Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to the history of art - fine arts - lecture

General data

Course ID: WS-HS-ODKS-1L-WdHS-w
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to the history of art - fine arts - lecture
Name in Polish: Wstęp do historii sztuki - plastyka - wykład
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Tematyka przedmiotu umożliwia studentom zapoznanie się z najważniejszą terminologią dotyczącą formalnego opisu dzieł sztuki malarstwa, rzeźby (w tym sepulkralnej) oraz rzemiosła artystycznego. Wyjaśnione zostaną pojęcia z zakresu m.in.: kompozycji dzieła sztuki, ornamentyki, kostiumologii, miniatorstwa.

Full description: (in Polish)

Podczas wykładu studenci poznają terminologię dotyczącą:

1. Ogólnego podziału sztuk plastycznych;

1. Malarstwa, w tym: rodzaje malarstwa, rodzaje przedstawień; kompozycja, rodzaje perspektywy, teoria i percepcja barw;

2. Rzeźby – rodzaje ze względu na formę i funkcję oraz jej typy; terminologia związana z rzeźbą sepulkralną, monumentalną, ołtarzową.

3. Ornamentyki - rodzaje ornamentów stosowanych w sztukach plastycznych od czasów prehistorycznych do współczesności – typologia i chronologia

4. Elementów kostiumologii – wybrane zagadnienia dotyczące ewolucji ubiorów na przestrzeni dziejów

5. Wybranych zagadnienia dotyczących funkcji wyrobów rzemiosła artystycznego dla potrzeb sprawowania kultu.

Bibliography: (in Polish)

A.S. Czyż, B. Gutowski, Nekropolie kresowe. Skrypt dla inwentaryzatorów zabytkowych cmentarzy dawnych Kresów Wschodnich, Warszawa 2008; E. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, tłum. J. Zarański, Warszawa 1981; M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983 (lub następ. wydania); Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, PWN, Warszawa 1996; H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

3 ECTS:

30 godz. zajęć w sali

2 godz. na konsultacje indywidualne

30 godz. na przygotowanie się do kolokwium pisemnego

28 godz. na przeczytanie zadanej literatury

WIEDZA

Student zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą podziału sztuk plastycznych, podstawowych rodzajów malarstwa i rzeźby, różnych rodzajów perspektyw i typowo kompozycji oraz roli barw.

Dysponuje specjalistyczną terminologią pozwalająca wstępnie zaklasyfikować dzieło sztuki, określić jego typ, tematykę, nazwać zastosowany typ kompozycyjny i niektóre efekty.

Posiada, w zakresie podstawowym, umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów dotyczących gatunków malarstwa i rzeźby, perspektywy, kompozycji, roli barw. Może podejmować próby analizy dzieł plastycznych in situ, na poziomie podstawowym.

Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wymagana jest obecność studenta na zajęciach. Na zakończenie semestru student rozwiązuje kolokwium pisemne, składające się z pytań otwartych i testowych

Kryteria zaliczenia kolokwium

na ocenę dst (3) - 60-79% poprawnie napisanego kolokwium

na ocenę db (4) - 80-90% poprawnie napisanego kolokwium

na ocenę bdb (5) - 91-100% poprawnie napisanego kolokwium

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)