Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Digitalizacja dziedzictwa kulturowego

General data

Course ID: WS-MZ-ODKS-DDK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Digitalizacja dziedzictwa kulturowego
Organizational unit: Institute of History of Art
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez jego zapis na cyfrowych nośnikach danych. Pojęcie digitalizacji traktowane jest szeroko i obejmuje także metody archiwizacji, ochrony i udostępniania. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji.

Full description: (in Polish)

Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez digitalizację. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji.

Zakres zajęć:

1. Podstawowa terminologia z zakresu digitalizacji;

2. Najważniejsze unormowania prawne polskie i międzynarodowe regulujące proces digitalizacji;

3. Omówienie wzorcowych projektów digitalizacyjnych polskich i zagranicznych;

4. Realizacja procesu digitalizacji w otoczeniu instytucjonalnym;

5. Digitalizacja a prawa autorskie; Metadane;

6. Języki informacyjno-wyszukiwawcze w procesie digitalizacji;

7. Podstawowe aspekty techniczne digitalizacji obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych;

8. Kwestie etyczne związane z digitalizacją.

Dzięki zajęciom student/ka poznaje podstawową terminologię dotyczącą digitalizacji oraz potrafi wskazać akty prawne, definiujące wybrane zagadnienia. Zdobywa wiedzę na temat celów digitalizacji i metod dostosowanych do kategorii digitalizowanych obiektów. Uczy się identyfikować najistotniejsze kwestie i momenty krytyczne, związane z procesem digitalizacji w instytucji kultury, dokonywać analizy takiego procesu i proponować rozwiązania. Poznaje podstawowe zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, mające wpływ na proces digitalizacji. Uczy się opracowywania metadanych dla wskazanej grupy obiektów. Nabywa podstawową wiedzą na temat rozwiązań technicznych, stosowanych w procesach digitalizacji obiektów 2D oraz 3D. Uczy się opracowywać podstawowe wytyczne w zakresie digitalizacji dla instytucji kultury.

Bibliography: (in Polish)

1. Bunsch E., 2018, Problematyka tworzenia wizualnej i pomiarowej dokumentacji ruchomych zabytków archeologicznych, „Archaeologica hereditas 14. Znaleziska archeologiczne: problemy konserwacji, inwentaryzacji i przechowywania”, s. 159-169.

2. Bunsch E., Ceraficki P., Ligier P., Mondzelewski M., Nosorowski G., Pyzik W., Sitnik R., Stankiewicz A., Staszkiewicz W., Szala M., Kuśmidrowicz-Król A., 2013, Cyfrowa fotografia w dokumentacji muzealnej, Warszawa.

3. Mejzner M., Rymar H., Smoter Z., Szczepańska B., Tarkowski A., Urban D., Zawadzka Z., 2014, Prawne aspekty digitalizacji i udostępniania zbiorów muzealnych przez internet, Warszawa.

4. Bunsch E., Sitnik R, 2011, Proces digitalizacji 3D. Od założeń do dokumentacji cyfrowej, „Muzealnictwo”, 52, s. 48-53.

5. Kościuk J., 2013, Modern 3D scanning in modeling, documentation and conservation of architectural heritage / Współczesne skanowanie laserowe 3D w modelowaniu, dokumentacji i konserwacji zabytków architektury, „Widomości Konserwatorskie”, 32, s. 82-88.

6. Zapłata R., Kędzierski M., Fryśkowska A., Wilińska M., Deliś P., 2012, Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego i historycznego. Wybrane przykłady i zagadnienia zastosowania teledetekcji, [w:] Radom: Korzenie Miasta i regionu. T. 3, (red.) A. Buko, D. Główka, M. Trzeciecki, Warszawa, s. 107-127.

7. Boroń A., Rzońca A., Wróbel A., 2007, Metody fotogrametrii cyfrowej i skanowania laserowego w inwentaryzacji zabytków, „Rocznik Geomatyki”, t. V, z. 8, s. 129-140.

8. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, 2008, Płoszajski G. (red.), Warszawa.

9. Bunsch E., Ceraficki P., Pyzik W., Sitnik R., Staszkiewicz W., Szala M., Kuśmidrowicz-Król A., Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Odwzorowania_NIMOZ_2012.pdf [dostęp.: 28.12.2018]

10. Karecka L., Kłos M., Tabak K., Werla M., Zaucha T., Zielonka K., Gaweł Ł., Kuśmidrowicz-Król A., Metadane, zagadnienia słowników Kontrolowanych, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf [dostęp.: 28.12.2018]

11. Bunsch E., Jamski P., Kalota T., Karecka L., Kłos M., Marciniak J., Mazurek C., Sitnik R., Szala M., Werla M., Zaucha T., Kuśmidrowicz-Król A., Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, http://digitalizacja.nimoz.pl/uploads/zalaczniki/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf [dostęp.: 28.12.2018]

* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student/ka:

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i

analizowania zabytków.

Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą

terminologię używaną w ochronie dziedzictwa kulturowego.

OPIS ECTS

Udział w wykładzie

30 godz.

Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej

15 godz.

Samodzielna lektura

20 godz.

Łącznie

65 godz. / 2 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach.

Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)