Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The use of mathematics in economics

General data

Course ID: WS-EK-ZMwE
Erasmus code / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: The use of mathematics in economics
Name in Polish: Zastosowanie matematyki w ekonomii
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Elementy algebry liniowej oraz rachunku różniczkowego i całkowego z przykładami zastosowań w ekonomii i naukach społecznych. Stosowanie podstawowych działań z zakresu algebry i analizy matematycznej do rozwiązywania problemów ekonomicznych.

Full description: (in Polish)

1. Logika matematyczna - prawa i reguły logiczne, koniunkcja, alternatywa, implikacja, równoważność, negacja, prawa rachunku zdań.

2. Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa - kombinacje, permutacje i wariacje.

3. Elementy matematyki finansowej - wartość pieniądza w czasie, rachunek odsetek prostych i złożonych, kapitalizacja, przepływy pieniężne, renty.

4. Indukcja matematyczna.

5. Analiza dynamiki zjawisk ekonomicznych - indeksy proste i indeksy agregatowe.

6. Algebra macierzy - rodzaje macierzy, działania na macierzach, rząd macierzy, wyznacznik macierzy, macierz odwrotna, rozwiązywanie układów równań z zastosowaniem macierzy, twierdzenie Cramera, twierdzenie Kroneckera i Capellego.

7. Model przepływów międzygałęziowych - modele Leontiewa.

8. Elementy rachunku różniczkowego funkcji - pochodne funkcji, wyznaczanie przedziałów monotoniczności funkcji, ekstremum lokalne funkcji, wklęsłość, wypukłość i punkty przegięcia funkcji.

9. Ekonomiczne charakterystyki zmienności funkcji - elastyczność dochodowa, krańcowa produktywność kapitału, koszt krańcowy.

10. Funkcja produkcji Cobb-Douglasa i funkcje popytu Tornquista.

Bibliography: (in Polish)

1. Bednarski T., Elementy matematyki w naukach ekonomicznych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

2. Chiang A.C., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa 1994.

3. Leitner R., Zarys matematyki wyższej dla studentów Cz.1, WNT, Warszawa 1995. Wydanie dziesiąte.

4. Leitner R., Zarys matematyki wyższej dla studentów Cz.1I. WNT, Warszawa 1995. Wydanie siódme poprawione.

5. Matłoka M. (red), Matematyka dla ekonomistów, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2000.

6. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii. Modele

i metody.Cz.1. Algebra elementarna, PWN, Warszawa 2006.

7. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii. Modele i metody.Cz.2. Elementy rachunku różniczkowego, PWN, Warszawa 2006.

8. Sadowski M., Spanily T., Matematyka w zadaniach dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo UG, Gdańsk, 1999.

9. Jureczko J., Turzański M., Elementy matematyki wyższej - Teoria i zadania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Zna podstawy techniki algebry liniowej oraz rachunku różniczkowego i całkowego. Wie, że narzędzia te służą do prowadzenia badań i analiz ekonomicznych.

2.Potrafi praktycznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów ekonomicznych.

3. Umie opisać prosty model ekonomiczny, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań, za pomocą funkcji wieku zmiennych.

4. Potrafi interpretować pewne dane ekonomiczne w języku matematycznym.

5.Potrafi samodzielnie się dokształcać ale także organizować prace w

zespole

6.Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.Wykazuje inicjatywę w działaniach oraz odpowiedzialność za pracę własną i innych.

Aktywność studenta Nakład pracy studenta w godz.

Udział w wykładach 30 godz.

Udział w ćwiczeniach 30 godz.

Przygotowanie do wykładów 15 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń i sprawdzianów 45 godz.

Indywidualne ćwiczenie techniki różniczkowania,

całkowania i operacji na macierzach 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu 25 godz.

SUMA GODZIN 175 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia kończą się egzaminem. Uprzednio wymagane jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin jest pisemny - składa się z zadań oraz pytań teoretycznych - max. 20 pkt.

bdb 19-20 pkt

db+ 17,5-18,5 pkt

db 15-17 pkt

dst+ 13,5-14,5 pkt

dst 11-13 pkt

ndst do 11 pkt

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)