Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Modern art - classes

General data

Course ID: WS-HS-SNC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Modern art - classes
Name in Polish: Sztuka nowoczesna - ćwiczenia
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia oparte na samodzielnej pracy studenta, opracowującego wybrane teksty bądź problemy badawcze z zakresu historii sztuki, krytyki artystycznej i estetyki. Wyniki prezentowane są w formie ustnego referatu uzupełnionego materiałem ilustracyjnym lub pisemnej pracy podsumowującej wyniki kwerendy (jedna praca w każdym semestrze).

Materiał prezentowany podczas referatów poszerza program objęty wykładem "Sztuka nowoczesna" i koncentruje się przede wszystkim na sztuce polskiej.

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi metodologiami nowej historii sztuki oraz zachęcenie do stosowania tych narzędzi w samodzielnej, krytycznej analizie dzieł sztuki, do postrzegania procesów artystycznych w szerszych kontekstach.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć studenci prezentują wybrany przez nauczyciela tekst z zakresu historii sztuki nowoczesnej oraz współczesnej kultury wizualnej oraz prezentują opracowany stan badań wybranego problemu badawczego. W oparciu o ten materiał, wzbogacony samodzielnie przygotowanym materiałem ilustracyjnym, student ma za zadanie: podczas referatu - w sposób krytyczny i kreatywny - przedstawić treści merytoryczne zawarte w artykule (publikacjach),a także scharakteryzować metodologię wykorzystaną przez autora. Student - zachęcany pomocniczymi pytaniami prowadzącego zajęcia, jak również pozostałych uczestników zajęć, powinien wykazać się zrozumieniem referowanego tekstu, umiejętnością jego syntetycznego zaprezentowania, a także krytycznego ustosunkowania się do zawartych w nim hipotez.

W pisemnej wersji wygłoszonego referatu student referuje stan badań nad danym zagadnieniem, w sposób krytyczny i kreatywny ustosunkowuje się do najistotniejszych hipotez badawczych, prezentuje własny punkt widzenia i interpretację.

W przypadku pracy pisemnej, tekst stanowi krytyczne opracowanie tematu zleconego przez prowadzącego zajęcia (może to być: analiza tekstu naukowego, stan badań, recenzja itd.)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi metodologiami historii sztuki oraz zachęcenie do stosowania tych narzędzi w samodzielnej, krytycznej analizie dzieł sztuki, a także do postrzegania procesów artystycznych w szerszych kontekstach (społecznym, politycznym, socjologicznym, antropologicznym).

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

Czekalski Stanisław , Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

Dziewica Orleańska Jana Matejki. Materiały II seminarium IHS UAM, red. Stanisław Czekalski, Poznań 2003.

Haake Michał , Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności, Kraków 2008.

Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem. Nowe spojrzenia, red. Katarzyna Murawska-Muthesius, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2010

Melancholia Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium IHS UAM, red. Piotr Juszkiewicz, Poznań 2002.

Sosnowska Joanna, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2003.

Od awangardy do postmodernizmu, Dziamski Grzegorz (red.), Warszawa 1996.

Piotr Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas Kraków 2007

Literatura uzupełniająca zostanie podana w czasie zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.

Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.

Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej

KOMPETENCJE

Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności

Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego

Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.

ECTS: 2 = 2 x 25-30 godz. w tym:

30 godz. uczestnictwo w zajęciach

30 godz. samodzielna lektura, kwerenda, przygotowanie prezentacji, konsultacje

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Składowymi oceny z przedmiotu są:

1) obecność na zajęciach (student ma prawo do trzech usprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze)

2) wygłoszony podczas zajęć referat uzupełniony prezentacją materiału ilustracyjnego. Prowadzący zajęcia ma możliwość zamiast referatu zlecić studentowi wykonanie pracy pisemnej (jednak przynajmniej w jednym semestrze student obowiązany jest do wygłoszenia referatu podczas zajęć). Prowadzący zajęcia ma możliwość zlecenia dodatkowej pracy (poza przygotowaniem ustnym i pisemnym referatu) w przypadku niedostatecznej oceny referatu lub uzasadnionego podejrzenia niesamodzielności lub nieoryginalności pracy przedstawionej przez studenta do oceny.

3) aktywny udział w zajęciach (inicjowanie dyskusji, uzupełnianie wystąpień innych uczestników zajęć, zabieranie głosu w dyskusji, konstruktywna i merytoryczna ocena prezentowanych referatów).

Ocenie poddawana jest umiejętność samodzielnej pracy studenta: analizy tekstu naukowego; zbierania, selekcjonowania i oceny źródeł; opracowywania i prezentacji wyników.

- na ocenę niedostateczną (2) student: nie wywiązał się w terminie z powierzonego mu zadania; nie rozumie merytorycznej treści analizowanego tekstu bądź pominął istotne źródła; nie potrafi określić zastosowanej w analizowanym tekście metodologii bądź ustosunkować się do zawartych w tekście hipotez; nie potrafi właściwie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwej terminologii; nie posiada umiejętności skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.

- na ocenę dostateczną (3) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu; zgromadził wszystkie podstawowe źródła do badanego tematu i przedstawił zarys podjętej problematyki badawczej (faktografię);posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.

- na ocenę dobrą (4) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu; określa metodologię zastosowaną w analizowanym tekście; zgromadził znaczną liczbę materiału źródłowego do badanego tematu i przedstawił zarys podjętego tematu: faktografię, zasadnicze problemy badawcze i związane z nimi hipotezy; posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.

- na ocenę bardzo dobrą (5) student: wywiązał się w terminie z powierzonego zadania; potrafi zaprezentować zasadnicze treści merytoryczne i tezy analizowanego tekstu oraz krytycznie się do nich ustosunkować; zgromadził wszystkie podstawowe źródła do badanego tematu i przedstawił zarys podjętej problematyki badawczej faktografię, zasadnicze problemy badawcze i związane z nimi hipotezy - krytycznie się do nich ustosunkowując; potrafi przeprowadzić samodzielną krytyczną analizę badanego tematu (obiektu) poddając je interpretacji z zastosowaniem metod historii sztuki; posiada umiejętność skonstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu i prezentacji materiału ilustracyjnego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)