Digitalizacja dziedzictwa kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-MZ-ODKS-DDK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Digitalizacja dziedzictwa kulturowego |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Umiejętności: ODKiŚ1_U01 ODKiŚ1_U02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez jego zapis na cyfrowych nośnikach danych. Pojęcie digitalizacji traktowane jest szeroko i obejmuje także metody archiwizacji, ochrony i udostępniania. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez digitalizację. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji. Zakres zajęć: 1. Podstawowa terminologia z zakresu digitalizacji; 2. Najważniejsze unormowania prawne polskie i międzynarodowe regulujące proces digitalizacji; 3. Omówienie wzorcowych projektów digitalizacyjnych polskich i zagranicznych; 4. Realizacja procesu digitalizacji w otoczeniu instytucjonalnym; 5. Digitalizacja a prawa autorskie; Metadane; 6. Języki informacyjno-wyszukiwawcze w procesie digitalizacji; 7. Podstawowe aspekty techniczne digitalizacji obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych; 8. Kwestie etyczne związane z digitalizacją. Dzięki zajęciom student/ka poznaje podstawową terminologię dotyczącą digitalizacji oraz potrafi wskazać akty prawne, definiujące wybrane zagadnienia. Zdobywa wiedzę na temat celów digitalizacji i metod dostosowanych do kategorii digitalizowanych obiektów. Uczy się identyfikować najistotniejsze kwestie i momenty krytyczne, związane z procesem digitalizacji w instytucji kultury, dokonywać analizy takiego procesu i proponować rozwiązania. Poznaje podstawowe zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, mające wpływ na proces digitalizacji. Uczy się opracowywania metadanych dla wskazanej grupy obiektów. Nabywa podstawową wiedzą na temat rozwiązań technicznych, stosowanych w procesach digitalizacji obiektów 2D oraz 3D. Uczy się opracowywać podstawowe wytyczne w zakresie digitalizacji dla instytucji kultury. |
Literatura: |
1. Bunsch E., 2018, Problematyka tworzenia wizualnej i pomiarowej dokumentacji ruchomych zabytków archeologicznych, „Archaeologica hereditas 14. Znaleziska archeologiczne: problemy konserwacji, inwentaryzacji i przechowywania”, s. 159-169. 2. Bunsch E., Ceraficki P., Ligier P., Mondzelewski M., Nosorowski G., Pyzik W., Sitnik R., Stankiewicz A., Staszkiewicz W., Szala M., Kuśmidrowicz-Król A., 2013, Cyfrowa fotografia w dokumentacji muzealnej, Warszawa. 3. Mejzner M., Rymar H., Smoter Z., Szczepańska B., Tarkowski A., Urban D., Zawadzka Z., 2014, Prawne aspekty digitalizacji i udostępniania zbiorów muzealnych przez internet, Warszawa. 4. Bunsch E., Sitnik R, 2011, Proces digitalizacji 3D. Od założeń do dokumentacji cyfrowej, „Muzealnictwo”, 52, s. 48-53. 5. Kościuk J., 2013, Modern 3D scanning in modeling, documentation and conservation of architectural heritage / Współczesne skanowanie laserowe 3D w modelowaniu, dokumentacji i konserwacji zabytków architektury, „Widomości Konserwatorskie”, 32, s. 82-88. 6. Zapłata R., Kędzierski M., Fryśkowska A., Wilińska M., Deliś P., 2012, Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego i historycznego. Wybrane przykłady i zagadnienia zastosowania teledetekcji, [w:] Radom: Korzenie Miasta i regionu. T. 3, (red.) A. Buko, D. Główka, M. Trzeciecki, Warszawa, s. 107-127. 7. Boroń A., Rzońca A., Wróbel A., 2007, Metody fotogrametrii cyfrowej i skanowania laserowego w inwentaryzacji zabytków, „Rocznik Geomatyki”, t. V, z. 8, s. 129-140. 8. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, 2008, Płoszajski G. (red.), Warszawa. 9. Bunsch E., Ceraficki P., Pyzik W., Sitnik R., Staszkiewicz W., Szala M., Kuśmidrowicz-Król A., Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Odwzorowania_NIMOZ_2012.pdf [dostęp.: 28.12.2018] 10. Karecka L., Kłos M., Tabak K., Werla M., Zaucha T., Zielonka K., Gaweł Ł., Kuśmidrowicz-Król A., Metadane, zagadnienia słowników Kontrolowanych, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf [dostęp.: 28.12.2018] 11. Bunsch E., Jamski P., Kalota T., Karecka L., Kłos M., Marciniak J., Mazurek C., Sitnik R., Szala M., Werla M., Zaucha T., Kuśmidrowicz-Król A., Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf [dostęp.: 28.12.2018] * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student/ka: Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa kulturowego. OPIS ECTS Udział w wykładzie 30 godz. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej 15 godz. Samodzielna lektura 20 godz. Łącznie 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach. Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.