Contemporary problems of conservator mean
General data
Course ID: | WS-HS-WPMKON |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary problems of conservator mean |
Name in Polish: | Współczesne problemy myśli konserwatorskiej |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. Zakres zajęć: 1-2. Omówienie zakresu wykładu „Współczesne problemy myśli konserwatorskiej”. 3-6. Konserwacji zabytków i architektury w XXI wieku. 7-10. Ochrona zabytków XX wieku w Polsce i na świecie w XXI wieku. 11-14. Waloryzacja zabytków w Polsce. 15-20. Współczesne problemy ochrony zabytków w Polsce. 20-24. Współczesne problemy ochrony zabytków na świecie. 25-30. Wybrane polskie realizacje konserwatorskie w XX i XXI wieku. W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. W miarę możliwości planowane są co najmniej dwa wyjścia w teren (Warszawa) i w miarę możliwości jeden wyjazd na obszar Mazowsza. OPIS ECTS Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Konsultacje: 5 godz. Samodzielna lektura: 20 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Łącznie: 85 godz. / 3 pkt. ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Podstawowa: - Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczące ochrony i konserwacji zabytków. - Zasady konserwatorskie – zakładka ze strony NID - Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u. - Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996. Andrzej Kadłuczko, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii (Vademecum), Warszawa 2000. Mieczysław Kurzątkowski, Mały słownik ochrony zabytków, Warszawa 1989. 2. Pomocnicza: - Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2007 - także inne prace tego autora. - Edmund Małachowicz, Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2, Wrocław 1982; wyd. 2, Warszawa 1988. - Władysław Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985. Ochrona i konserwacja zabytków w Polsce w latach 1944-89. Uwarunkowania polityczne i społeczne, T. 1, red. Andrzej Tomaszewski, Warszawa 1996. Janusz St., Pasierb Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1968 (wyd. 1); Warszawa 1971 (wyd. 2); Warszawa 1995 (wyd. popr. i uzup.). Pruszyński Jan, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2, Zakamycze 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza HS2_W01 - Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w życiu zawodowym. HS2_W02 - Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym i umie stosować ją praktycznie. HS2_W03 - Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą zaawansowane metody badawcze historii sztuki. HS2_W07 - Ma pogłębioną znajomość i umiejętność stosowania zaawansowanych metod analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. HS2_W08 - Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. HS2_W10 - Ma pogłębioną znajomość instytucji kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury. Umiejętności HS2_U08 - Potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie humanistyki oraz dziedzin pokrewnych historii sztuki w języku polskim i języku obcym. Umie popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład - referat i zaliczenie w formie pracy testowej studenta. Na pozytywną ocenę całościową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%). Brak uczestnictwa w 3 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu. Kryteria oceny: - na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niż 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje część przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów. - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajęć materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 80 % wymaganych punktów. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.