(in Polish) Prahistoria ziem Polski I
General data
Course ID: | WS-AR-PZPI |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0222) History and archaeology
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Prahistoria ziem Polski I |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Prowadzony w sposób konwencjonalny wykład ma za zadanie przekazanie studentom podstawowej wiedzy o najstarszych dziejach ziem polskich. Zasadniczy ciąg zagadnień poprzedza omówienie problemów dotyczących pochodzenia człowieka i początków kultury ludzkiej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wstęp: przedmiot i zakres archeologii; rozwój archeologii; periodyzacja i chronologia pradziejów 2. Antropogeneza 1 – podstawowe pytania, historia poszukiwania odpowiedzi 3. Antropogeneza 2 – drzewo rodowe człowieka 4. Zarys geologii czwartorzędu; początki kultury ludzkiej; 5. Zasady opisu zabytków krzemiennych. Paleolit dolny i środkowy 6. Kultury paleolitu górnego i schyłkowego oraz mezolitu 7. Początki rolnictwa na Bliskim Wschodzie; Rozprzestrzenianie społeczności rolniczych na tereny Europy 8. Początki neolitu na ziemiach Polski – kultury pochodzenia południowego 9. Początki rolnictwa na terenach wzdłuż południowych wybrzeży Bałtyku 10. Rozkwit osadnictwa społeczności rolniczych 11. Schyłek neolitu na ziemiach Polski 12. Wczesna epoka brązu w Polsce na tle przemian w Kotlinie Karpackiej 13. Trzciniecki krąg kulturowy a kultury mogiłowe 14. Kultura łużycka na tle kultur pól popielnicowych w Europie 15. Zróżnicowanie cywilizacyjne w końcowych okresach epoki brązu i we wczesnych okresach epoki żelaza na ziemiach polskich |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Ewolucja człowieka. Nowe spojrzenie; Świat Nauki – Wydanie specjalne, Nr 3 2003. Jak powstawał człowiek. Ewolucja i narodziny inteligencji; Świat Nauki – Wydanie specjalne, Nr 1(7) 2006. Niezwykły gatunek: Nauka o byciu człowiekiem; Świat Nauki – Numer specjalny 10 (326) 2018. Kaczanowski P., Kozłowski J.K.; 1998; Wielka historia Polski, Tom 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich do VII wieku; Kraków. Kruk J., Milisauskas S.; 1999; Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu; Kraków. Dąbrowski J.; 2009; Polska przed trzema tysiącami lat. Czasy kultury łużyckiej; Warszawa. Literatura polecana: Kadrow S.; 2001; U progu nowej epoki. Gospodarka i społeczeństwo wczesnego okresu epoki brązu w Europie Środkowej, Kraków. Kozłowski J.K.; 2004; Wielka historia Świata, Tom 1: Świat przed „rewolucją” neolityczną; Kraków. Śliwa J. (red.); 2005; Wielka historia Świata, Tom 2: Od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego; Kraków. Podręczniki akademickie: Lewin R.; 2002; Wprowadzenie do ewolucji człowieka; Warszawa. Stone L., Lurquin P.F.; 2009; Geny, kultura i ewolucja człowieka; Warszawa. Książki popularnonaukowe: Goodall J.; 2019; Przez dziurkę od klucza. Najważniejsza książka o naszych najbliższych krewnych; Warszawa: Prószyński i S-ka. Kruk J.; 2008; Wzory przeszłości. Studia nad neolitem środkowym i późnym, Kraków. Pääbo S.; 2015; Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki. Reich D.; 2019; Kim jesteśmy, skąd przyszliśmy… Kopalny DNA i nowa nauka o przeszłości człowieka; Warszawa: Wydawnictwo CiS. Strony www: American Museum of Natural History: http://www.amnh.org/exhibitions/permanent/humanorigins The Leakey Foundation: http://www.leakeyfoundation.org/educational_resources/timeline The Smithsonian Institution, Human Origins Program: http://anthropology.si.edu/humanorigins/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) AR1_W11: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych różnego typu Ma podstawowa wiedzę o najdawniejszych dziejach ziem Polski i zna najważniejsze polskie stanowiska archeologiczne. AR1_W14: Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania AR1_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie AR1_U17: Potrafi w sposób popularny przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologii |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny jest egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalne są 3 nieobecności. Więcej nieobecności skutkuje brakiem dopuszczenia do egzaminu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.