Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna - ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-HS-IKONCHiŚRcw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna - ćwiczenia
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty kierunkowe dla Historii Sztuki
Strona przedmiotu: http://www.ihs.uksw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W01

HS1_W02

HS1_W03

HS1_W04

HS1_U02

HS1_U03

HS1_U04

HS1_U05

HS1_U08

HS1_K01

HS1_K03

HS1_K04


Skrócony opis:

Część zajęć będzie odbywała się w terenie, m.in. w kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie; Muzeum Narodowym w Warszawie i kościołach. Studenci będą musieli samodzielnie dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki.

Pozostałe ćwiczenia będą odbywały się w sali. Studenci są zobligowani do prezentacji przygotowanej pracy pisemnej na zadany temat.

Pełny opis:

Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wykładów.

Na pozostałych zajęciach studenci będą prezentować przygotowane prace pisemne wraz z prezentacją multimedialną (np. PowerPoint). Tematy zostaną rozdane na pierwszych zajęciach wraz ze wskazówkami bibliograficznymi.

Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów atrybutów obecnych w plastyce.

Literatura:

Indywidualnie każdy Student do pracy pisemnej otrzyma wskazówki bibliograficzne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła]

- S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013.

- R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276

- H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010.

- J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273.

- P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57.

- Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983.

- Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997.

- Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69.

- Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła).

- Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983.

- Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997.

- Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970.

- W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998..

- L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958.

- Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983.

- Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001.

- Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006.

- Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h pracy indywidualnej: 20 h przeznaczonych na przygotowanie pracy pisemnej i 10 h na lekturę tekstów.

WIEDZA

Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.

UMIEJĘTNOŚCI

Student Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.

Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego

Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje.

Metody i kryteria oceniania:

Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.

Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, zaprezentowanej również w formie ustnej podczas zajęć. Obowiązkowo pracy pisemnej ma towarzyszyć prezentacja multimedialna (np. PowerPoint)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)