Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History and Archaeology of Ancient Rome

General data

Course ID: WS-AR-HAR
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: History and Archaeology of Ancient Rome
Name in Polish: Historia i archeologia Starożytnego Rzymu
Organizational unit: Institute of Archaeology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z zarówno z archeologia miasta Rzymu jak i archeologią prowincji cesarstwa rzymskiego. Nakreślone zostanie także tło historyczne, obejmujące dzieje państwa rzymskiego od początków po upadek cesarstwa

Wykład jest poświęcony archeologii i historii świata rzymskiego od założenia Miasta po czasy Konstantyna Wielkiego

Full description: (in Polish)

Kultura Villanova i początki Rzymu. Rzym królewski i cywilizacja Etrusków. Wczesna republika rzymska: struktura państwa a podbój Italii. Wojny punickie, macedońskie i wojna z Antiochem III. Kryzys republiki i wojny domowe. Gladiatorzy i powstanie Spartakusa. Polityka wewnętrzna i zagraniczna cesarstwa: ustrój pryncypatu i polityka ekspansji za Augusta: klęska w lesie teutoburskim. Powstania przeciwko rzymskiej władzy i różne dynamiki Romanizacji. Wojny w Judei. Wojny Dackie i Markomańskie. Kryzys panstwa rzymskiego i tetrarchia. Zarys dziejów upadku państwa rzymskiego. Sztuka i architektura Rzymu w czasach republiki i cesarstwa. Miasto rzymskie - charakterystyka, miasta imperium na wybranych przykładach, głownie na podstawie Pompei i Herkulanum. Rozrywki Rzymian i budowle publiczne. limes i granice imperium, obozy rzymskie armia rzymska jako nośnik kultury, Specyfika kultury poszczególnych prowincji, różnorodność świata rzymskiego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

• A. Sadurska, Sztuka rzymska, w: Sztuka świata, Tom II, Warszawa 1990

• A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rymu t.: I: Od epoki królów do schyłku republiki, Warszawa 1975

• A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rymu t.: II: Okres cesarstwa, Warszawa 1980

• A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004

Literatura uzupełniająca:

• J. Axer [red.], Z Rzymu do Rzymu, Warszawa 2002

• M. Beard, Pompeje, Poznań 211.

• J. Ciechanowicz, Rzym: ludzie i budowle, Warszawa 1987

• P. Connolly, H. Dodge, Antyczne miasta, Warszawa 1998

• P. Connolly, W Pompejach, Wrocław 1992

• T. Cornell i J. Matthews, Wielkie kultury świata: Rzym, Warszawa 1995

• M. Grant, Miasta Wezuwiusza, Warszawa 1986

• M. Grant, Gladiatorzy, Łódź 1987

• P. Matyszak, Rzym za pięć denarów dziennie, Warszawa 2009

• A. Łukaszewicz, Egipt Greków i Rzymian, Warszawa 2006

• S. Pescarin, Rzym. Przewodnik archeologiczny po wiecznym mieście, Warszawa 2000

• M. Sartre, Wschód Rzymski, Wrocław 1997

• L. Zerbini, Starożytne miasto rzymskie, Warszawa 2008

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student powinien kompetentnie poruszać się wśród problemów i zagadnień związanych z historią i archeologią starożytnego Rzymu i operować właściwą dla tematyki wykładu terminologią. Powinien rozumieć specyfikę ewolucji poglądów na poszczególne zagadnienia. Powinien nie tylko znać podstawowe fakty z zakresu historii Rzymu, ale także umieć zinterpretować ich znaczenie. Powinien też rozumieć elementy krytyki źródeł historycznych. Powinien rozpoznawać typowe dla kultury materialnej starożytnego Rzymu zabytki, a także umieć opisać ich specyfikę i chronologię. Powinien też umieć dostrzegać charakterystyczne elementy zmian poszczególnych stylów sztuki rzymskiej. Powinien dostrzegać mechanizmy oddziaływania kultury imperium na rozwój społeczności podbitych, na ewolucję sąsiadów Rzymu i dostrzegać powiązania związane z procesami akulturacji, a także poprawnie interpretować ich skutki. Powinien znać mechanizmy rządzące rzymską polityką, wiedzieć np. czym są komicja i jak mianowano dyktatorów. Powinien też rozumieć rolę spuścizny starożytnego Rzymu w kształtowaniu się oblicza kultury europejskiej. Powinien też rozumieć rolę prawa rzymskiego i uformowanych na gruncie rzymskim tradycji w kształtowani się oblicza współczesnej cywilizacji i używać zdobytej wiedzy do interpretowania otaczającego nas świata.

OPIS ECTS:

Aktywność studenta Nakład pracy studenta w godz.:

Udział w wykładzie 45

konsultacje 10

Przygotowanie do udziału w egzaminie 20

SUMA GODZIN 75

LICZBA ECTS 75 godz. /65(10)godz. ≈ 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposób weryfikacji efektu kształcenia: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu. Egzamin odbywa się w formie ustnej.

Kryteria przyznawania ocen:

ndst - 2 - student(ka) nie opanował(a) w żadnym stopniu umiejętności i wiedzy opisanych w punkcie: efekty kształcenia

dst. - 3 - student(ka) opanował(a) ww. umiejętności i wiedzę w stopniu podstawowym, umie wymienić podstawowe fakty, scharakteryzować najważniejsze zabytki, zna podstawową problematykę, ma jednak trudności z interpretacją zdarzeń i nie potrafi spojrzeć na omawiane problemy w szerszej perspektywie.

dobry - 4 - student(ka) kompetentnie porusza się wśród problemów i zagadnień związanych z omawianym okresem, rozumie specyfikę zagadnień, potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne omawiane zabytki i potrafi określać ich chronologię.

bardzo dobry - 5 - student(ka) wykazuje pogłębioną znajomość omawianej problematyki, potrafi dostrzec złożoność stosowanych przy ich poznawaniu metod badawczych, potrafi samodzielnie określać ich wady i samodzielnie stawiać pytania dotyczące np. przyszłych możliwości badawczych. Potrafi oceniać przeszłość w szerszej perspektywie, widzieć związki współczesnej kultury ze światem minionym, rozumie siłę i słabości związane z oddziaływaniem tradycji antyku, rozumie mechanizmy krytyki źródeł.

Metoda dydaktyczna: Większość wiedzy zostanie przekazana w formie klasycznego wykładu informacyjnego, zostaną także wykorzystane prezentacje multimedialne. W szczególnych przypadkach, gdy potrzebna będzie prezentacja ewolucji pewnych poglądów, czy też podczas omawiania metod krytyki źródeł, konieczne stanie się ujęcie problemowe.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)