Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Art criticism

General data

Course ID: WS-HS-3L-KA
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Art criticism
Name in Polish: Krytyka artystyczna
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki.

Full description: (in Polish)

Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.

Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, różne wydania: Warszawa 1978, Gdańsk 2004, Łódź 2013

- M. Bryl, "Chrystus przy kolumnie" Francisca de Zurbarana, w: "Arteon. Magazyn o sztuce" nr 4, 2006, ss. 32-35.

- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016

- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009

- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007

- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009

- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956

- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006.

- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005

- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.

Literatura uzupełniająca:

- Badania nad krytyka literacką, Wrocław 1974

- J. Banasik, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008

- R. Barthes, Krytyka i prawda, przeł. M. Błońska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą, T. II, Kraków 1976

- J. Czapski, Patrząc, wybór i przedmowa J. Pollakówna, Kraków 1983

- G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

- C. Greenberg, The Collected Essays and Criticism, ed. J. O'Brian, Chicago 1986

- E. Jedlińska, Polska sztuka krytyczna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002, łódź 2005

- Moderniści o sztuce, opr. E. Grabska, Warszawa 1971

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

K_W01 - student posiada wiedzę dotyczącej metody badawczej w dziedzinie Krytyki artystycznej

K_W02 - student zna terminologię z dziedziny krytyki artystycznej

K_W03 - student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z dziedziny metodologii badań nad Krytyką artystyczną

K_W04 - student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą krytyki artystycznej od XVIII do XXI wieku.

K_W05 - student posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny doktryn artystycznych i estetyki polskiej i europejskiej

K-W06 - Student posiada wiedzę w zakresie oddziaływania teorii (sztuki, filozofii, literatury) na sztuki plastyczne od XVIII wieku po czasy współczesne

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł, w tym dokumentów archiwalnych, oraz formułować krytyczne sądy

- student posiada umiejętność czytania i analizowania tekstu krytycznego, prezentującego problemowe ujęcie omawianych dzieł i zjawisk artystycznych

- student posiada umiejętność krytycznego analizowania obiektów artystycznych, ich wartościowania i oceniania według indywidualnie wypracowanej wizji sztuki, co jest szczególnie charakterystyczne dla dyskursu krytycznego

Opis ECTS (3 pkt.)

Nakład pracy studenta:

30 godzin - aktywny udział w wykładzie;

30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,

10 godzin - przygotowanie się do kolokwiów sprawdzających systematyczność pracy studentów

20 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze;

2. pozytywnie ocenionych kolokwiów sprawdzających systematyczność pracy studentów;

3. pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego; punktacja na egzaminie i przypisane do niej oceny:

0 - 20 pkt. niedostateczny (2)

21 - 24 pkt. dostateczny (3)

25 - 29 pkt. dostateczny i pół (3.5)

30 - 33 pkt. dobry (4)

34 - 37 pkt. dobry i pół (4.5)

38 - 41 pkt. bardzo dobry (5)

Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)