Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

A History of Philosophical Systems, Problems and Ideas

General data

Course ID: WS-HS-HSPiIF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: A History of Philosophical Systems, Problems and Ideas
Name in Polish: Historia systemów, problemów i idei filozoficznych
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej w ujęciu europejskim od początków filozofii nowożytnej (Kartezjusz) po czasy współczesne. Podczas zajęć będziemy omawiać wyłącznie wybrane, najważniejsze zagadnienia. Będziemy śledzić odpowiedzi, jakie padały na fundamentalne pytania: o świat wartości, strukturę bytowa świata, o pochodzenie i naturę zła, o sens bycia, o wartość i możliwość naszego poznania itd. Wraz ze zbliżaniem się do filozofii najnowszej przedstawione zostaną również stanowiska kwestionujące sens tego typu poszukiwań. Wielość zjawisk i tendencji, ważność poszczególnych filozofii uniemożliwia sumaryczne przekazanie ich całościowego obrazu. Dlatego też tak ważne jest uzupełnienie kursu przez zalecane lektury – prócz wskazanych w sylabusie także te polecane na bieżąco w trakcie zajęć.

Full description: (in Polish)

1) Kartezjusza poszukiwanie pewności

2) „Myśląca trzcina” – człowiek u Pascala

3) „Najlepszy z możliwych światów” – teodycea Leibniza

4) Wiek świateł i jego idee

5) Kant: przewrót kopernikański

6) Kant: imperatyw kategoryczny

7) Niemiecki idealizm, Hegla wizja dziejów

8) Marksa materializm dialektyczny, krytyka stosunków społecznych

9) Wola mocy i wieczny powrót – Nietzsche

10) Bojaźń i drżenie – myśl Kierkegaarda

11) Filozof Freud?

12) Husserla redukcja fenomenologiczna

13) Filozofia języka L. Wittgensteina

14) Doświadczenie twarzy wg Emmanuela Levinasa

15) Pytania egzystencjalizmu

16) Postmodernistyczna krytyka metafizyki i podmiotu

Bibliography: (in Polish)

Otfried Höffe, Mała historia filozofii

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 i 3 (wybrane fragmenty)

Frederick Copleston, Historia filozofii, t. 4 I kolejne (wybrane fragmenty)

Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej

Oraz teksty wskazywane bieżąco na zajęciach.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student(ka):

Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.

Ma wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz ich wzajemnych zależności.

Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.

Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.

Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego.

Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.

ECTS:

Udział w wykładach 30 godzin

praca własna z literaturą ok. 40 godzin

przygotowanie do egzaminu ok. 20 godzin

SUMA GODZIN ok. 90

LICZBA ECTS 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa z wykładu wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego. Na ocenę wpływać będzie aktywność na zajęciach oraz obecność.

Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)