Ancient and Early Christian Art. Classes.
General data
Course ID: | WS-HS-SSW-CW-SZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ancient and Early Christian Art. Classes. |
Name in Polish: | Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | 2. Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska - ćwiczenia HS1_W01 HS1_W02 HS1_W06 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U03 HS1_U07 WS1_K01 WS1_K02 WS1_K03 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładów na temat sztuki starożytnej. Główny nacisk położony jest na poszerzenie i ugruntowanie wybranych zagadnień z zakresu historii Mezopotamii i Egiptu, geografii historycznej regionu, filozofii starożytnej, mitologii i religii. Podczas zajęć studenci będą ćwiczyć umiejętność datowania i atrybucji zabytków starożytnych. Zdobędą umiejętność prezentowania swoich prac przed grupą. Będą uczyć się samodzielnego wyszukiwania bibliografii oraz pisania prac z przypisami. Wymagania wstępne:Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i historycznego oraz bibliografii. Prezentacja metod zaliczenia. 2. Ćwiczenia mające na celu ocenę zakresu wiedzy studentów, wyniesionej ze szkoły średniej. 3. Wpływ geografii starożytnej Mezopotami na sztukę. 4. Rozwój pisma w starożytnej Mezopotamii. Odczytanie pisma klinowego i rozwój badań nad kulturą i sztuką Mezopotamii. 5. Mitologia Mezopotamii – przedstawienia bogów w sztuce. 6. Epos o Gilgameszu i jego percepcja w sztuce. 7. Warunki geograficzne Egiptu i ich wpływ na rozwój sztuki. 8. Rozwój pisma w Egipcie, odczytanie hieroglifów i rozwój egiptomanii. 9. Polskie badania w Egipcie. Kazimierz Michałowski i polskie misje działające w Dolinie Nilu. 10. Mitologia Egiptu. 11. Zycie pozagrobowe Egipcjan i jego recepcja w sztuce. 12. Historia ubiorów i biżuterii w starożytnej Mezopotamii i Egipcie. 13. Ćwiczenia polegające na identyfikacji zabytków starożytnej Mezopotamii. 14. Mitologia starożytnej Grecji - wprowadzenie 15. Omówienie i podsumowanie semestralnych prac pisemnych studentów. cji |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Historia starozytna, M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stepien, Warszawa 2008. 2. Gawlikowska, K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975. 3. Łyczkowska, K, Szarzynska K, Mitologia Mezopotamii, Warszawa 1986. wydanie: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986. 4. Epos o Gilgameszu, tłumaczenie: K. Łyczkowskiej, P. Puchta, M. Kapełus, Warszawa 2002. 5. Lipinska, J., Sztuka starozytnego Egiptu, Warszawa 2008. 6. Lipinska, J., Marciniak M., Mitologia Starozytnego Egiptu, Warszawa 1980 (wiele wznowien: m.in. 2006 r.). 7. Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania). Literatura dodatkowa: Eposy sumeryjskie, przekł. Szarzynska K., Warszawa 2003 Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008 (lub inne wyd.). Ksenofont, Wyprawa Cyrusa. Anabaza, przeł. A. Rapaport, Wrocław 2006 Mity akadyjskie, Kapelus M. (red.), Warszawa 2000. Mity sumeryjskie, przekł Szarzynska K., Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
O |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas zajec stosowane sa metody: cwiczeniowa polegajaca na wykorzystaniu tekstów zródłowych, map, internetu; metoda projektu - zakonczona zajeciami w Królikarni oraz Łazienkach Królewskich; metoda referatu - studenci przygotowuja samodzielnie, zgodnie ze wskazówkami prowadzacego prace pisemne i prezentacje multimedialne, które prezentowane są przed prowadzącym i studentami z danej grupy cwiczeniowej; metoda okragłego stołu - polegajaca na swobodnej dyskusji, wymianie doświadczeń oraz koncowym podsumowywaniu wypowiedzi; metody eksponujace takie jak drama i symulacyjna. Weryfikacja efektów odbywa sie poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału; ocene referatu i prezentacji multimedialnej; ocene aktywnosci podczas cwiczen i zaangazowania w dyskusje prowadzone podczas cwiczen. efekt 1, 3, - zaliczenie cwiczen; efekt 2, 4 - referat; efekt 5. Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikowac zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starozytnej, nie potrafi pracowac samodzielnie, nie rozumie potrzeby dalszego pogłebiania wiedzy. Nie przedstawił prezentacji, nie oddał pracy pisemnej. Nie zaliczył testów pisemnych. Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo wiekszosc zabytków, ale nie potrafi dokonac analizy porównawczej i umiescic zabytków w szerszym kontekscie. Posiada dostateczna znajomosc terminologie z zakresu historii sztuki starozytnej. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 3. Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas ćwiczen materiału, zna dobrze terminologie z zakresu historii sztuki starozytnej, potrafi analizowac i selekcjonowac informacje dotyczace historii sztuki starozytnej, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; kierujac sie wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje umiejetnosci. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 4. Ocena 5: student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starozytnej, uczestniczy aktywnie w cwiczeniach, potrafi przeprowadzic krytyczna analize dzieł sztuki, poddajac je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla okreslenia ich znaczen, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie kulturowym, dazy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozumie koniecznosc kształcenia sie przez cale zycie. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 5. Studenci zobowiązani są oddać pracę pisemną do dwóch tygodni po wygłoszeniu jej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.