Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Early Christian and Medieval Iconography - exercises

General data

Course ID: WS-HS-IKONCHiŚRcw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Early Christian and Medieval Iconography - exercises
Name in Polish: Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna - ćwiczenia
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups: (in Polish) Przedmioty kierunkowe dla Historii Sztuki
Course homepage: http://www.ihs.uksw.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03

Short description: (in Polish)

Część zajęć będzie odbywała się w terenie, m.in. w kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie; Muzeum Narodowym w Warszawie i kościołach. Studenci będą musieli samodzielnie dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki.

Pozostałe ćwiczenia będą odbywały się w sali. Studenci są zobligowani do prezentacji przygotowanej pracy pisemnej na zadany temat.

Full description:

Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wykładów.

Na pozostałych zajęciach studenci będą prezentować przygotowane prace pisemne wraz z prezentacją. Tematy zostaną rozdane na pierwszych zajęciach wraz ze wskazówkami bibliograficznymi.

Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów atrybutów obecnych w plastyce.

Bibliography: (in Polish)

Indywidualnie każdy Student do pracy pisemnej otrzyma wskazówki bibliograficzne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła]

- S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013.

- R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276

- H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010.

- J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273.

- P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57.

- Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983.

- Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997.

- Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69.

- Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła).

- Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983.

- Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997.

- Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970.

- W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998..

- L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958.

- Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983.

- Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001.

- Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006.

- Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

2 pkt ECTS to 60 godzin uczestnictwa studentów w wykładach

WIEDZA

Student ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Orientuje się w praktycznym zastosowaniu wiedzy.

Zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej.

Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki

Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury.

Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki.

Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki.

Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym posiada podstawowe umiejętności dokonywania analizy obiektów in situ.

Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętności rozumienia i analizowania różnorodnych zjawisk sztuki w kontekście społecznym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski.

Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością.

Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.

Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, zaprezentowanej również w formie ustnej podczas zajęć. Obowiązkowo pracy pisemnej ma towarzyszyć prezentacja multimedialna (np. PowerPoint)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)