Historia sztuki średniowiecznej - Architektura średniowieczna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-HAŚ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki średniowiecznej - Architektura średniowieczna Europy |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W02 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U07 HS1_K01 HS1_K03 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie wybranych zagadnień z architektury średniowiecznej europejskiej: romańskiej i gotyckiej. |
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Celem wykładu jest prezentacja zagadnień związanych z historią architektury europejskiej w okresie średniowiecza, natomiast ćwiczenia poświęcone są polskiej architekturze średniowiecznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa do architektury średniowiecznej Europy: 1. Sztuka romańska. Architektura - rzeźba - malarstwo, red. R. Toman, Olsztyn 2000; 2. Sztuka gotyku. Architektura - rzeźba - malarstwo, red. R. Tomana, Oldenburg 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Ma wiedzę o miejscu historii architektury średniowiecznej wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii architektury z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju średniowiecznej architektury europejskiej od czasów karolińskich do pocz. XVI w., zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach architektury europejskiej okresu średniowiecza i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii architektury średniowiecznej poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii architektury, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł architektury, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. KOMPETENCJE: Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego. Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Opis ECTS: WYKŁAD (3 pkt.): 1. uczestnictwo w wykładzie = 30 godz. 2. przygotowanie do egzaminu (w tym samodzielna lektura zalecanej literatury) = 60 godz. Razem: 90 godz. : 30 godz. = 3 pkt. ECTS ĆWICZENIA (4 pkt.): 1. uczestnictwo w ćwiczeniach = 60 godz. 2. czas na przygotowanie referatu = 20 godz. 3. samodzielna lektura zalecanej literatury = 38 godz. 4. konsultacje = 2 godz. Razem: 120 godz. : 30 godz. = 4 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się ze slajdówki i testu. Natomiast warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.