History of Decorative Arts
General data
Course ID: | WS-HS-HRZA-ĆW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Decorative Arts |
Name in Polish: | Historia rzemiosła artystycznego |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu historii europejskiego rzemiosła artystycznego omawianej na wykładach, poprzez omawianie szczegółowych zagadnień i prezentowanie ich w formie referatów i prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów. |
Full description: |
(in Polish) I SEMESTR 1. Wybór tematów, omówienie, dobór lektur 2-7. Meblarstwo 8. Kolokwium 9-14. Złotnictwo 15. Kolokwium II SEMESTR 15-21. Ceramika i porcelana, szkło 22 - Kolokwium 23-29. Tkaniny 30. Kolokwium |
Bibliography: |
(in Polish) I SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru do referatów): 1. Chrzanowski T., Kornecki M., Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 r., Warszawa 1988. 2. Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013. 3. Gradowski M., Zinkiewicz-Ryndziewicz A., Srebra kultowe i obrzędowe. Katalog zbiorów Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, t. I, Kazimierz Dolny 2008. 4. Jednaszewska T., Massowa Z., Kowalstwo artystyczne i odlewnictwo. Katalog, Malbork 1985. 5. Letkiewicz E., Klejnoty w Polsce. Czasy ostatnich Jagiellonów i Wazów, Lublin 2006. 6. Letkiewicz E., Klejnoty w osiemnastowiecznej Polsce, Lublin 2011. 7. Rządzić i olśniewać Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku, red. nauk. Dariusz Nowacki, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, Warszawa 2019. 8. Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995. 9. Woch J., Biedermeier. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2006. 10. Vasa Sacra. Typy naczyń liturgicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów [ katalog wystawy], red. A. Zinkiewicz-Ryndziewicz, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008. II SEMESTR Lektury uzupełniające. Zagadnienia szczegółowe (do wyboru): 1. Biedrońska-Słotowa B., Kobierce z polskich manufaktur, ( Próba podsumowania) [w:] Tkaniny artystyczne z wieków XVIII i XIX. Materiały sesji naukowej w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 21 marca 1991, red. M. Piwocka, Kraków 1997, s. 131-163. 2. Chruszczyńska J., Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1995. 3. Hennel-Bernasikowa M., Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 1998. 4. Jarosławiecka-Gąsiorowska M., Wierzbicki M, Oprawy artystyczne XIII-XVIII w. W Zbiorach Czartoryskich w Krakowie, Kraków 1952. 5. Kasprzak A. J., Szkła z hut radziwiłłowskich, t. I-II, Warszawa 1998. 6. Letkiewicz E., Polskie witraże nowożytne malowane emaliami, Lublin 1995. 7. Lipiec W., Tapety, „Spotkania z Zabytkami" 1985, nr 3-4, s. 55-60. 8. Polskie szkło do połowy XIX wieku, red. Z. Kamieńska, Wrocław 1987. 9. Szkurłat A., Manufakturze porcelany i fajansu w Korcu, Warszawa 2011. 10. Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995. 11. Thornton P., Baroque and Rococo Silks, London 1965. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Opis punktów ECTS (4 punkty ECTS - 1 i 2 semestr): Uczestnictwo w zajęciach - 60 h (30 h - 1 semestr; 30h - 2 semestr) Przygotowanie referatu i prezentacji - 30 h (15h - 1 semestr; 15h - 2 semestr) Przygotowanie do kolokwium - 30 h Łącznie: 120 h = 4 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa z ćwiczeń składa się z ocen za: 1.Referat z prezentacją multimedialną przygotowywany przez studentów (1 na semestr) 2. Kolokwia (2-3 na semestr) Studentka/student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności KRYTERIA Na ocenę 2: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student nie potrafi posługiwać się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, nie umie rozpoznać materiałów, technik i technologii zastosowanych przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, nie rozumie konieczności samodzielnej pracy i ustawicznego kształcenia. Student nie potrafi zaprezentować swojej wiedzy podczas wygłaszania referatu, nie tworzy prezencji multimedialnej, nie zalicza kolokwiów. Na ocenę 3: Student posiada podstawową wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student z trudem posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach. Student nie dobiera samodzielnie lektur do tematu referatu, tworzy prezencję na niskim poziomie, zalicza kolokwia na ocenę dostateczną. Na ocenę 4: Student posiada dobrą wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. Student posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje zainteresowanie przedmiotem. Student potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wygłaszania referatu, dobiera samodzielnie lektury do tematu, tworzy prezencję multimedialną, zalicza kolokwia na ocenę dobrą. Na ocenę 5: (W) Student posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat: rozwoju rzemiosł artystycznych na przestrzeni dziejów; europejskich, w tym polskich, ośrodków i twórców. (U)Student płynnie posługuje się terminologią odnoszącą się do obiektu rzemiosła artystycznego i jego elementów, umie rozpoznać materiały oraz podstawowe i specjalne technik i technologie zastosowane przy tworzeniu i zdobieniu obiektu rzemiosła artystycznego. Student umie rozpoznać i interpretować podstawowe znaki na obiekcie rzemiosła artystycznego. (K) Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, doskonale rozumie potrzebę samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem. Student potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wygłaszania referatu, dobiera samodzielnie lektury do tematu, tworzy atrakcyjną prezencję multimedialną, zalicza kolokwia na ocenę bardzo dobrą. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.