Podstawy muzealnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-PM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.6
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy muzealnictwa |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKIŚ1_U04 ODKIŚ1_U05 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z pracą i strukturą muzeów w Polsce, zakresem działalności przewidzianej przez ustawy i rozporządzenia MKiDN, zarządzania zbiorami, bezpieczeństwem, metodami wystawiennictwa, edukacji, promocji, a także najważniejszymi kolekcjami muzealnymi. Studenci zdobywają umiejętność sporządzania recenzji wystaw, planowania i organizacji wystaw wraz z ich aranżacją, promocją, imprezami towarzyszącymi, a także pracy zespołowej poprzez pracę w grupach. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w wybranych placówkach muzealnych: 1 semestr – 30 godzin w tym 8 godzin, w e-learning/mailing. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Omówienie struktury administracyjnej muzeum - tradycyjnej i nowoczesnej oraz problematyki związanej z przemianami instytucji muzealnych. 2. Przegląd najważniejszych muzeów polskich oraz ich rodzajów i różnorodnych form ekspozycji muzealnych. Muzea a galerie sztuki – prezentacje studentów. 3. Zarządzanie zbiorami - księga inwentarzowa, karta ewidencyjna, karta magazynowa- sposoby ich wypełniania, bazy danych i ich zastosowanie, wypożyczenia - zasady bezpieczeństwa. 4. Analiza ekspozycji stałej i czasowej - jej form, warstw treściowych, celów (edukacyjnych, upowszechniających i in.), promocja (edukacja, imprezy, druki, formy cyfrowe). 5. Organizacja wystawy czasowej – zasady działania – tytuł wystawy, koncepcja merytoryczna i plastyczna, scenariusz – spis obiektów, logo wystawy, plakat, ulotka, koncepcja promocji i edukacji, kosztorys. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski, Warszawa, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2012. 2. ABC Zarządzanie kolekcja muzealną, NIMOZ 2014, nr 3. 3. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, NIMOZ 2012, nr 2 4. Folga-Januszewska D., 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Warszawa 2011 5. http://muzealnictwo.com/ - wybrane artykuły. Literatura uzupełniająca: 1. Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum : podręcznik, red. Nauk. Dorota Folga -Januszewska, Warszawa, Muzeum Pałac w Wilanowie, Kraków, 2012 2. Muzeum w świetle reflektorów: wystawa - naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja? : materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej 12-14 X 2011 r. przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, red. Agnieszka Kowalska, Kraków, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2012. 3. Piękno dotyku. Poznanie dotykowe w sztukach plastycznych, Muzeum Śląskie w Katowicach, 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Umiejętności: 1. Student potrafi, pracując w zespole, korzystając zasobów tradycyjnych i cyfrowych instytucji kultury, zarządzać zbiorami, w szczególności zorganizować wystawę zgodnie z wybraną koncepcją, zasadami organizacji i przepisami prawa. 2. Potrafi – posługując się aparatem badawczym - przygotować towarzyszące jej wydawnictwa. 3. Potrafi, dokonują analizy krytycznej dział sztuki, bądź zagadnień związanych z wystawiennictwem, przygotować ich opracowanie w kontekście kulturowym i historycznym i przedstawić je w interesujący i jasny sposób publiczności za pomocą wybranej formy prezentacji. Kompetencje: 4.Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i zdobywania doświadczenia zawodowego poprzez konfrontację zdobywanej wiedzy w praktyce zawodowej muzealnika. 5. Dzięki pracy zespołowej podczas zajęć potrafi pracować w grupie podejmując się różnorodnych ról i zadań odpowiednio określając zadania, ich priorytety i sposoby realizacji poszczególnych etapów danego zadania, tak by uzyskać jak najlepszy efekt końcowy. 6. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z wykonywaniem zawodu muzealnika. 7. Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy i zna zasady właściwego postępowania z obiektami muzealnymi. 8. Dzięki znajomości różnorodnych form działalności instytucji muzealnych aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form. Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze: – udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 10 godzin, wykonanie pracy semestralnej - 20 godzin = 60 godzin - 2 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Umiejętności: 1. Student potrafi, pracując w zespole, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach związanych z ochroną dóbr kultury w tym z działalnością wystawienniczą, oświatową i popularyzatorską. 2. Ma umiejętności językowe w zakresie dóbr kultury i środowiska, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze: – udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 10 godzin, wykonanie pracy semestralnej - 20 godzin = 60 godzin - 2 ECTS |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.