History and Archaeology of Syro-Palestine from the beginning of the Iron Age to the Arab Conquest
General data
Course ID: | WS-AR-HiASPwyk |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | History and Archaeology of Syro-Palestine from the beginning of the Iron Age to the Arab Conquest |
Name in Polish: | Historia i archeologia Syro-Palestyny od początku epoki żelaza do podboju arabskiego-wyk. |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) omówienie najważniejszych teorii dotyczących początków i Izraela; historia i archeologia Syro-Palestyny z perspektywy Narodu Wybranego |
Full description: |
(in Polish) Temat 1 - Wstęp, Geografia Bliskiego Wschodu, Podanie chronologii Temat 2 – Okres sędziów, 1200 – 1000 p.n.e. Formowanie się nowych społeczeństw i państw w Palestynie początku epoki żelaza; osadnictwo Ludów Morza, osadnictwo izraelskie, Aramejczycy Temat 3 – Izrael 1000 – 586 p.n.e. – Zjednoczona Monarchia i dwa królestwa, Saul – Dawid – Salomon (przedstawienie postaci i dokonań – analiza ksiąg Samuela i Królewskich); Izrael i Juda – rys historyczny, wydarzenia Temat 4 – problem anachronizmów i sprzeczności w Biblii – najnowsze teorie; Przedstawienie najnowszych badań archeologicznych dotyczących problematyki historycznej wiarygodności ksiąg Starego Testamentu; konfrontacja przekazu biblijnego z archeologią Temat 5 – niewola babilońska; Efekt oderwania od korzeni – powstanie i rozwój judaizmu i synagog Temat 6 – okres perski 539 – 332 Rozwój kultury żydowskiej pod panowaniem Perskim Temat 7 – Hellenizm 332 p.n.e. – 63 n.e. Chronologia; Aleksander Wielki; Ptolemeusze; Seleucydzi; Powstanie Machabeuszy; Dynastia Hasmonejska, niezależny Izrael Temat 8 – okres rzymski 63 – 330 n.e. rozwój wydarzeń; Herod Wielki; Jezus Chrystus (historia, lektura ewangelii, niektóre kwestie sporne); Trzy powstania żydowskie Temat 9 – tematy monograficzne Święta żydowskie Święta chrześcijańskie Mozaika z Madaby Architektura miast Lewantu okresu rzymskiego (Dekapolis) Spacer po Jerozolimie Świątynia jerozolimska Bazylika Grobu Bożego Sanktuaria Itineraria Talmud i epoka talmudyczna żydowska Wieś Katzrin w Izraelu i chrześcijańska osada Cchim w Libanie. Porównanie Synagogi ossuaria Teksty qumrańskie Masada Aby był ruch w interesie - monety i systemy płatnicze Bliskiego Wschodu od zarania dziejów do współczesności |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa Literatura: Albright, William Foxwell 1967 Archeologia Palestyny od epoki kamiennej do chrześcijaństwa Chrostowski, W., (tłum.) 1994 Starożytny Izrael. Od czasów Abrahama do zburzenia Jerozolimy przez Rzymian, (praca zbiorowa) Flawiusz, Józef Dzieje Izraela Gądecki, Stanisław 1992 Wstęp do ksiąg Historycznych Starego Testamentu Johnson, Paul 1998 Historia Żydów Krawczuk, Aleksander 2004 Wielka Historia Świata Tom 3. Świat okresu cywilizacji klasycznych. Malherbe, Michel 1995 Religie Ludzkości Sartre, Marice 1991 Wschód Rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów (31 r. p.n.e. – 235 r. n.e.) Śliwa, Joachim (red.) 2004 Wielka Historia Świata Tom 2. Stary i nowy świat – od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego; Tom 3. Świat okresu cywilizacji klasycznych Stern, Efraim 1993 The New Encyclopedia of the Archaeological Excavations in the Holy Land. T. I –IV |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą historię i archeologię Syro-Palestyny od początku epoki żelaza do podboju arabskiego Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze kultury oraz jej złożoności i historycznej zmienność jej znaczeń Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk społecznych zachodzących w społecznościach Syro-Palestyny, rodzajów więzi społecznej oraz relacji pomiędzy strukturami społecznymi Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii i archeologii Syro-Palestyny od początku epoki żelaza do podboju arabskiego OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 30 godz./25(30) = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność na wykładach, zaliczenie |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.