Introduction to the history of art - fine arts - lecture
General data
Course ID: | WS-HS-WDHSPLAS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to the history of art - fine arts - lecture |
Name in Polish: | Wstęp do historii sztuki - plastyka - wykład |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawową klasyfikacją dzieł sztuki (malarstwa, rzeźby, rysunku, rzemiosła artystycznego) oraz opanowanie terminologii umożliwiającej przygotowywanie profesjonalnych opisów dzieł. |
Full description: |
(in Polish) Podczas wykładu studenci poznają terminologię dotyczącą: 1. Ogólnego podziału sztuk plastycznych; 1. Malarstwa, w tym: rodzaje malarstwa, rodzaje przedstawień; kompozycja, rodzaje perspektywy, teoria i percepcja barw; 2. Rzeźby – rodzaje ze względu na formę i funkcję oraz jej typy; terminologia związana z rzeźbą sepulkralną, monumentalną, ołtarzową. 3. Ornamentyki - rodzaje ornamentów stosowanych w sztukach plastycznych od czasów prehistorycznych do współczesności – typologia i chronologia 4. Elementów kostiumologii – wybrane zagadnienia dotyczące ewolucji ubiorów na przestrzeni dziejów 5. Wybranych zagadnienia dotyczących funkcji wyrobów rzemiosła artystycznego dla potrzeb sprawowania kultu. |
Bibliography: |
(in Polish) PODSTAWOWA: A.S. Czyż, B. Gutowski, Nekropolie kresowe. Skrypt dla inwentaryzatorów zabytkowych cmentarzy dawnych Kresów Wschodnich, Warszawa 2008; E. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, tłum. J. Zarański, Warszawa 1981; M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983 (lub następ. wydania); Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, PWN, Warszawa 1996; H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 3 ECTS: 30 godz. zajęć w sali 2 godz. na konsultacje indywidualne 30 godz. na przygotowanie się do kolokwium pisemnego 28 godz. na przeczytanie zadanej literatury WIEDZA Student zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej. Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą podziału sztuk plastycznych, podstawowych rodzajów malarstwa i rzeźby, różnych rodzajów perspektyw i typowo kompozycji oraz roli barw. Dysponuje specjalistyczną terminologią pozwalająca wstępnie zaklasyfikować dzieło sztuki, określić jego typ, tematykę, nazwać zastosowany typ kompozycyjny i niektóre efekty. Posiada, w zakresie podstawowym, umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów dotyczących gatunków malarstwa i rzeźby, perspektywy, kompozycji, roli barw. Może podejmować próby analizy dzieł plastycznych in situ, na poziomie podstawowym. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wymagana jest obecność studenta na zajęciach. Na zakończenie semestru student rozwiązuje kolokwium pisemne, składające się z pytań otwartych i testowych Kryteria zaliczenia kolokwium na ocenę dst (3) - 55-70% poprawnie napisanego kolokwium na ocenę db (4) - 70-85% poprawnie napisanego kolokwium na ocenę bdb (5) - 85-100% poprawnie napisanego kolokwium |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.