(in Polish) Prahistoria ziem Polski na tle europejskim. I Epoka kamienia i brązu
General data
Course ID: | WS-AR-PZPEKiBwyk |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Prahistoria ziem Polski na tle europejskim. I Epoka kamienia i brązu |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Prowadzony w sposób konwencjonalny wykład ma za zadanie przekazanie studentom podstawowej wiedzy o najstarszych dziejach ziem polskich. Zasadniczy ciąg zagadnień poprzedza omówienie problemów dotyczących pochodzenia człowieka i początków kultury ludzkiej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wstęp: przedmiot i zakres archeologii; rozwój archeologii; periodyzacja i chronologia pradziejów 2. Antropogeneza 1 – podstawowe pytania, historia poszukiwania odpowiedzi 3. Antropogeneza 2 – drzewo rodowe człowieka 4. Zarys geologii czwartorzędu; początki kultury ludzkiej; 5. Zasady opisu zabytków krzemiennych. Paleolit dolny i środkowy 6. Kultury paleolitu górnego i schyłkowego oraz mezolitu 7. Początki rolnictwa na Bliskim Wschodzie; Rozprzestrzenianie społeczności rolniczych na tereny Europy 8. Początki neolitu na ziemiach Polski – kultury pochodzenia południowego 9. Początki rolnictwa na terenach wzdłuż południowych wybrzeży Bałtyku 10. Rozkwit osadnictwa społeczności rolniczych 11. Schyłek neolitu na ziemiach Polski 12. Wczesna epoka brązu w Polsce na tle przemian w Kotlinie Karpackiej 13. Trzciniecki krąg kulturowy a kultury mogiłowe 14. Kultura łużycka na tle kultur pól popielnicowych w Europie 15. Zróżnicowanie cywilizacyjne w końcowych okresach epoki brązu i we wczesnych okresach epoki żelaza na ziemiach polskich |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Ewolucja człowieka. Nowe spojrzenie; Świat Nauki – Wydanie specjalne, Nr 3 2003. Jak powstawał człowiek. Ewolucja i narodziny inteligencji; Świat Nauki – Wydanie specjalne, Nr 1(7) 2006. Kaczanowski P., Kozłowski J.K.; 1998; Wielka historia Polski, Tom 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich do VII wieku; Kraków. Kruk J., Milisauskas S.; 1999; Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu; Kraków. Dąbrowski J.; 2009; Polska przed trzema tysiącami lat. Czasy kultury łużyckiej; Warszawa. Literatura polecana: Kadrow S.; 2001; U progu nowej epoki. Gospodarka i społeczeństwo wczesnego okresu epoki brązu w Europie Środkowej, Kraków. Kozłowski J.K.; 2004; Wielka historia Świata, Tom 1: Świat przed „rewolucją” neolityczną; Kraków. Śliwa J. (red.); 2005; Wielka historia Świata, Tom 2: Od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego; Kraków. Podręczniki akademickie: Lewin R.; 2002; Wprowadzenie do ewolucji człowieka; Warszawa. Stone L., Lurquin P.F.; 2009; Geny, kultura i ewolucja człowieka; Warszawa. Książki popularnonaukowe: Goodall J.; 1997; Przez dziurkę od klucza: 30 lat obserwacji szympansów nad potokiem Gombe; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki. Kruk J.; 2008; Wzory przeszłości. Studia nad neolitem środkowym i późnym, Kraków. Pääbo S.; 2015; Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki. Shreeve J.; 1998; Zagadka neandertalczyka. W poszukiwaniu rodowodu współczesnego człowieka; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki. Stringer Ch., McKie R.; 1999; Afrykański exodus. Pochodzenie człowieka współczesnego; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki. Strony www: American Museum of Natural History: http://www.amnh.org/exhibitions/permanent/humanorigins The Leakey Foundation: http://www.leakeyfoundation.org/educational_resources/timeline The Smithsonian Institution, Human Origins Program: http://anthropology.si.edu/humanorigins/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych różnego typu. Ma podstawowa wiedzę o najdawniejszych dziejach ziem Polski i zna najważniejsze polskie stanowiska archeologiczne. Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania. Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy o pradziejach i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie. 2 pkt-y ECTS – 30 godz. udział w wykładzie, 30 godz. czytanie literatury poszerzającej wiedzę o pradziejach ziem polskich |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny jest egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Trzecia wymaga zaliczenia. Więcej nieobecności skutkuje brakiem dopuszczenia do egzaminu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.