Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Art Didactic

General data

Course ID: WS-HS-DHS
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: History of Art Didactic
Name in Polish: Dydaktyka historii sztuki
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

(in Polish) HS1_W01, W03

HS1_U01, U02, U04

HS1_K03, K04

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi nauczania historii sztuki w II i III cyklu edukacyjnym, z metodyką nauczania, standardami wymagań i osiągnięć, podstawami programowymi, prawem oświatowym niezbędnym w tym zakresie, przygotowanie podstawowych dokumentów niezbędnych w pracy nauczyciela historii sztuki.

Poziom przedmiotu:

Poziom 1 (dla studentów którzy ukończyli II rok studiów pierwszego stopnia).

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi nauczania historii sztuki w II, III i IV cyklu edukacyjnym, z metodyką nauczania, standardami wymagań i osiągnięć, podstawami programowymi, prawem oświatowym niezbędnym w tym zakresie, przygotowanie podstawowych dokumentów niezbędnych w pracy nauczyciela historii sztuki.

Wymagania wstępne:

Niezbędny zakres wiedzy merytorycznej z zakresu historii sztuki, osiągnięty w ramach studiów I stopnia (licencjackich).

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Moduł I - Formułowanie narzędzi dydaktycznych, takich jak scenariusze zajęć z wykorzystaniem poznanych na wykładzie z metodyki nauczania historii sztuki. Przygotowanie pomocy dydaktycznych niezbędnych do nauczania historii sztuki, w tym scenariuszy zajęć, konspektów lekcji z wykorzystaniem oceniania kształtującego. Praktyczna realizacja pokazowych lekcji, przeprowadzonych wybranymi przez studenta formami i metodami kształcenia.

Moduł II - Egzaminy zewnętrzne na II i III etapie edukacyjnym a treści kształcenia z zakresu plastyki i historii sztuki i jej teorii. Przygotowanie materiałów do prowadzenia zajęć z zakresu plastyki i sztuki na II i III etapie edukacyjnym. Analiza treści podstaw programowych i podręczników kształcenia w zakresie plastyki i historii sztuki.

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa:

1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,

2. Kruszewski K. (red.): Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004

Lektura uzupełniająca:

1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska, Polubić szkołę. WSiP, Warszawa 1998

2. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999

3. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003

4. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000

5. Gagnee R., Briggs L.J., Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992

6. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999

7. Mikina A., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 1997

8. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Impuls, Kraków 2004

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HS1_W01 - student zna podstawowe zasady kształcenia oraz metody kontroli i oceny

HS1_W02 - opanował podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i standardów kształcenia w jej zakresie.

HS1_U01 - potrafi dobrać właściwe metody kształcenia do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów

HS1_U02 - student przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki.

HS1_U04 - potrafi posługiwać się właściwą terminologią z zakresu historii sztuki i jej dydaktyki.

HS1_K03 - student jest świadomy skutków swoich działań w zakresie nauczania historii sztuki.

KS1_K04 - student jest przygotowany do świadomego podejmowania decyzji w zakresie metod, treści kształcenia i działań wychowawczych.

Udział w wykładzie - 30 godzin,

Praca własna studenta, w tym lektura - 60 godzin.

Liczba ECTS - 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy W01, W03, W04

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów

weryfikacja – ćwiczenia do wykładu; zaliczenie na ocenę testu;

Efekty umiejętności: U01, U03, U07, U08

metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny, metoda projektu

weryfikacja – praktycznie umiejętności i wykonanie projektu

Efekty kompetencji : K01, K04, K05

metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny

Opis metod dydaktycznych:

Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu metodyki kształcenia.

Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu metodyki kształcenia i prawa oświatowego.

Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami

Metoda projektu (zadanie realizowane indywidualnie) o charakterze praktycznym.

Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.

Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca.

Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę na podstawie uczestnictwa w zajęciach;

Wiedza

ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, nie opanował wiedzy z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 3 (dst): student zna kilka najważniejszych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, ma wybiórczą wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 4 (db): student zna podstawowe metody kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował podstawową wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 5 (bdb): student zna dobrze metodykę kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zna standardy kształcenia.

Umiejętności

ocena 2 (ndst):

student nie potrafi właściwie dobrać metod nauczania, nie przygotowuje samodzielnie materiałów i pomocy dydaktycznych, nie radzi sobie z wyszukaniem źródeł informacji na temat dydaktyki;

ocena 3 (dst):

student częściowo dobiera właściwe metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje nieliczne materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z historii sztuki, z błędami znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat metodyki kształcenia i prawa oświatowego;

ocena 4 (db):

student w miarę właściwie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, dosyć sprawnie przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego;

ocena 5 (bdb):

student perfekcyjnie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje dobre materiały i pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego.

Kompetencje

ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcji historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć;

ocena 3 (dst): student potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić przykładowe lekcje, ale nie jest to zgodne do końca z wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student częściowo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach;

ocena 4 (db): student zasadniczo potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne;

ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.

Practical placement: (in Polish)

Przedmiot dydaktyka historii sztuki nauczany w ramach studiów I stopnia jest częścią modułów przedmiotów pedagogicznych, niezbędnych do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych. Pozostałe przedmioty student realizuje w ramach Studium Pedagogizacji UKSW.

Oprócz tego, do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych na II i III etapie kształcenia musi odbyć 120 godzin praktyk przedmiotowych (plastyki i historia sztuki) i 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkołach podstawowych i gimnazjach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)