Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Entrepreneurship

General data

Course ID: WS-EKN-Prz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0311) Economics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Entrepreneurship
Name in Polish: Przedsiębiorczość
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) EK2_W03

EK2_W05

EK2_U04

EK2_U05

EK2_K04


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest charakterystyka działań przedsiębiorczych i ich uwarunkowań, określenie sposobu działań przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, poznanie środków i sposobów wspomagania przedsiębiorczości i przedsiębiorstw oraz przedstawienie zasad podejmowania działalności gospodarczej w ramach przedsiębiorstwa. Istotna uwaga zostanie zwrócona na istotę biznes planu jako podstawowego narzędzia niezbędnego w uruchamianiu i prowadzeniu działalności gospodarczej.

Full description: (in Polish)

Podczas kursu podejmowana jest problematyka kluczowych zagadnień z zakresu problematyki przedsiębiorczości w kontekście prowadzonej lub planowanej działalności gospodarczej. W ramach tej problematyki uwzględnione są również zagadnienia przeprowadzanych analiz rynku, strategii marketingowych, promocji i reklamy, nowoczesnych technik marketingu stosowanych w Internecie, analiz ekonomicznych, opracowania załączników do biznes planu, wnioskowania o zewnętrzne finansowanie projektów inwestycyjnych i utrzymania działalności bieżącej, przeprowadzania analiz strategicznych, SWOT, metod restrukturyzacji podmiotów gospodarczych, wyboru i realizacji przeprowadzania, kontynuowania realizowanych procesów gospodarczych, w tym przedsięwzięć inwestycyjnych i rozwojowych, negocjacji warunków zawierania transakcji z kontrahentami do których skierowany jest opracowany biznes plan. Kluczowe zagadnienia przedmiotu: wprowadzenie do przedsiębiorczości, istota przedsiębiorczości, specyfika zarządzania przedsiębiorstwami typu small biznes, wybrane formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa, pomiar aktywności przedsiębiorczej – porównania międzynarodowe, podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej, zatrudnianie i wynagradzanie pracowników, procedura zakładania przedsiębiorstwa, przedsiębiorczość a zatrudnienie, przedsiębiorczość a innowacje, organizacja systemu finansowo-księgowego, źródła finansowania działalności gospodarczej bieżącej i inwestycyjnej, biznes plan – przyczyny tworzenia, funkcje i formy, międzynarodowy wymiar przedsiębiorczości, czy i jak wspierać przedsiębiorczość?, omówienie przykładów przedsiębiorczości i przedsiębiorców w Polsce i na świecie. Podczas zajęć poruszane są zarówno kwestie teoretyczne, odnoszące się do procedury założenia i prowadzenia własnej firmy, jak również problemy praktyczne, przedstawiające przykłady przedsiębiorczości.

Bibliography: (in Polish)

Godlewska-Majkowska H. (red.), Przedsiębiorczość. Jak założyć i prowadzić własną firmę?, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009

Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010

Ciechan-Kujawa M., Biznes plan standardy i praktyka, TNOIK, Toruń 2007

Markowski W., ABC small businessu, Marcus, Łódź 2015

Duncan K., Start jak uruchomić własną firmę, Wolters Kluwer, Warszawa 2009

Akty prawne regulujące prowadzenie działalności gospodarczej oraz zakładania firm

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wyposażenie studentów w wiedzę, kompetencje i umiejętności niezbędne dla oceny mikro- i makroekonomicznych efektów aktywności przedsiębiorczej i dokonywania porównań krajowych i międzynarodowych.

Wiedza:

EK2_W03:

1. Student zna źródła danych wykorzystywanych w analizie analizy długofalowych trendów rozwoju przedsiębiorczości,

2. Zna metody analizy związków między aktywnością przedsiębiorczą a poziomem rozwoju gospodarczego,

3. Zna zasady konstruowania wskaźników przedsiębiorczości, swobody prowadzenia działalności gospodarczej i konkurencyjności stosowanych w porównaniach międzynarodowych.

EK2_W05:

1. Student zna teoretyczne podstawy polityki w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności na różnych etapach rozwoju gospodarczego,

2. Zna teoretyczne koncepcje dotyczące wykorzystania aktywności przedsiębiorczej do walki z bezrobociem,

3. Zna podstawowe koncepcje dotyczące roli kapitału zagranicznego dla krajów przyjmujących, a zwłaszcza dla sektora MŚP.

Umiejętności:

EK2_U04:

1. Student potrafi dokonać analizy porównawczej w skali międzynarodowej związków między rozwojem przedsiębiorczości a otoczeniem instytucjonalnymi prowadzenia biznesu,

2. Potrafi dokonać analizy związku między innowacyjnością a sukcesem w biznesie,

3. Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą poziomu aktywności przedsiębiorczej w Polsce na tle innych krajów Europy i Świata.

EK2_U05:

1. Student potrafi dokonać oceny zmian otoczenia zewnętrznego i określonych instrumentów polityki gospodarczej na funkcjonowanie sektora MŚP,

2. Potrafi wykazać zróżnicowaną skuteczność instrumentów polityki gospodarczej stymulujących przedsiębiorczość, w zależności od poziomu rozwoju gospodarczego i uwarunkowań kulturowych.

Kompetencje społeczne:

EK2_K04:

1. Student zna specyfikę przedsiębiorczości i barier w tej dziedzinie w różnych krajach,

2. Rozumie różnice motywów podejmowania działalności gospodarczej w zależności od stadium rozwoju gospodarczego,

3. Rozumie wpływ tradycji, zwyczajów, kultury na decyzje przedsiębiorcze w różnych krajach.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć konwersatorium.

98-100 punktów uprawniają do oceny końcowej 5,0

93-97 punktów uprawniają do oceny końcowej 4,5

83-92 punkty uprawniają do oceny końcowej 4,0

77-82 punkty uprawniają do oceny końcowej 3,5

70-76 punkty uprawniają do oceny końcowej 3,0

Uzyskana przez studenta liczba punktów w całym kursie kształcenia przedmiotu poniżej 70 może oznaczać niezaliczone ćwiczenia.

Practical placement: (in Polish)

Podczas praktyk zawodowych student powinien wykorzystywać poznaną wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Rodzaj podmiotu gospodarczego i instytucji, zakresu obowiązków, realizowanych czynności, powierzonych studentowi zadań do realizacji podczas praktyki zawodowej powinien być skorelowany w kluczowych kwestiach z problematyką przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)