Seminarium licencjackie. Wybrane zagadnienia z historii architektury X-XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-N-3L-S-SLBa-II |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie. Wybrane zagadnienia z historii architektury X-XX w. |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W02 HS1_W03 HS1_W04 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U07 HS1_U08 HS1_K03 HS1_K04 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Rozwój umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych zagadnień z historii architektury X-XX w. Seminarium ma umożliwić studentowi napisanie i przystąpienie do obrony pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Wybór, sprecyzowanie i opracowanie zadania poznawczego. Nauczyciel koordynuje postęp prac, dokonuje korekty tekstu. Metody dydaktyczne - ćwiczeniowo-praktyczne oraz dyskusja. Wieloetapowa praca nad projektem - zadaniem poznawczym. Przygotowywanie przez studenta referatów, stanowiących podstawę dyskusji seminaryjnej - semestr I oraz przygotowanie i prezentacja tekstu - semestr II. Uzasadnienie punktów ECTS Seminarium licencjackie = 10 pkt. (po 5 pkt. w każdym semestrze): 1. uczestniczenie w zajęciach - 60 godz. 2. przygotowanie prezentacji tematu (przynajmniej raz w semestrze) - 60 godz. 3. czas potrzebny na zebranie literatury i napisanie tekstu - 180 godz. Razem: 300 godz. : 30 = 10 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008. Mariusz Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2008. Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J.K.Ostrowski, A.Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973. Literatura dodatkowa: dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. KOMPETENCJE: Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie każdego semestru na podstawie obecności (można mieć trzy nieobecności w semestrze, z których dwie powinny być usprawiedliwione), prezentacji stanu badań nad wybranym przez studenta tematem - semestr I oraz weryfikacji postępu pracy nad tekstem - semestr II. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.