Antropologia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-ASZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia sztuki |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W02 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U07 HS1_K01 HS1_K03 |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukazują z perspektywy antropologicznej fenomen sztuki, twórczości, mit artysty. Koncentrują się wokół problemu przekraczania postawy etnocentrycznej, a także na poszukiwaniu „innego” w obiekcie artystycznym i nas samych. Wprowadzają w podstawowe pojęcia z repertuaru antropologii kultury, istotne z punku widzenia badacza/badaczki sztuki. Szczególny akcent kładziony jest na rozwój wrażliwości antropologicznej w interpretacji sztuki. |
Pełny opis: |
1) Sztuka a etnocentryzm; 2) O kolekcjonowaniu sztuki z perspektywy antropologicznej; 3) Surrealizm etnograficzny, dzieło sztuki jako „inny”; 4) „Sztuka jako system kulturowy”; 5) Artysta jako trickster, artysta jako błazen; 6) Sztuka a mit; 7) Antropologia obrazu; 8) Rewizje kanonu sztuki; 9) Art brut, czyli inny jest w nas samych; 10) „Wędrówka do źródeł” – sztuka a sacrum wg W. Juszczaka; 11) Antropologia sztuki „jako ćwiczenie duchowe” – wokół tekstów D. Czai; 12) Wrażliwość antropologiczna w interpretacji sztuki. 13) Antropologizacja historii sztuki: szanse i zagrożenia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Belting, Antropologia sztuki, Kraków 2007 J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000 J. Clifford, O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000 D. Czaja, Znaki szczególne: antropologia jako ćwiczenie duchowe, Kraków 2013 C. Geertz, Sztuka jako system kulturowy, [w:] tenże, Wiedza lokalna, Kraków 2005 M. Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000 i późniejsze Literatura uzupełniająca: D. Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków 2018 D. Czaja, Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne, Kraków 2004 G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 S. Gruzinski, Images at war. Mexico From Columbus to Blade Runner (1492–2019), 2001 W. Juszczak, Wędrówka do źródeł. Seria: Eseje o Sztuce, Gdańsk 2010 W. Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki, wyd. 1981 i następne M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych [w:] M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student/ka: 1. Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. 2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. 3. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. 4. Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. 5. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. 6. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. 7. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. 8. Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego 9. Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Udział w ćwiczeniach 30 godzin praca własna z literatura ok. 40 godzin przygotowanie wystąpienia ok. 10 godzin SUMA GODZIN ok. 80 LICZBA ECTS 2,5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z zajęć wystawiana jest na podstawie prezentacji zaliczeniowej, obejmującej autorską interpretację dzieła sztuki/artefaktu/zjawiska artystycznego przy użyciu narzędzi z zakresu antropologii kultury. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie także aktywność na zajęciach. Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.