Architecture of the 19th -21st century
General data
Course ID: | WS-HS-A19-21-ĆW |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Architecture of the 19th -21st century |
Name in Polish: | Architektura XIX-XXI w. |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia poświęcone dziejom architektury polskiej i powszechnej od czasów końcowej fazy romantyzmu (druga ćwierć XIX wieku) po czasy współczesne. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia stanowią istotne uzupełnienie wiedzy na temat architektury nowoczesnej, omawianej na wykładzie z architektury od XIX do XXI wieku. Na ćwiczeniach zwrócimy uwagę na poszczególne prądy i myśli architektoniczne zaliczane do historyzmu, jak również architektury modernistycznej, XX-wiecznych państw totalitarnych, postmodernistycznej i współczesnej. W znacznej mierze zwrócimy uwagę na dzieje architektury polskiej, jej szczególne uwarunkowania polityczno-społeczne w XIX i XX wieku. Na zakończenie cyklu spotkań zostanie omówiona współczesna kondycja polskiej architektury i urbanistyki. Pod dyskusję poddamy obecny stan polskich miast w świetle aktualnie obowiązujących regulacji prawnych. Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Waldemar Odworowski, Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1994 - Zenon Pałat, Architektura a polityka. Gloryfikacja Prus i niemieckiej misji cywilizacyjnej w Poznaniu na początku XX w., Poznań 2011 - Nicolas Pevsner, Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978 - Grzegorz Piątek, Jarosław Trybuś, Lukier i mięso. Wokół architektury w Polsce po 1989 roku, Warszawa 2015 - Krzysztof Stefański, Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, Warszawa 2005 - Krzysztof Stefański, Architektura historyzmu na ziemiach polskich, Łódź 2005 - Sztuka Świata T. 8 red. Anna Lewicka-Morawska, T. 9 red. Wojciech Włodarczyk - Marta Tobolczyk, Architektura współczesna. Geneza i charakterystyka wiodących nurtów, Warszawa 2017 - Tożsamość. 100 lat polskiej architektury, red. B. Stelmach, K. Andrzejewska-Batko, Warszawa 2019, katalog wystawy NIAiU - Jarosław Trybuś, Warszawa niezaistniała. Niezrealizowane projekty urbanistyczne i architektoniczne Warszawy dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2012 - Jadwiga Urbanik, Wrocławska Wystawa Werkbundu WUWA 1929, Wrocław 2002 Literatura uzupełniająca: - Kształtowanie środowiska mieszkaniowego w Finlandii, kat. Wystawy CBWA Zachęta, Warszawa 1979 - Bohdan Lisowski, Wkłąd architektury przemysłowej do rozwoju architektury XIX i XX wieku , Kraków 1984 - SOS Brutalism - A global survey, ed. Olivier Elser, Philip Kurz, Peter Cachola Schmal, Zurich 2017 - Halina Sykurs, Ku idei osiedla społecznego 1925-1975, Warszawa 1976 - Izabella Wisłocka, Awangardowa architektura polska 1918-1939, Warszawa 1968 - Barbara Zbroja, Architektura międzywojennego Krakowa 1918-1939. Budynki, ludzie, historie, Kraków 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Po zakończeniu zajęć student: - posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie dziejów architektury od XIX w. do czasów współczesnych - orientuje się w przebiegu przemian form architektonicznych i ideowych w epoce nowoczesnej UMIEJĘTNOŚCI Student: - operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu architektury i urbanistyki nowoczesnej - jest w stanie objaśnić główne uwarunkowania polityczne, gospodarcze, społeczne i techniczne na rozwój architektury nowoczesnej - posiada umiejętność rozpoznania różnych typów dzieł architektury - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł architektonicznych i urbanistycznych z epoki nowoczesnej Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w wykładzie 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - samodzielne i grupowe przygotowanie prac pisemnych i prezentacji na zadany temat oraz przygotowanie się do sprawdzianów wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu wygłoszenia zadanych do przygotowania indywidualnie lub grupowo prezentacji nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego 2. pozytywnych ocen z INDYWIDUALNIE przygotowanej i wygłoszonej prezentacji na zadany temat oraz pracy pisemnej, w tym: a) przygotowanego tydzień przed prezentacją konspektu wystąpienia, b) przygotowanego abstraktu-karty pracy, przypisanego do wystąpienia i gotowego do wręczenia pozostałym studentom w dniu wygłoszenia prezentacji c) przygotowanej pracy pisemnej z prezentacji; praca powinna liczyć od 20 000 do 25 000 znaków ze spacjami i należy ją dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po wygłoszeniu prezentacji 3. pozytywnych ocen z GRUPOWO przygotowanej i wygłoszonej prezentacji na zadany temat oraz pracy pisemnej, w tym: a) przygotowanego tydzień przed prezentacją konspektu wystąpienia, b) przygotowanego abstraktu-karty pracy, przypisanego do wystąpienia i gotowego do wręczenia pozostałym studentom w dniu wygłoszenia prezentacji c) przygotowanej pracy pisemnej z prezentacji; praca powinna liczyć od 20 000 do 25 000 znaków ze spacjami i należy ją dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po wygłoszeniu prezentacji 4. aktywnego udziału w rozmowach prowadzonych na zajęciach na temat zadanych do przeczytania lektur 5. ogólnej aktywności na zajęciach 6. pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć i tym samym uniemożliwia przystąpienie do egzaminu ustnego, przypisanego do wykładu z Architektury XIX-XXI w. Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny o stopień. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.