaczenie w kształtowaniu się światopoglądu Cywilizacji Zachodniej w XVIII, XIX i pierwszej połowie XX wieku, tłumaczy rolę w kształtowaniu się państw narodowych, kultury i niektórych ideologii w tym okresie, charakteryzuje główne kierunki teoretyczne w rozwoju dyscypliny i myśli archeologicznej, opisuje jej rozwój od początku zainteresowań starożytniczych po schyłek okresu PRL i Bloku Wschodniego, wylicza najważniejszych badaczy, prezentuje istotne elementy ich biografii naukowej, najważniejsze odkrycia, wykopaliska i dzieła, charakteryzuje instytucjonalizację badań archeologicznych w Polsce i najogólniej w Europie, jest zorientowany w największych osiągnięciach dyscypliny w przeszłości, ma przyswojoną podstawową wiedzę o stosowanych w przeszłości metodach badań, mających wpływ na korzystanie ze źródeł archeologicznych współcześnie, uzupełnia swoją erudycję humanistyczną ogólnie, a w dziedzinie archeologii w szczególności. 2. Umiejętności. Myślenia historycznego i dostrzegania wpływu uwarunkowań historycznych na praktykę badawczą archeologów. Podstawowe umiejętności myślenia teoretycznego, posługiwania się właściwymi w tym myśleniu kategoriami, stosowania elementów wiedzy z dziedziny dziejów archeologii w przygotowywaniu i analizie prac naukowych oraz popularyzacji dyscypliny. 3. Kompetencje. W dostrzeganiu powiązań między pytaniami badawczymi, przyjmowaną teorią a wynikami badań, docenianiu znaczenie wiedzy z dziedziny dziejów archeologii i myśli archeologicznej w analizie funkcji dyscypliny i jej odbioru społecznego. Opis ECTS udział w konwersatorium: 60 godz. przygotowanie do zajęć 50 godz. przygotowanie do zaliczeń 50 godz. Suma godzin 160 godz. Liczba ECTS 6 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową trzech elementów: 1) udziału w zajęciach (można opuścić dwa razy zajęcia w semestrze bez konieczności dodatkowego zaliczenia materiału omawianego na wszystkich opuszczonych zajęciach jako warunku dopuszczenia do zaliczenia semestralnego), ale jeżeli na opuszczone zajęcia obowiązywało przeczytanie lektury (lektur), to zaliczenie jej w odrębnym, wcześniejszym sprawdzianie jest również warunkiem dopuszczenia do zaliczania konwersatorium; lista obecności na zajęciach jest sprawdzana przez prowadzącego; 2) opanowania wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium przez prowadzącego oraz lektur wskazanych jako podstawowe = obowiązkowe w danym semestrze; sprawdzenie znajomości lektur obowiązujących na dane zajęcia może mieć formę ustną lub pisemną w formie kartkówki do uznania prowadzącego (bez osobnej zapowiedzi); w przypadku sprawdzianu w formie kartkówki wszystkie prace są oceniane na stopień, który ma wpływ na ocenę końcową z konwersatorium w danym semestrze; stopnie są podawane do wiadomości uczestników zajęć; niezaliczenie wszystkich lektur obowiązkowych w danym semestrze powoduje nie dopuszczenie do zaliczenia semestralnego 3) zaliczenie pisemne z całego materiału znajdującego się w programie konwersatorium na koniec zajęć w semestrach zimowym i wiosennym, osobno z całego materiału z przerabianego w semestrze zimowym i osobno z materiału z przerabianego w semestrze wiosennym. Poprawienie wyniku zaliczenia na wyższy stopień jest możliwe w trybie pracy pisemnej lub kolokwium ustnego (do wyboru osoby zainteresowanej). Dobre i b. dobre odpowiedzi oraz aktywny udział w zajęciach są odnotowywane przez prowadzącego i brane pod uwagę w ocenie końcowej z zajęć. Mogą one podnieść ocenę końcową z konwersatorium nawet o jeden stopień. System oceniania: W pracach pisemnych odpowiedź na każde zadane pytanie oceniana jest w punktach wg przeliczenia: 2 = 0 pkt.; 2+ = 1 pkt.; 3 = 2 pkt.; 3+ = 3 pkt.; 4 = 4 pkt.; 4+ = 5 pkt.; 5 = 6 pkt.; 5+ = 7 pkt. (ocen ndst. + i b. dobrej + nie ma w wykazie ocen obowiązujących i dlatego nie mogą być wpisywane w protokołach z zaliczeń i egzaminów, ale są one stosowane przez prowadzącego w bieżącej praktyce ewaluacji pracy uczestników zajęć, w pierwszym przypadku w celu zaznaczenia pozytywnych elementów odpowiedzi nie wystarczających na ocenę dostateczną, które należy docenić w zestawieniu z odpowiedziami w całości błędnymi lub z brakiem odpowiedzi w ogóle, a w drugim przypadku w celu podkreślenia wybitnych wyników pracy, przekraczających kryteria oceny b. dobrej). Ocena końcowa będzie średnią (ilorazem) z sumy punktów uzyskanych z odpowiedzi na każde z pytań podzielonej przez ilość pytań i przełożonych na stopnie (oceny końcowe) wg podanego wyżej systemu z zaokrąglaniem liczby punktów niezbędnych do uzyskania danej oceny wg zasad matematycznych. Minimum punktów koniecznym do otrzymania oceny dostatecznej z konwersatorium jest iloczyn wynikający z przemnożenia liczby 2 pkt. (równowartość oceny dostatecznej) przez liczbę pytań. W przypadku oceny dostatecznej nie jest stosowane zaokrąglanie uzyskanych punktów w górę. Ocena pozytywna z konwersatorium może być podwyższona do 1 stopnia wyżej od wynikającej z pracy pisemnej na podstawie ocen dobrych i b. dobrych uzyskanych w trakcie realizacji zajęć i z kartkówek (por. warunki zaliczenia). 1. Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: - na ocenę 2 (ndst.): uczestnik nie zna podstawowych faktów i kierunków badawczych; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie przedstawia pojedyncze fakty i ma ogólnikową orientację w omawianych kierunkach badawczych; - na ocenę 4 (db.): zna fakty i poprawnie charakteryzuje kierunki badań; - na ocenę 5 (bdb.): zna wiele istotnych faktów i swobodnienie charakteryzuje kierunki badawcze. 2. Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): uczestnik nie ma podstawowych umiejętności myślenia historycznego i wykorzystywania elementów wiedzy z dziedziny dziejów archeologii w swoich wypowiedziach; - na ocenę 3 (dst.): wykazuje wymienione wyżej umiejętności w stopniu elementarnym; - na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się wymienionymi wyżej umiejętnościami; - na ocenę 5 (bdb.): swobodnienie posługuje się wymienionymi wyżej umiejętnościami w przygotowywaniu i analizie prac naukowych oraz popularyzacji dyscypliny. 3. Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji: - na ocenę 2 (ndst.): uczestnik nie ma żadnych kompetencji w dostrzeganiu związków między przyjmowaną teorią, celami i wynikami badań, docenianiu znaczenie wiedzy z dziedziny dziejów archeologii i myśli archeologicznej w analizie funkcji dyscypliny i jej odbioru społecznego; - na ocenę 3 (dst.): ma wskazane wyżej kompetencje w stopniu elementarnym; - na ocenę 4 (db.): potrafi dostrzec związki między przyjmowaną teorią, celami i wynikami badań, kompetentnie korzysta z wiedzy z dziedziny dziejów archeologii i myśli archeologicznej w analizie funkcji dyscypliny, popularyzacji i jej odbioru społecznego; - na ocenę 5 (bdb.): wykazuje wysoką kompetencję ww. sferach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.