Basics of museology - exercises
General data
Course ID: | WS-HS-ODKS-PMćw |
Erasmus code / ISCED: |
15.6
|
Course title: | Basics of museology - exercises |
Name in Polish: | Podstawy muzealnictwa - ćwiczenia |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | ODKIŚ1_U04 ODKIŚ1_U05 |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z pracą i strukturą muzeów w Polsce, zakresem działalności przewidzianej przez ustawy i rozporządzenia MKiDN, zarządzania zbiorami, bezpieczeństwem, metodami wystawiennictwa, edukacji, promocji, a także najważniejszymi kolekcjami muzealnymi. Studenci zdobywają umiejętność sporządzania recenzji wystaw, planowania i organizacji wystaw wraz z ich aranżacją, promocją, imprezami towarzyszącymi, a także pracy zespołowej poprzez pracę w grupach. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w wybranych placówkach muzealnych: 1 semestr – 30 godzin w tym 8 godzin, w e-learning/mailing. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Omówienie struktury administracyjnej muzeum - tradycyjnej i nowoczesnej oraz problematyki związanej z przemianami instytucji muzealnych. 2. Przegląd najważniejszych muzeów polskich oraz ich rodzajów i różnorodnych form ekspozycji muzealnych. Muzea a galerie sztuki – prezentacje studentów. 3. Zarządzanie zbiorami - księga inwentarzowa, karta ewidencyjna, karta magazynowa- sposoby ich wypełniania, bazy danych i ich zastosowanie, wypożyczenia - zasady bezpieczeństwa. 4. Analiza ekspozycji stałej i czasowej - jej form, warstw treściowych, celów (edukacyjnych, upowszechniających i in.), promocja (edukacja, imprezy, druki, formy cyfrowe). 5. Organizacja wystawy czasowej – zasady działania – tytuł wystawy, koncepcja merytoryczna i plastyczna, scenariusz – spis obiektów, logo wystawy, plakat, ulotka, koncepcja promocji i edukacji, kosztorys. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski, Warszawa, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2012. 2. ABC Zarządzanie kolekcja muzealną, NIMOZ 2014, nr 3. 3. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, NIMOZ 2012, nr 2 4. Folga-Januszewska D., 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Warszawa 2011 5. http://muzealnictwo.com/ - wybrane artykuły. Literatura uzupełniająca: 1. Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum : podręcznik, red. Nauk. Dorota Folga -Januszewska, Warszawa, Muzeum Pałac w Wilanowie, Kraków, 2012 2. Muzeum w świetle reflektorów: wystawa - naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja? : materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej 12-14 X 2011 r. przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, red. Agnieszka Kowalska, Kraków, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2012. 3. Piękno dotyku. Poznanie dotykowe w sztukach plastycznych, Muzeum Śląskie w Katowicach, 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Umiejętności: 1. Student potrafi, pracując w zespole, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach związanych z ochroną dóbr kultury w tym z działalnością wystawienniczą, oświatową i popularyzatorską. 2. Ma umiejętności językowe w zakresie dóbr kultury i środowiska, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze: – udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 10 godzin, wykonanie pracy semestralnej - 20 godzin = 60 godzin - 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Weryfikacja efektów kształcenia obywa się poprzez: - obecności na zajęciach - aktywność podczas zajęć - udział w dyskusjach, samodzielność w stawianiu problemów i poszukiwaniu ich rozwiązań, przedstawienie prezentacji na zadany temat (praca w grupach). - przygotowanie pracy semestralnej (praca w grupach) - analiza wybranej/wskazanej wystawy stałej + analiza wybranej/wskazanej wystawy czasowej - praca pisemna wraz z materiałem ilustracyjnym (elementy analizy: tytuł, czas, miejsce wystawy, koncepcja merytoryczna i plastyczna, scenariusz – spis obiektów, logo wystawy, plakat, ulotka, koncepcja promocji i edukacji, kosztorys). OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW: 1.OBECNOŚCI – MAX 40 PKT. Dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 5 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 9 pkt. każda. 2. PRZEDSTAWIENIE WSKAZANEGO TEMATU – praca w grupach – max 10 pkt. 3. PRACA SEMESTRALNA - 1 analiza wystawy stałej + 1 analiza wystawy czasowej (wraz z materiałem ilustracyjnym) - praca w grupach - MAX 50 PKT ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60. ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA PRACĘ SEMESTRALNĄ - 24 PKT SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: 60 - 79 PKT - 3,0 / 80 -84 - 3,5 / 85 -94 - 4,0 / 95- 97- 4,5 / 98 - 100 - 5,0 Prace semestralne są elementami realizacji zajęć w e-learningu/mailingu. Przekazywane są prowadzącemu wyłącznie w e-learningu/mailingu w ustalonych terminach. Przed oceną prace podlegają 1 korekcie w e-learningu/mailingu. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.