Sztuka nowoczesna - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-SNC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka nowoczesna - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W02 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U07 HS1_K01 HS1_K03 |
Skrócony opis: |
Zajęcia oparte na samodzielnej pracy studenta, opracowującego wybrane teksty bądź problemy badawcze z zakresu historii sztuki, krytyki artystycznej i estetyki. Wyniki prezentowane są w formie ustnego referatu uzupełnionego materiałem ilustracyjnym lub pisemnej pracy podsumowującej wyniki kwerendy (jedna praca w każdym semestrze). Materiał prezentowany podczas referatów poszerza program objęty wykładem "Sztuka nowoczesna" i koncentruje się przede wszystkim na sztuce polskiej. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi metodologiami nowej historii sztuki oraz zachęcenie do stosowania tych narzędzi w samodzielnej, krytycznej analizie dzieł sztuki, do postrzegania procesów artystycznych w szerszych kontekstach. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci prezentują wybrany przez nauczyciela tekst z zakresu historii sztuki nowoczesnej oraz współczesnej kultury wizualnej oraz prezentują opracowany stan badań wybranego problemu badawczego. W oparciu o ten materiał, wzbogacony samodzielnie przygotowanym materiałem ilustracyjnym, student ma za zadanie: podczas referatu - w sposób krytyczny i kreatywny - przedstawić treści merytoryczne zawarte w artykule (publikacjach),a także scharakteryzować metodologię wykorzystaną przez autora. Student - zachęcany pomocniczymi pytaniami prowadzącego zajęcia, jak również pozostałych uczestników zajęć, powinien wykazać się zrozumieniem referowanego tekstu, umiejętnością jego syntetycznego zaprezentowania, a także krytycznego ustosunkowania się do zawartych w nim hipotez. W pisemnej wersji wygłoszonego referatu student referuje stan badań nad danym zagadnieniem, w sposób krytyczny i kreatywny ustosunkowuje się do najistotniejszych hipotez badawczych, prezentuje własny punkt widzenia i interpretację. W przypadku pracy pisemnej, tekst stanowi krytyczne opracowanie tematu zleconego przez prowadzącego zajęcia (może to być: analiza tekstu naukowego, stan badań, recenzja itd.) Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi metodologiami historii sztuki oraz zachęcenie do stosowania tych narzędzi w samodzielnej, krytycznej analizie dzieł sztuki, a także do postrzegania procesów artystycznych w szerszych kontekstach (społecznym, politycznym, socjologicznym, antropologicznym). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Czekalski Stanisław , Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006. Dziewica Orleańska Jana Matejki. Materiały II seminarium IHS UAM, red. Stanisław Czekalski, Poznań 2003. Haake Michał , Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności, Kraków 2008. Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem. Nowe spojrzenia, red. Katarzyna Murawska-Muthesius, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2010 Melancholia Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium IHS UAM, red. Piotr Juszkiewicz, Poznań 2002. Sosnowska Joanna, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2003. Od awangardy do postmodernizmu, Dziamski Grzegorz (red.), Warszawa 1996. Piotr Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas Kraków 2007 Literatura uzupełniająca zostanie podana w czasie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej KOMPETENCJE Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. ECTS: 2 = 2 x 25-30 godz. w tym: 30 godz. uczestnictwo w zajęciach 30 godz. samodzielna lektura, kwerenda, przygotowanie prezentacji, konsultacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowymi oceny z przedmiotu są: 1) obecność na zajęciach (student ma prawo do trzech usprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze) 2) wygłoszony podczas zajęć referat uzupełniony prezentacją materiału ilustracyjnego. Prowadzący zajęcia ma możliwość zamiast referatu zlecić studentowi wykonanie pracy pisemnej (jednak przynajmniej w jednym semestrze student obowiązany jest do wygłoszenia referatu podczas zajęć). Prowadzący zajęcia ma możliwość zlecenia dodatkowej pracy (poza przygotowaniem ustnym i pisemnym referatu) w przypadku niedostatecznej oceny referatu lub uzasadnionego podejrzenia niesamodzielności lub nieoryginalności pracy przedstawionej przez studenta do oceny. 3) aktywny udział w zajęciach (inicjowanie dyskusji, uzupełnianie wystąpień innych uczestników zajęć, zabieranie głosu w dyskusji, konstruktywna i merytoryczna ocena prezentowanych referatów). Ocenie poddawana jest umiejętność samodzielnej pracy studenta: analizy tekstu naukowego; zbierania, selekcjonowania i oceny źródeł; opracowywania i prezentacji wyników. - na ocenę niedostateczną (2) student: nie wywiązał się w terminie z powierzonego mu zadania; nie rozumie merytorycznej treści analizowanego tekstu bądź pominął istotne źródła; nie potrafi określić zastosowanej w analizowanym tekście metodologii bądź ustosunkować się do zawartych w tekście hipotez; nie potrafi właściwie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwej terminologii; nie posiada umiejętności skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego. - na ocenę dostateczną (3) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu; zgromadził wszystkie podstawowe źródła do badanego tematu i przedstawił zarys podjętej problematyki badawczej (faktografię);posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego. - na ocenę dobrą (4) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu; określa metodologię zastosowaną w analizowanym tekście; zgromadził znaczną liczbę materiału źródłowego do badanego tematu i przedstawił zarys podjętego tematu: faktografię, zasadnicze problemy badawcze i związane z nimi hipotezy; posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego. - na ocenę bardzo dobrą (5) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu oraz krytycznie się do nich ustosunkować; zgromadził wszystkie podstawowe źródła do badanego tematu i przedstawił zarys podjętej problematyki badawczej faktografię, zasadnicze problemy badawcze i związane z nimi hipotezy - krytycznie się do nich ustosunkowując; potrafi przeprowadzić samodzielną krytyczną analizę badanego tematu (obiektu) poddając je interpretacji z zastosowaniem metod historii sztuki; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.