Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architektura nowożytna Polski - ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-HS-N-2L-C-ANP-II
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Architektura nowożytna Polski - ćwiczenia
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty kierunkowe dla Historii Sztuki
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_WO3; HS1_WO4; HS1_WO5; HS1-WO7; HS1_WO9; HS1-UO1; KS1_UO2; HS1_UO3; HS1_UO4; HS1_UO5; HS1_UO6; HS1_UO7; HS1_UO8; HS1_KO2; HS1_KO3.

Skrócony opis:

Poznawanie dziejów polskiej architektury nowożytnej, tworzenie całościowego obrazu przemian formalnych architektury w kontekście przemian społecznych. Lektura podstawowych opracowań dotyczących dziejów polskiej architektury nowożytnej, zadawana co zajęcia. Dyskusja nad wynikami badań znanymi z literatury. Szczególne zwrócenie uwagi na nowe interpretacje form w prowincjonalnych ośrodkach artystycznych I Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych ośrodków cechowych muratorów (Kraków, Lublin, Poznań, Lwów) oraz wyróżniających się ośrodków artystycznych (Warszawa, Gdańsk, Wilno). Przeprowadzenie kwerend bibliotecznych i przygotowanie pracy pisemnej, odczytywanej przez studenta na zajęciach.

Pełny opis:

Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:

Bartolommeo Berecci i renesans w Krakowie.

Katedra płocka i a wczesnonowożytna architektura sakralna.

Komaskowie w Polsce.

Jan Baptysta Quadro i Jan Wenecjanin.

Morando i Zamość a renesansowa urbanistyka i architektura miast.

Santi Gucci i jego wpływ na architekturę.

Cechy muratorów w Lublinie i Poznaniu.

Gdański i lwowski manieryzm.

Wczesny barok rzymski w Krakowie i Małopolsce (Trevano, Trapola, fundacje Ossolińskich i ich pochodne).

Wczesny barok w Warszawie i Wilnie(Tencalla i Castello, Gisleni).

Wielka odbudowa po "potopie"- architektura lat 50.-60. wieku XVII.

Tylman z Gameren i jego wpływ na architekturę świecką i sakralną.

Nurt rzymski i północnowłoski architektury późnobarokowej w Rzeczypospolitej wieku XVIII.

Architekci sascy i włoscy na usługach królów i magnatów w Rzeczypospolitej w XVIII w.

Literatura:

Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami:

A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"BHS", t.46,nr 4, 1984.

A.Fischinger, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, 1969.

J.Kowalczyk, Kolegiata w Zamościu, Warszawa 1968.

J. Kowalczyk, Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, "RHS", t. 20, 1994.

M. Kurzej, Jan Wolff. Monografia architekta, Kraków 2009.

J.Łoziński, Grobowe kaplice w Polsce kopułowe 1520-1620, Warszawa 1972.

A.Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, t. 1, Warszawa 1980

S.Mossakowski, Tylman z Gameren, architekt polskiego baroku, Warszawa 1973.

St.Mossakowski, Rezydencja królewska na Wawelu w czasach Zygmunta Starego,Warszawa 2013.

T.Ratajczak, Mistrz Benedykt - królewski architekt Zygmunta I, Kraków 2011

Zbiór artykułów dot. zjawiska baroku wileńskiego z "Biuletynu Historii Sztuki", 2011, t. 73, nr 3-4

Sztuka polska. Późny barok, rokoko, klasycyzm (XVIII wiek), Arkady 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Studenci mają przede wszystkim uzyskać orientację w przemianach formalnych polskiej architektury nowożytnej (XVI-XVIIIw.) i zdobyć umiejętność oceny jej wartości wobec osiągnięć najważniejszych centrów architektonicznych Europy. Po za przyswojeniem sobie podstawowej faktografii dziejów nowożytnej architektury polskiej, istotne jest także poznanie tendencji w metodologii badań nad architekturą, które zyskały znaczenie w ciągu ostatnich kilku dekad.

Ponadto, student zyskuje umiejętność krytycznej analizy problemów badawczych, doboru odpowiedniej metody badań, opracowania i prezentacji wyników badań, a także umiejętność udziału w dyskusji naukowej za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.

Opis:

-obecność i udział w zajęciach =2 ECTS

- przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach)=1 ECTS

- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej ok. półgodzinna prezentacja=1 ECTS

Liczba ECTS w sumie: 4

Metody i kryteria oceniania:

Ostateczna ocena zależna jest od:

a) obowiązkowej obecności na ćwiczeniach [ możliwe nieusprawiedliwione dwie nieobecności w jednym terminie],

b) aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone wcześniej lektury],

c) przygotowania pracy pisemnej na temat zabytku wybranego z listy i zaprezentowania jej na zajęciach [tekst odczytywany+prezentacja]

d) zaliczonego kolokwium.

Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.

Kolokwium przeprowadzane ze znajomości omawianych zabytków przeprowadzane jest na koniec zajęć. Student identyfikuje dzieła architektury spośród 20 slajdów (zaliczenie: rozpoznanie minimum 10) i spośród nich wybiera pięć, aby je pokrótce scharakteryzować i syntetycznie opisać ich znaczenie dla rozwoju architektury.

Obecność i udział w zajęciach =2 ECTS

Przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach)=1 ECTS

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej ok. półgodzinna prezentacja=1 ECTS

Liczba ECTS w sumie: 4

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)