Seminarium magisterskie. Wybrane zagadnienia z dziejów kultury artystycznej średniowiecznej i staropolskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-SL-5-WZzDKAŚiS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie. Wybrane zagadnienia z dziejów kultury artystycznej średniowiecznej i staropolskiej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS2_W01 HS2_W02 HS2_W03 HS2_W04 HS2_U01 HS2_U02 HS2_U04 HS2_U05 HS2_U07 HS2_U08 HS2_K03 HS2_K04 |
Skrócony opis: |
Rozwój umiejętności prowadzenia samodzielnej pracy badawczej: wyboru zagadnienia, opisu i analizy dzieła sztuki (lub przekazu obrazowego), jego interpretacji w kontekście wiedzy o kulturze artystycznej średniowiecznej i nowożytnej. Seminarium ma umożliwić studentowi wybór tematu, zebranie materiałów i literatury, wreszcie - napisanie pracy magisterskiej. Wymagania wstępne: wiadomości i umiejętności opanowane w ramach programu zrealizowanego w toku studiów licencjackich. |
Pełny opis: |
Wybór i opracowanie poważnego zadania badawczego, jakim jest przygotowanie pracy magisterskiej. Nauczyciel pomaga w doborze i problemowym sprecyzowaniu tematu, koordynuje postęp prac, adiustuje gotowy tekst i ewentualnie koryguje uchybienia. Wieloetapowa praca nad projektem prowadzona metodami ćwiczeniowymi i w toku dyskusji. Student przygotowuje referaty prezentujące: temat, stan badań, zgromadzony materiał i problemy badawcze. Przygotowanie i omówienie tekstu. Zaliczenie semestru i seminarium na podstawie: 1) obecności (można mieć dwie nieusprawiedliwione w semestrze) 2) prezentacji, przynajmniej raz w semestrze, stanu zaawansowania pracy nad wybranym zagadnieniem 3) przedstawienie pracy pisemnej. Na I roku wymagane są: w semestrze zimowym - wybór tematu, wstępny stan badań i koncepcja pracy w semestrze letnim - pełny stan badań, konspekt pracy N II roku wymagane są: w semestrze zimowym - sukcesywna prezentacja postępu prac i przekazywanie kolejnych fragmentów tekstu. w semestrze letnim - ukończenie pracy i redakcja. |
Literatura: |
Dobierana indywidualnie, w zależności od podjętej przez studenta tematyki badawczej. Spośród prac metodologicznych, które dość szybko się dezaktualizują, najbardziej przydatne zdają się: Wstęp do historii sztuki, cz. I: przedmiot, metodologia zawód, red. P. Skubiszewski; Warszawa 1973; cz. 2: Materiały bibliograficxzne, red. J.Ostrowsi, A. Małkewicxz, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, zna stosowane w historii sztuki teorie i metody badawcze; orientuje się w ich najnowszych osiągnięciach. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego. Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki przez wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntetyczne wnioski. Posiada umiejętności badawcze, w tym: a) analizy problemów z zakresu historii sztuki, także analizy obiektu in situ b) właściwie dobiera metody i narzędzia badawcze, zarówno do pracy teoretycznej, jak tez w analitycznym opisie zabytków c) potrafi opracować i zaprezentować wyniki prac z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjnych i komunikacyjnych. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię. Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy przez całe życie i jej stałego konfrontowania w praktyce zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, akceptując w niej różne role. Potrafi komunikować się, uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na propagowanie wzorców etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji m.in. wynikających z krytycznej oceny działań własnych, a także zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie semestru i seminarium na podstawie: 1) obecności (można mieć dwie nieusprawiedliwione w semestrze) 2) prezentacji, przynajmniej raz w semestrze, stanu zaawansowania pracy nad wybranym zagadnieniem 3) przedstawienie pracy pisemnej. Na I roku wymagane są: w semestrze zimowym - wybór tematu, wstępny stan badań i koncepcja pracy w semestrze letnim - pełny stan badań, konspekt pracy N II roku wymagane są: w semestrze zimowym - sukcesywna prezentacja postępu prac i przekazywanie kolejnych fragmentów tekstu. w semestrze letnim - ukończenie pracy i redakcja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.