(in Polish) Wstęp do metodologii historii sztuki
General data
Course ID: | WS-AR-WdMHI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wstęp do metodologii historii sztuki |
Organizational unit: | Institute of Archaeology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z metodologią historii sztuki oraz przedstawienie dziejów historii sztuki jako dyscypliny. Omawiane są między innymi: teorie sztuki powstające od starożytności po czasy współczesne, Alois Riegl i szkoła wiedeńska, ikonografia i ikonologia oraz znawstwo i kolekcjonerstwo. Ponieważ zajęcia kierowane są do studentów zarządzania dziedzictwem kulturowym, część zajęć poświęcona będzie technikom i terminologii historii sztuki. |
Full description: |
(in Polish) Podczas wykładów omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu metodologii historii sztuki: teorie sztuki powstające od starożytności po czasy współczesne, Alois Riegl i szkoła wiedeńska, historia sztuki jako element wychowania u schyłku XVIII w., podróże i zwiedzanie, kryterium malowniczości,znawstwo i kolekcjonerstwo, poglądy na sztukę J. Ruskina i E. Viollet-le-Duca. Omówione zostaną również techniki i terminologia architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, praca zbiorowa, Warszawa 2007 2. A. d'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008 3. J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976 4. K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki Aloisa Riegla, Warszawa 1970 5. P. Skubiszewski, P. (red.), Wstęp do historii sztuki, Warszawa 1973 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) ZDK_W01, ZDK_W03, ZDK_W18, ZDK_W19 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu zabytkoznawstwa i konserwatorstwa w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych; Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki; Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas wystawiania ocen brana pod uwagę będzie obecność na zajęciach (powyżej 3 nieobecności konieczność zaliczenia materiału z utraconych zajęć), aktywność podczas zajęć oraz ocena z egzaminu końcowego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.