Regional economy
General data
Course ID: | WS-EK-GR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Regional economy |
Name in Polish: | Gospodarka regionalna |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych definicji, koncepcji i narzędzi z zakresu gospodarki regionalnej wraz z przybliżeniem aktualnych problemów rozwoju społeczno-ekonomicznego regionów |
Full description: |
(in Polish) W trakcie realizacji przedmiotu będą przedstawione podstawowe definicje, koncepcji i narzędzi z zakresu gospodarki regionalnej wraz z przybliżeniem aktualnych problemów rozwoju społeczno-ekonomicznego regionów: 1.Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje (płaszczyzna regionalna, ujęcie systemowe jako podstawa pojmowania regionów, region geograficzny, region ekonomiczny, region administracyjny, euroregion) 2. Pojęcie i główne czynniki rozwoju regionalnego (istota i mierniki rozwoju regionalnego, położenie geograficzno-komunikacyjne, korzyści aglomeracji, infrastruktura techniczna, zasoby pracy, kapitał inwestycyjny, transfer wiedzy i informacji, przepisy prawne) 3. Wybrane koncepcje rozwoju w aspekcie lub ujęciu regionalnym (teoria rozmieszczenia produkcji rolnej J. H. von Thünena, teoria lokalizacji przemysłu A. Webera, teoria przestrzennej substytucji A.Predöhla, teoria ośrodków centralnych W. Christallera, teoria bazy ekonomicznej, teoria grawitacji, teoria polaryzacji sektorowej, teoria regionu uczącego się) 4. Polityka regionalna (istota polityki, kreator polityki regionalnej, polityka interregionalna a intraregionalna, polityka pasywna i aktywna, polityka perspektywiczna i bieżąca, kryteria oceny polityki regionalnej) 5. Gospodarowanie przestrzenią na szczeblu regionalnym (charakterystyka przestrzeni, znaczenie polityki przestrzennej, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, programy realizacji celów publicznych a opracowania planistyczne) 6. Konkurencyjność regionów (aspekty konkurencyjności, konkurowanie pośrednie i bezpośrednie, atrakcyjność inwestycyjna regionu) |
Bibliography: |
(in Polish) 1. E. Skawińska, Kapitał społeczny w rozwoju regionu, PWN, Warszawa 2012 2. Z. Strzelecki, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN,Warszawa 2008 3. A. Karwińska, Gospodarka przestrzenna, uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa 2008 4. Gospodarka samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012 5. Stanisław Korenik: Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-gospodarczych, CeDeWu.PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa 2011 literatura uzupełniająca: 1. Makieła Z., Przedsiębiorczość regionalna, Difin, Warszawa 2008. 2. Moczydłowska J., Pacewicz I., Przedsiębiorczość, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007. 3. Jacek Chądzyński, Aleksandra Nowakowska, Zbigniew Przygodzki: Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu.PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) ● Wiedza: - zna pojęcia ekonomii i podstawową terminologię stosowaną w zakresie gospodarki regionalnej; - zna główne teorie ekonomiczne, najważniejsze twierdzenia i ich odniesienie do rzeczywistych zjawisk gospodarce regionalnej, - potrafi krytycznie analizować, oceniać i interpretować zjawiska gospodarcze i społeczne oraz prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku - zna podstawy funkcjonowania podmiotów sektora publicznego w kontekście polityki regionalnej. ● Umiejętności: - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne; - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i znane narzędzia do analizy danych ekonomicznych w układzie regionalnym; - potrafi ocenić zjawiska gospodarcze i finansowe zachodzące w skali regionalnej. ● Postawy: - ma świadomość poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju osobistego, potrafi uzupełniać nabytą wiedzę i doskonalić umiejętności; - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, jest gotowy do podejmowania wyzwań, jest przygotowany do pracy w instytucjach samorządowych i jednostkach współpracujących w zakresie rozwoju regionalnego. - posiada umiejętność pracy w grupie i rozwiązywania problemów w zespołach oraz potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: pisemny egzamin na koniec semestru w formie testu. Warunkiem pozytywnego jego zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% punktów. Dopuszczenie do egzaminu po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń. Ćwiczenia: na podstawie przygotowanych opracowań (wygłoszonych referatów) podlegających ocenie pod względem merytorycznym, narracyjnym i technicznym oraz aktywności w dyskusji oraz udziału na ćwiczeniach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.