Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of teaching art history (1)

General data

Course ID: WS-HS-MNHS1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of teaching art history (1)
Name in Polish: Metodyka nauczania historii sztuki (1)
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia adresowane są do studentów, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne uprawniające do nauczania przedmiotu plastyka na II etapie kształcenia (szkoła podstawowa). Są też niezbędną podstawą do kontynuowania zdobywania kwalifikacji pedagogicznych do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym (liceum). Przedmiot ten, obok przedmiotu dydaktyka historii sztuki oraz pozostałych przedmiotów oferowanych przez Studium Pedagogizacji, składa się na pełny blok zajęć, niezbędnych do pozyskania uprawnień nauczycielskich

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi nauczania historii sztuki w II cyklu edukacyjnym, z metodyką nauczania, standardami wymagań i osiągnięć, podstawami programowymi, prawem oświatowym niezbędnym w tym zakresie, przygotowanie podstawowych dokumentów niezbędnych w pracy nauczyciela historii sztuki.

Poziom przedmiotu:

Poziom 1 (dla studentów którzy ukończyli II rok studiów pierwszego stopnia).

Full description: (in Polish)

Zajęcia z metodyki nauczania historii sztuki w pierwszym semestrze odbywają się równolegle do zajęć dydaktyki historii sztuki. Obejmują następujące zagadnienia:

1. Zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi nauczania plastyki w II cyklu edukacyjnym (prawo oświatowe, ramowe plany nauczania.

2. Zapoznanie z podstawami programowymi z plastyki na II etapie edukacyjnym (w ramach przedmiotu realizowane są treści z zakresu historii sztuki).

3. Analiza treści programowych i analiza podręczników z zakresu plastyki.

3. Praktyczne ćwiczenia związane z przygotowywaniem podstawowych dokumentów niezbędnych w pracy nauczyciela plastyki i historii sztuki (wymagania edukacyjne, scenariusze zajęć).

4. Praktyczne ćwiczenie umiejętności pedagogicznych (przygotowanie pomocy dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć).

Zajęcia w semestrze zimowym (30 godzin) odbywają się co drugi tydzień na zamianę: stacjonarnie lub na za pośrednictwem platformy e-learningowej. Zamieszczane na platformie materiały muszą być przeczytane i służą jako wzór do wykonywania zadań z zakresu przygotowywania pomocy dydaktycznych i dokumentów wymaganych w edukacji.

Zajęcia w semestrze letnim (60 godzin) odbywają się co tydzień stacjonarnie i co tydzień w formie e-learningowej.

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa

1. Kruszewski K. (red.): Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004

2. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HS1_W01 - student zna podstawowe zasady kształcenia oraz metody kontroli i oceny

HS1_W02 - opanował podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i standardów kształcenia w jej zakresie.

HS1_U01 - potrafi dobrać właściwe metody kształcenia do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów w pracach ćwiczeniowych.

HS1_U02 - student przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, w tym scenariusze zajęć i pomoce dydaktyczne.

HS1_U04 - potrafi posługiwać się właściwą terminologią z zakresu historii sztuki i jej dydaktyki.

HS1_K03 - student jest świadomy skutków swoich działań w zakresie nauczania plastyki i historii sztuki.

KS1_K04 - student jest przygotowany do świadomego podejmowania decyzji w zakresie metod, treści kształcenia i działań wychowawczych.

Semestr zimowy

Liczba ECTS - 2,5

Udział w ćwiczeniach - 30 godzin, w tym 15 godzin w systemie e-learningu.

Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-leaningowej - 60 godzin.

Semetr letni

Liczba ECTS - 2,5

Udział w ćwiczeniach - 60 godzin, w tym 30 godzin w systemie e-learningu.

Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-learningowej - 90 godzin.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; indywidualna lektura tekstów i materiałów zamieszczonych na platformie e-learningowej.

Efekty umiejętności :

metoda dydaktyczna – praktyczne przygotowywanie narzędzi dydaktycznych

weryfikacja – praktycznie umiejętności, przeprowadzenie lekcji w oparciu o przygotowane materiały oraz odczytanie przygotowanych materiałów.

Efekty kompetencji:

metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny

weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;

Metoda projektu (zadanie realizowane indywidualnie) o charakterze praktycznym).

Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.

Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca.

Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia do wykładu – zob. sylabus do ćwiczeń

Zajęcia: Ćwiczenia

Wiedza

ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, nie opanował wiedzy z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 3 (dst): student zna kilka najważniejszych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, ma wybiórczą wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 4 (db): student zna podstawowe metody kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował podstawową wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 5 (bdb): student zna dobrze metodykę kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zna standardy kształcenia.

Umiejętności

ocena 2 (ndst):

student nie potrafi właściwie dobrać metod nauczania, nie przygotowuje samodzielnie materiałów i pomocy dydaktycznych, nie radzi sobie z wyszukaniem źródeł informacji na temat dydaktyki;

ocena 3 (dst):

student częściowo dobiera właściwe metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje nieliczne materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z historii sztuki, z błędami znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat metodyki kształcenia i prawa oświatowego;

ocena 4 (db):

student w miarę właściwie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, dosyć sprawnie przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego;

ocena 5 (bdb):

student perfekcyjnie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje dobre materiały i pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego.

Kompetencje

ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcji historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć;

ocena 3 (dst): student potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić przykładowe lekcje, ale nie jest to zgodne do końca z wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student częściowo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach;

ocena 4 (db): student zasadniczo potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne;

ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia

2. ocena z ćwiczeń uzyskana po napisaniu wskazanej liczby scenariuszy zajęć w I semestrze oraz po przeprowadzeniu lekcji pokazowej (w II semestrze).

Metody dydaktyczne:

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów

weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;

Efekty umiejętności:

metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny, metoda projektu

weryfikacja – praktycznie umiejętności i wykonanie projektu

Efekty kompetencji:

metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny

weryfikacja – ćwiczenia do wykładu;

Metody oceny: 1. obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione

2. aktywność na zajęciach, zaliczenie na ocenę po I semestrze (dotyczy studentów uzyskujących kwalifikacje pedagogiczne), 4. prace pisemne: scenariusze lekcji napisane zgodnie z treściami programowymi podręczników w I semestrze, przeprowadzenie pokazowych zajęć dla II etapu kształcenia w II semestrze.

Practical placement: (in Polish)

Przedmiot dydaktyka historii sztuki nauczany w ramach studiów I stopnia jest częścią modułów przedmiotów pedagogicznych, niezbędnych do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych. Pozostałe przedmioty student realizuje w ramach Studium Pedagogizacji UKSW.

Oprócz tego, do uzyskania kwalifikacji pedagogicznych na II etapie kształcenia musi odbyć 120 godzin praktyk przedmiotowych w szkołach podstawowych (lekcje plastyki i historii sztuki) oraz 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkołach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)