Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodics of teaching art history (5)

General data

Course ID: WS-HS-MNHS5
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodics of teaching art history (5)
Name in Polish: Metodyka nauczania historii sztuki 5
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

Poziom 2 (dla studentów którzy ukończyli zaliczyli przedmiot w poprzednim roku, tzn. uczestniczyli w wykładzie: metodyka nauczania historii sztuki oraz w ćwiczeniach z zakresu dydaktyki historii sztuki ).

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi nauczania historii sztuki w III cyklu edukacyjnym. Konstruowanie narzędzi kontroli i oceny, przygotowanie podstawowych dokumentów niezbędnych w pracy nauczyciela historii sztuki, w tym programu nauczania.

Wymagania wstępne:

Niezbędny zakres wiedzy merytorycznej z zakresu historii sztuki, osiągnięty w ramach studiów I stopnia (licencjackich).

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Moduł I - semestr zimowy

1. Pomiar dydaktyczny.

2. Wewnątrzszkolne zasady oceniania, a przedmiotowy system oceniania z historii sztuki.

3. Praktyczne sprawdzanie testów.

4. Budowanie kryteriów oceny dłuższej wypowiedzi pisemnej.

5. Budowanie kryteriów oceny analizy dzieła sztuki.

6. Taksonomie celów kształcenia.

7. Ocenianie zewnętrzne - matura z historii sztuki.

8. Konstruowanie wymagań edukacyjnych z historii sztuki dla szkół ponadgimnazjalnych.

9. Konstruowanie testów pomiarowych i innych form oceny poziomu osiągnięć (plan testu, kartoteka efektów kształcenia, test, model odpowiedzi i kryteria oceny).

Moduł II - semestr letni

1. Konstrukcja i ewaluacja programu nauczania historii sztuki.

2. Analiza wybranych programów.

3. Wartość programu autorskiego.

4. Kanon dzieł z historii sztuki.

5. Formułowanie celów kształcenia.

6. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów

7. Wymagania programowe a przedmiotowe systemy oceniania.

8. Ćwiczenia praktyczne z zakresu konstruowania własnego programu nauczania.

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa

1. Komorowska H.: Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania. IBE, Warszawa 1995

Lektura uzupełniająca

1. Falkowska J., Lewińska-Gwóźdź B., Biuletyn Maturalny. Historia sztuki, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2008 r.

2. Kawka K. Lewińska B., Program nauczania historii sztuki dla liceum plastycznego, CEA, Warszawa 2015

3. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

HS2_W03

Student

- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki, którą wykorzystuje do konstrukcji narzędzi dydaktycznych niezbędnych w jej nauczaniu.

Umiejętności:

HS2_U02

Konstruuje pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i multmedialnych.

HS2_U03

Potrafi wykorzystywać właściwe metody w konstruowaniu narzędzi dydaktycznych.

HS2_U04

Właściwie ocenia dobór metod i krytycznie je analizuje.

HS2_U05

Posługuje się językiem specjalistycznym w przygotowaniu wymaganych narzędzi i pomocy dydaktycznych.

HS2_U07

Konstruuje logiczne wypowiedzi i prezentacje z dziedziny sztuki.

HS2_U08

Pracuje samodzielnie i grupowo w przygotowaniu materiałów i pomocy dydaktycznych.

Semestr zimowy

udział w ćwiczeniach: 30 godz. (w tym e-learning 15 godzin)

przygotowanie do ćwiczeń.

samodzielne konstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.

samodzielne skonstruowanie program nauczania.

suma godzin: 45

liczba ECTS: 1,5/1,5

Semestr letni

udział w ćwiczeniach: 30 godz. (w tym e-learning 15 godzin)

przygotowanie do ćwiczeń.

samodzielne konstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.

samodzielne skonstruowanie program nauczania.

suma godzin: 60

liczba ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne ćwiczenia o charakterze zadaniowym, w tym konstruowanie prezentacji, niezbędnych do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym, konstruowanie narzędzi pomiarowych i programów kształcenia

Efekty wiedzy:

HS2_W03

Student

- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki, którą wykorzystuje w zadaniach przygotowujących do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym- weryfikacja - zadania wykonane w systemie e-learningu.

Umiejętności:

metoda dydaktyczna –prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów; metoda projektu

HS2_U02

Konstruuje pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i multmedialnych.

HS2_U03

Student wykorzystuje właściwe metody w konstruowaniu narzędzi dydaktycznych, takich, jak: scenariusz zajęć historii sztuki, przykładowa prezentacja multimedialna, narzędzia pomiaru dydaktycznego, program kształcenia.

HS2_U04

Właściwie ocenia dobór metod, niezbędnych w nauczaniu historii sztuki i krytycznie je analizuje.

HS2_U05

Posługuje się językiem specjalistycznym w przygotowaniu wymaganych narzędzi i pomocy dydaktycznych.

HS2_U07

Konstruuje logiczne wypowiedzi i prezentacje z dziedziny sztuki.

HS2_U08

Pracuje samodzielnie i grupowo w przygotowaniu materiałów i pomocy dydaktycznych.

weryfikacja – sprawdzenie kompetencji w praktycznych działaniach, w tym zadaniach w systemie e-learningu;

Ocenianie

ocena 2 (ndst): student nie zna wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, nie ma wiedzy z zakresu prawa oświatowego, dotyczącej wymagań edukacyjnych, nie uczestniczył w wymaganej liczbie zajęć (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze).

ocena 3 (dst): student orientuje się częściowo co do wymagań dydaktycznych i programowych z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia dydaktyczne na poziomie podstawowym, w tym jego zadania wykonywane w systemie e-learningu są ocenione na minimum 50%.

ocena 4 (db): student zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, wykonuje wszystkie zadania w systemie e-learningu na dobrym poziomie (średnio w 75 % możliwych do uzyskania punktów).

ocena 5 (bdb): student doskonale zna wymagania dydaktyczne i programowe z zakresu przedmiotu historia sztuki, konstruuje narzędzia i pomoce dydaktyczne oraz wykonuje zadania .

Umiejętności (EK 4-6)

ocena 2 (ndst): student nie określa standardów kształcenia i standardów wymagań, nie przygotowuje wymagań edukacyjnych i programu nauczania, nie radzi sobie ze znajdywaniem i wykorzystaniem rzetelnych źródeł informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego.

ocena 3 (dst): student częściowo określa standardy kształcenia i standardy wymagań przygotowuje z pomocą wymagania edukacyjne i program nauczania przedmiotu historia sztuki, częściowo znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego.

ocena 4 (db): student prawidłowo określa standardy kształcenia i standardy wymagań, przygotowuje wymagania edukacyjne i program nauczania przedmiotu historia sztuki, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji na temat standardów wymagań i prawa oświatowego; student uczestniczy systematycznie w zajęciach (opuścił nie więcej niż 4 zajęcia), zadania, wykonane w systemie e-leraningu są ocenione średnio na minimum 75%.

ocena 5 (bdb): student perfekcyjnie określa i formułuje standardy kształcenia i standardy wymagań, student przygotowuje wszystkie niezbędne pomoce dydaktyczne/Jego zadania wykonane w systemie e-learningu ocenione są na średnio na minimum 90%, przygotowane narzędzia mają twórczy charakter,

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia

2. skonstruowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego.

3. napisanie autorskiego programu nauczania.

Semestr zimowy

Liczba ECTS - 1,5

Udział w ćwiczeniach - 30 godzin, w tym 15 godzin w systemie e-learningu.

Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-leaningowej - 15 godzin.

Semetr letni

Liczba ECTS - 1,5

Udział w ćwiczeniach - 30 godzin, w tym 15 godzin w systemie e-learningu.

Lektura własna i wykonanie zadań, w tym zadań zamieszczanych na platformie e-learningowej - 15 godzin.

Practical placement: (in Polish)

Studenci, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych muszą odbyć 120 godzin praktyk przedmiotowych (historia sztuki) oraz 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkołach. Do 150 godzin można zliczyć również lekcje prowadzone w placówkach muzealnych (działy oświatowe), ale nie może to przekroczyć połowy wymiaru godzin praktyk. Praktyki w szkołach odbywane są w formie obserwacji zajęć i w formie prowadzenia (nie mniej niż 15 godzin zajęć prowadzonych).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)