(in Polish) Współczesne problemy myśli konserwatorskiej
General data
Course ID: | WS-HS-OG-WPMKON |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Współczesne problemy myśli konserwatorskiej |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. |
Full description: |
(in Polish) 1-2.Główne tendencje w ochronie zabytków. 3-6. Konserwacji zabytków i architektury w XXI wieku. 7-10. Ochrona zabytków XX wieku w Polsce i na swiecie w XXI wieku. 11-14. Waloryzacja zabytków w Polsce. 15-20. Współczesne problemy ochrony zabytków w Polsce. 20-24. Współczesne problemy ochrony zabytków na swiecie. 25-30. Wybrane polskie realizacje konserwatorskie w XX i XXI wieku. W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. W miarę możliwości planowane są co najmniej dwa wyjścia w teren (Warszawa). |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Podstawowa: - Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczace ochrony i konserwacji zabytków. - Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u. - Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996. Andrzej Kadłuczko, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii (Vademecum), Warszawa 2000. Mieczysław Kurzatkowski, Mały słownik ochrony zabytków, Warszawa 1989. 2. Pomocnicza: - Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2007 - także inne prace tego autora. - Edmund Małachowicz, Ochrona srodowiska kulturowego, T. 1-2, Wrocław 1982; wyd. 2, Warszawa 1988. - Władysław Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985. Ochrona i konserwacja zabytków w Polsce w latach 1944-89. Uwarunkowania polityczne i społeczne, T. 1, red. Andrzej Tomaszewski, Warszawa 1996. Janusz St., Pasierb Ochrona zabytków sztuki koscielnej, Warszawa 1968 (wyd. 1); Warszawa 1971 (wyd. 2); Warszawa 1995 (wyd. popr. i uzup.). Pruszyński Jan, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2, Zakamycze 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) HS2_W04 Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego HS2_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki HS2_U04 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania. HS2_K01 Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. HS2_K02 Jest gotowy ponosić odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, inicjując konieczne działania. HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu historyka sztuki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład - referat i zaliczenie w formie pracy testowej studenta. Na pozytywna ocenę całosciową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%). Brak uczestnictwa w 3 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu. Kryteria oceny: - na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niz 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje czesc przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajec materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 80 % wymaganych punktów. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.