Art criticism
General data
Course ID: | WS-HS-KA-ĆW |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Art criticism |
Name in Polish: | Krytyka artystyczna |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze praktycznym poruszające wybrane zagadnienia z krytyki artystycznej. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia towarzyszą wykładowi na ten sam temat i są poświęcone lekturze oraz nauce pisania krytycznych analiz i opisów dzieł sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie się odbywać w muzeach i galeriach Warszawy. Po wspólnym omówieniu poszczególnych modeli dyskursów krytycznych skupimy się na : 1. lekturze dzieł, wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej, 2. pisaniu tekstów krytycznych i esejów naukowych 3. przygotowywaniu i następnie wygłaszaniu analiz dzieł na forum 4. umiejętnym artykułowaniu własnych sądów podczas polemicznych dyskusji. Mogą wystąpić zajęcia (maksymalnie 2) w trybie e-learning. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki. Kraków 2002 - H. Morawska, Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, T. 1 W poszukiwaniu nowoczesności, T. 2. Antologia. Romantyzm, T. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977 - A. Osęka, Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955-1970. Warszawa 1971 - M. Ratajczak, [16. wystawa grupy Wprost], w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 291-293. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009 - J. Stajuda, Wprost, w: Świat przedstawiony? O grupie "Wprost", red. M. Kitowska-Łysiak, ss. 275-276. - Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska i W. Juszczak, Wrocław 1976. Literatura uzupełniająca: - M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 - A. Ptaszkowska, Wierzęw wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010 - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009 - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012 - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013 - W. Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź 1989 - Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, T. 1 Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski; T. 2 Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Student: - posiada informację o zasadach budowania i funkcjonowania dyskursu krytycznego w świecie artystycznym - zna terminologię z zakresu krytyki artystycznej UMIEJĘTNOŚCI Student posiada umiejętność: - krytycznego analizowania i opisywania dzieł, wystaw i wydarzeń ze świata sztuki nowoczesnej - formułowania krytycznych wypowiedzi słownych i pisemnych na temat budowy i struktury dzieł malarstwa i rzeźby nowoczesnej - analizowania tekstów krytycznych, esejów publicystycznych, esejów naukowych na temat sztuki nowoczesnej - praktycznego zastosowania odmiennych modeli pisania analiz dzieł sztuki nowoczesnej - publicznego prezentowania i dyskutowania o dziełach sztuki Opis ECTS (2.5 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - udział w ćwiczeniach; 20 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia; 25 godzin - samodzielna praca nad przygotowaniem prac pisemnych; poprawa prac pisemnych; 5 godziny - przygotowanie prezentacji na temat wybranego dzieła sztuki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: 1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecności w semestrze, nieobecność w dniu prezentacji w Muzeum Narodowym nie może być nieusprawiedliwiona (wymagane jest wówczas dostarczenie zwolnienia lekarskiego); 2. pozytywnej oceny z pracy pisemnej będącej recenzją wystawy sztuki nowoczesnej, praca powinna liczyć od 6000 do 8000 znaków ze spacjami. 3. pozytywnie ocenionej prezentacji w Muzeum Narodowym, czas trwania prezentacji powinien wynosić od 30 do 40 minut, należy uwzględnić informacje m. in. zawarte w zadanych do przeczytania lektur; 4. pozytywnie ocenionej pracy pisemnej będącej opisem i analizą wybranego dzieła sztuki; praca pisemna powinna liczyć od 13 500 do 14 000 znaków ze spacjami oraz uwzględniać wytyczne prowadzącego; 5. aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach na temat przeczytanych artykułów. Brak spełnienia jakiegokolwiek warunku z powyżej wymienionych uniemożliwia uzyskanie zaliczenia zajęć. Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny semestralnej o stopień. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.