Humanistyczny wymiar ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-ODKS-HWOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Humanistyczny wymiar ochrony środowiska |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska i dóbr kultury. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
Pełny opis: |
1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Przyroda jako kultura – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
Literatura: |
Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 – student zna znaczenie nauk humanistycznych w ochronie środowiska EK_2 – student wymienia argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska Umiejętności: EK_3 – student potrafi uzasadnić argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska Kompetencje: EK_4 – student ma świadomość humanistycznego wymiaru ochrony środowiska ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w konwersatorium 30 godz. przygotowanie do zajęć 20 godz. przygotowanie egzaminu 10 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.