A History of Philosophical Systems, Problems and Ideas
General data
Course ID: | WS-HS-HSPiIF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | A History of Philosophical Systems, Problems and Ideas |
Name in Polish: | Historia systemów, problemów i idei filozoficznych |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej w ujęciu europejskim od początków filozofii nowożytnej (Kartezjusz) po czasy współczesne. Podczas zajęć będziemy omawiać wyłącznie wybrane, najważniejsze zagadnienia. Będziemy śledzić odpowiedzi, jakie padały na fundamentalne pytania: o świat wartości, strukturę bytowa świata, o pochodzenie i naturę zła, o sens bycia, o wartość i możliwość naszego poznania itd. Wraz ze zbliżaniem się do filozofii najnowszej przedstawione zostaną również stanowiska kwestionujące sens tego typu poszukiwań. Wielość zjawisk i tendencji, ważność poszczególnych filozofii uniemożliwia sumaryczne przekazanie ich całościowego obrazu. Dlatego też tak ważne jest uzupełnienie kursu przez zalecane lektury – prócz wskazanych w sylabusie także te polecane na bieżąco w trakcie zajęć. |
Full description: |
(in Polish) 1) Kartezjusza poszukiwanie pewności 2) „Myśląca trzcina” – człowiek u Pascala 3) „Najlepszy z możliwych światów” – teodycea Leibniza 4) Wiek świateł i jego idee 5) Kant: przewrót kopernikański 6) Kant: imperatyw kategoryczny 7) Niemiecki idealizm, Hegla wizja dziejów 8) Marksa materializm dialektyczny, krytyka stosunków społecznych 9) Wola mocy i wieczny powrót – Nietzsche 10) Bojaźń i drżenie – myśl Kierkegaarda 11) Filozof Freud? 12) Husserla redukcja fenomenologiczna 13) Filozofia języka L. Wittgensteina 14) Doświadczenie twarzy wg Emmanuela Levinasa 15) Pytania egzystencjalizmu 16) Postmodernistyczna krytyka metafizyki i podmiotu |
Bibliography: |
(in Polish) Otfried Höffe, Mała historia filozofii Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 i 3 (wybrane fragmenty) Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 4 I kolejne (wybrane fragmenty) Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej Oraz teksty wskazywane bieżąco na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student(ka): Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz ich wzajemnych zależności. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego. Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. ECTS: Udział w wykładach 30 godzin praca własna z literaturą ok. 40 godzin przygotowanie do egzaminu ok. 20 godzin SUMA GODZIN ok. 90 LICZBA ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa z wykładu wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego. Na ocenę wpływać będzie aktywność na zajęciach oraz obecność. Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.