Early Christian and Medieval Iconography - exercises
General data
Course ID: | WS-HS-IKONCHiŚRcw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Early Christian and Medieval Iconography - exercises |
Name in Polish: | Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna - ćwiczenia |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty kierunkowe dla Historii Sztuki |
Course homepage: | http://www.ihs.uksw.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W05 HS1_W06 HS1_W07 HS1_W09 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K02 HS1_K03 |
Short description: |
(in Polish) Część zajęć będzie odbywała się w terenie, m.in. w kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie; Muzeum Narodowym w Warszawie i kościołach. Studenci będą musieli samodzielnie dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki. Pozostałe ćwiczenia będą odbywały się w sali. Studenci są zobligowani do prezentacji przygotowanej pracy pisemnej na zadany temat. |
Full description: |
Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wykładów. Na pozostałych zajęciach studenci będą prezentować przygotowane prace pisemne wraz z prezentacją. Tematy zostaną rozdane na pierwszych zajęciach wraz ze wskazówkami bibliograficznymi. Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów atrybutów obecnych w plastyce. |
Bibliography: |
(in Polish) Indywidualnie każdy Student do pracy pisemnej otrzyma wskazówki bibliograficzne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła] - S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013. - R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276 - H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010. - J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273. - P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57. - Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983. - Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997. - Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69. - Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła). - Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983. - Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997. - Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970. - W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998.. - L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958. - Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983. - Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001. - Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006. - Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
2 pkt ECTS to 60 godzin uczestnictwa studentów w wykładach WIEDZA Student ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Orientuje się w praktycznym zastosowaniu wiedzy. Zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym posiada podstawowe umiejętności dokonywania analizy obiektów in situ. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętności rozumienia i analizowania różnorodnych zjawisk sztuki w kontekście społecznym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia. Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, zaprezentowanej również w formie ustnej podczas zajęć. Obowiązkowo pracy pisemnej ma towarzyszyć prezentacja multimedialna (np. PowerPoint) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.