Cultural Anthropology
General data
Course ID: | WS-HS-ODKiŚ-AntrKult |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural Anthropology |
Name in Polish: | Antropologia kulturowa |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Skrócony opis: Cele przedmiotu: - przybliżenie siatki pojęciowej z problematyką; - zapoznanie słuchaczy z koncepcjami, nurtami, szkołami teoretycznymi rozwijanymi w ramach antropologii (począwszy od ewolucjonizmu); - wyrobienie w studentach umiejętności krytycznej analizy poszczególnych teorii oraz ich odniesień; - analizy dodatkowych materiałów mających za zadanie pogłębienie zdobytej wiedzy i rozbudzenia nowych poszukiwań w obrębie dyscypliny. Zdobyta wiedza ma służyć wprowadzeniu studentów w świat różnorodności kulturowej. Przybliżyć zjawiska związane z rozwojem, regresem oraz zmianą kulturową, współcześnie zintensyfikowaną przez procesy sumujące się na globalizację. |
Full description: |
(in Polish) Pełny opis: - Zajęcia wprowadzające - Antropologia zarys dyscypliny - Podstawowe pojęcia i siatka znaczeń - Centralne pojęcie: Kultura - Kultura vs. kultury - Antropogeneza - Podstawy myślenia pierwotnego - Teorie i szkoły antropologiczne: począwszy od ewolucjonizmu - Teorie i szkoły antropologiczne - Nurty i szkoły antropologiczne - Komunikacja: kultura oralna - Rodzina i struktura społeczna - Antropologia stosowana - Konsumpcja i jej konsekwencje: uniformizacja, hybrydyzacja - Procesy globalizacji |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Burszta J.W, Antropologia kultury, Poznań 1998 (lub nowsze wydanie). Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2006 (lub nowsze wydanie). Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek, kultura, osobowość, Kraków. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Wiedza: Student wie czym jest dyscyplina, zna genezę dyscypliny, posługuje się siatką pojęciową, zna kluczowe dla dyscypliny teorie i podejścia oraz klasyczne szkoły. Student zna teoretyczne i praktyczne znaczenia kluczowych problemów dla dyscypliny. Umiejętności: Student potrafi interpretować teksty z antropologii kulturowej. Posiada umiejętności analizy powiązań sfery: kultury i społecznej oraz ich wzajemnych relacji; zapoznaje się z funkcjonowaniem instytucji kultury, reguł ich funkcjonowania oraz społecznych aspektów tak w wymiarze powstania i zmiany jak i skutków oddziaływania. Kompetencje: Student posiada kompetencje w zakresie umożliwiającym prowadzenia samodzielnej analizy kontekstualnej, ale przede wszystkim posiada odpowiednie kompetencje praktycznej analizy opisywanych zjawisk i zastosowania ich do konkretnych empirycznych sytuacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin w formie testu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.