Rozwiązywanie konfliktów dotyczących dziedzictwa kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-RK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie konfliktów dotyczących dziedzictwa kulturowego |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H1A_W02 H1A_W03 H1A_W08 H1A_W09 S1A_W01 S1A_W02 S1A_W04 S1A_W05 S1A_W06 S1A_W07 S1A_W08 H1A_U03 H1A_U04 H1A_U06 H1A_U07 S1A_U02 S1A_U03 S1A_U05 S1A_U07 S1A_U08 H1A_K01 H1A_K03 S1A_K01 S1A_K02 S1A_K03 S1A_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwój umiejętności komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach konfliktowych wynikających z roli zawodowej. |
Pełny opis: |
Zakres tematów • Komunikacja interpersonalna (podstawy teoretyczne, proces komunikacji, podziały, szczególne uwzględnienie teorii dotyczącej konfliktu) • Rodzaje i konsekwencje zachowań w sytuacjach konfliktowych (strategie rozwiązywania konfliktów). • Etyka i odpowiedzialność za podejmowane działania, prawa i obowiązki w procesie komunikacji wynikające z roli zawodowej. |
Literatura: |
• Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS. • Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa. • Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP/ • Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław ASTRU,. • Goleman, D., (2006). Inteligencja społeczna. Poznań, REBIS. • Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication. • Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (1992). Dochodząc do TAK, czyli negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, PWE. • Fortuna, P., (2012). Pozytywna psychologia porażki. Gdańsk GWP. • Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt. • Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP. • Spencer, J., (2015) Kto zabrał mój ser. Warszawa, Studio EMKA • Krajewska., A. (2015) Kompetencje personalne i społeczne. Warszawa, Ekonomik. • Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B. • McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP. • Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA. • Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP. • Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Rozwiązywanie konfliktów to temat, który należy do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze komunikacji interpersonalnej, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje, określania priorytetów podejmowanych działań, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Perspektywa nauk społecznych w zaprojektowanym programie obejmuje wiedzę o człowieku, sposobach porozumiewania się ludzi, wyrażania opinii, rodzajów konfliktów i ich następstw, praw i obowiązków wynikających z konsekwencji konfliktu oraz strategii ich rozwiązywania. Efekty kształcenia przedmiotu należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Sytuacyjne metody poszukujące oraz giełda pomysłów, dyskusja, dyskusja moderowana, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, opisy i opowiadania, obserwacja w terenie, drama, praca zespołowa zadaniowa, przygotowanie dokumentów. Część teoretyczna w formie krótkich wykładów konwersatoryjnych na podstawie podanej literatury. Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, oceny opracowania tematów z zakresu rozwiązywania konfliktów. Kryteria zaliczenia Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się poznaną na zajęciach terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, szczególnie rozwiązywania konfliktów oraz przygotuje dowolne opracowanie strategii rozwiązywania konfliktów. ocena kryteria 2 brak przygotowania na zajęcia, frekwencja poniżej wymagań określonych regulaminem studiów i IA. 3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, w tym pojęciem konfliktu, poznaną w czasie zajęć 4 w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo z ćwiczeniach, maksimum 2 nieobecności na zajęciach 4,5 - 5 w/w oraz przygotowanie opracowania z zakresu technik rozwiązywania konfliktów, sposobów obrony przed manipulacją, biuletynu informacyjnego o przepisach prawa lub instytucjach wsparcia dla ofiar przemocy, maksimum 2 nieobecności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.