Introduction to the history of art - fine arts
General data
Course ID: | WS-HS-WdHSP-ĆW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to the history of art - fine arts |
Name in Polish: | Wstęp do historii sztuki - plastyka |
Organizational unit: | Institute of History of Art |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) HS1_W03; HS1_U01; HS1_U02; HS1_U03; HS1_U05; HS1_U07; HS1_U08 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu nauczenie studenta umiejętności tworzenia poprawnego opisu dzieła sztuki wytworzonego w technikach graficznych, malarskich, rzeźbiarskich oraz rzemiosła artystycznego. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią stosowaną do opisu dzieła sztuki i praktycznym jej zastosowaniem. Efektem aktywnego uczestnictwa w zajęciach ma być umiejętność samodzielnego stworzenia opisu wybranego obiektu przy zastosowaniu odpowiedniego aparatu naukowego z wykorzystaniem metodologii stosowanej podczas ćwiczeń. |
Bibliography: |
(in Polish) Bibliografia ma charakter orientacyjny i nie jest ostateczna. Literatura na zajęcia dobierana jest po konsultacji z uczestnikami zajęć. Literatura podstawowa: -Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania) - Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: - J. Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, Warszawa 2013 - A. Kozieł, Michael Willmann i jego pracownia malarska, Wrocław 2013 - A. Krejča, Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej Warszawa 1984 - A. Griffiths, The Print Before Photography. An Introduction to European Printmaking 1550–1820, London 2016 - K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999 - H. Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w. Zarys historyczny, różne wydania - G. Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej poł. XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 - Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła dawnych mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych bada technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod red. G. Bastek i G. Janczarskiego, Warszawa 1999 - A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. II: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430 –1500, Warszawa 2011 - Z. Kaszowska, Brokaty wytłaczane w gotyckim malarstwie i rzeźbie na terenie Małopolski, Studia i materiały Wydziału Konserwacji i restauracji dzieł sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, t. XV, Kraków 2006 - K. Zwolińska, Podręczna technologia malarstwa, Warszawa 1997 - D.V. Thompson, The Materials and Tehniques of Medieval Painting, New York 1956 - M. Jakubek-Raczkowska, Rzeźba gdańska przełomu XIV i XV wieku, Warszawa 2006 - J. Kowalczyk, Pomnik Jordanów w Krakowie. Problem datowania i autorstwa, "Biuletyn Historii Sztuki", R LXXIV(2012), 2, s. 157-187 - S. Krzemińska-Szołtysek, Wielmożni panowie i czcigodne panie. Renesansowe nagrobki figuralne na Górnym Śląsku, Wrocław 2017 - M. Wardzyński, Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry w polskiej prowincji zakonu paulinów, I: Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620 – 1705, t. 2, Warszawa 2009 - M. Dygas-Konopacka, Rzeźba w kamieniu, Warszawa 2011 - J.T. Cami, J. Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie. Ilustrowany podręcznik snycerza, Warszawa 1998 - Ikony XIV-XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, t. I-III, red. M.P. Kruk, Kraków 2019 - R. Sulewska, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zymunta III Wazy, Warszawa 2004 - P. Mrozowski, Polskie nagrobki gotyckie, Warszawa 1994 - Z. Wolski, Sztukatorstwo, Warszawa 1994 - T.M. Rudkowski, Polskie sgraffita renesansowe, Warszawa 2006 - M. Kurzej, Siedemnastowieczne sztukaterie w Małopolsce, Kraków 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: - zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę - posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych - potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym - posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej - potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko Opis ECTS: Uczestnictwo w zajęciach: 30 h. Przygotowanie do zajęć: 15 h. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 15 h. Razem 60 h. : 30 h. = 2 pkt. ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem otrzymania oceny jest obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna powinna zostać zaliczona pisemnie w czasie sesji w terminie podanym przez prowadzącego. Końcowa ocena będzie średnią złożoną z trzech komponentów-ocen za: - merytoryczny udział w dyskusji świadczący o przeczytaniu oraz przemyśleniu zadanych lektur - pracę zaliczeniową, której celem będzie opis wskazanego przez prowadzącego obiektu - kolokwium, które odbędzie się na ostatnich zajęciach a sprawdzać będzie znajomość oraz umiejętność zastosowania w praktyce pojęć stosowanych na ćwiczeniach Punktacja kolokwium: poniżej 50% - niedostateczny 51-65% - dostateczny 66-80% - dobry 80-95% - bardzo dobry powyżej 95% - celujący Studenci posiadający indywidualny tryb nauczania i inni, wymagający specjalnego procedowania przy zaliczeniu (np. odbywający studia częściowe poza Polską), będą mieli osobno ustalony tryb zaliczenia zajęć. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.