Art criticism
General data
Course ID: | WS-HS-3L-KA |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Art criticism |
Name in Polish: | Krytyka artystyczna |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów są wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. Ten szczególny rodzaj pisarstwa o sztuce jest jednym z elementów kierujących rozwojem świata artystycznego. Na zajęciach zostanie położony nacisk na uświadomienie tożsamości, funkcji i roli krytyki artystycznej. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane różnorodne modele komentarzy słownych na temat sztuki. |
Full description: |
(in Polish) Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, różne wydania: Warszawa 1978, Gdańsk 2004, Łódź 2013 - M. Bryl, "Chrystus przy kolumnie" Francisca de Zurbarana, w: "Arteon. Magazyn o sztuce" nr 4, 2006, ss. 32-35. - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016 - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009 - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007 - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009 - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956 - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005 - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. Literatura uzupełniająca: - Badania nad krytyka literacką, Wrocław 1974 - J. Banasik, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008, Kraków 2008 - R. Barthes, Krytyka i prawda, przeł. M. Błońska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą, T. II, Kraków 1976 - J. Czapski, Patrząc, wybór i przedmowa J. Pollakówna, Kraków 1983 - G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 - C. Greenberg, The Collected Essays and Criticism, ed. J. O'Brian, Chicago 1986 - E. Jedlińska, Polska sztuka krytyczna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002, łódź 2005 - Moderniści o sztuce, opr. E. Grabska, Warszawa 1971 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA K_W01 - student posiada wiedzę dotyczącej metody badawczej w dziedzinie Krytyki artystycznej K_W02 - student zna terminologię z dziedziny krytyki artystycznej K_W03 - student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z dziedziny metodologii badań nad Krytyką artystyczną K_W04 - student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą krytyki artystycznej od XVIII do XXI wieku. K_W05 - student posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny doktryn artystycznych i estetyki polskiej i europejskiej K-W06 - Student posiada wiedzę w zakresie oddziaływania teorii (sztuki, filozofii, literatury) na sztuki plastyczne od XVIII wieku po czasy współczesne UMIEJĘTNOŚCI K_U01 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł, w tym dokumentów archiwalnych, oraz formułować krytyczne sądy - student posiada umiejętność czytania i analizowania tekstu krytycznego, prezentującego problemowe ujęcie omawianych dzieł i zjawisk artystycznych - student posiada umiejętność krytycznego analizowania obiektów artystycznych, ich wartościowania i oceniania według indywidualnie wypracowanej wizji sztuki, co jest szczególnie charakterystyczne dla dyskursu krytycznego Opis ECTS (3 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 10 godzin - przygotowanie się do kolokwiów sprawdzających systematyczność pracy studentów 20 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze; 2. pozytywnie ocenionych kolokwiów sprawdzających systematyczność pracy studentów; 3. pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego; punktacja na egzaminie i przypisane do niej oceny: 0 - 20 pkt. niedostateczny (2) 21 - 24 pkt. dostateczny (3) 25 - 29 pkt. dostateczny i pół (3.5) 30 - 33 pkt. dobry (4) 34 - 37 pkt. dobry i pół (4.5) 38 - 41 pkt. bardzo dobry (5) Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.