Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cultural biography of landscapes

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-AR-ZDK-CB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cultural biography of landscapes
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

H1A_W10, H1A_W12, H1A_W13

Skrócony opis:

The principal objective of the course is to make the students familiar with recent orientation of archaeology to the cognition of settlement processes in prehistory and early history and their relationship to how space had been changed in terms of natural and social/cultural processes and how these processes transformed space into (human, cultural) landscape.

Pełny opis:

The principal objective of the course is to make the students familiar with recent orientation of archaeology to the cognition of settlement processes in prehistory and early history and their relationship to how space had been changed in terms of natural and social/cultural processes and how these processes transformed space into (human, cultural) landscape. Students are informed about how the phenomenon of space and landscape has recently has become one of the most frequent themes of projects in many disciplines, such as natural science, anthropology, archaeology, history, and also philosophy and art and why multidisciplinary approach to this phenomenon is the most appropriate way to its study and understanding. The course is also bringing an overview of how archaeology, in individual phases of its development since culture-historical concepts down to postmodern paradigm, understood the meaning of space in archaeological analyses. A special attention is also dedicated to most significant sub-disciplines contributing to the reconstruction of prehistoric, early historic and medieval/postmedieval landscape and settlement, such as historical geography, palaeoecology, environmental archaeology including archaeobotanics and pollen studies, climatology, etc. Integral part of the course are also lectures on space - landscape evolution during individual epochs of human past (the Paleolithic, Neolithic-Eneolithic, metal periods, early history, Middle Ages, Postmedieval and Modern periods).

Literatura:

Banaszek, L. 2015: Przeszle krajobrazy w chmurze punktów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Beneš, J. 1995: Erosion and accumulation processes in the late Holocene of Bohemia, in relation to prehistoric and mediaeval landscape occupation, in: Kuna, M. – Venclová, N. (eds.), Whither archaeology? Papers in honour Evžen Neustupný, Praha (ARÚ AVČR), 133-144.

Bradford, J. 1957: Ancient Landscapes. Studies in Field Archaeology, London (Bell, G. and Sons).

Gojda, M. 2000: Archeologie krajiny. Vývoj archetypů kulturní krajiny – Archaeology of Landscape. Praha (Academia).

Gojda, M. ed. 2004: Ancient Landscape, Settlement dynamics and Non-destructive Archaeology. Praha (Academia).

Harding, A. – Sievers, S. – Venclová, N. (eds.) 2003: Enclosing the Past. Inside and outside in Prehistory. Sheffield (J.R. Collis Publications),

Kobylinski, Z. 2002: Krajobraz archeologiczny. Warszawa.

Kozłowski, J.K. – Neustupný, E. (eds.) 2001: Archeologia przestrzeni. Metody i wyniki badań osadniczych w dorzeczach górnej Łaby i Wisły, Kraków

Renfrew, C. – Bahn, P. 2001: Archaeology. Theories, Methods and Practice. London: Thames and Hudson.

Stoddart, S. (ed.) 2000: Landscapes from Antiquity. Cambridge: Antiquity Publications Ltd.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student's work in hours:

Listening to the lecture 30

Consultations 5

Preparations for the exam 25

TOTAL HOURS 60

NUMBER OF ECTS 60 hours / 30 (5) ≈ 3

Metody i kryteria oceniania:

Students are expected to attend regularly the lectures of the course and to pass the final examination which includes the content of individual lectures as specified above. In the spring semester they have the obligation to prepare a paper on assorted topic of the subject.

Examination: written test (first attempt); oral exam (second and third attempts)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)