Bezpieczeństwo żywnościowe (III rok)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-BW-BZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo żywnościowe (III rok) |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty wiedzy: student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo żywnościowe świata Efekty umiejętności: student umie wykorzystać nabyte informacje dla oceny zjawisk dotyczących zagadnień problematyki wyżywienia w skali globalnej i lokalnej Efekt kompetencji: student potrafi krytycznie analizować informacje z zakresu spraw dotyczących bezpieczeństwa żywności i bezpieczeństwa żywnościowego Opis ECTS 1 punkt (30 godz.) za uczestnictwo w konwersatorium 1 punkt (30 godz.) przygotowanie prezentacji 1 punkt (30 godz.) za zapoznanie się z literaturą |
Skrócony opis: |
Bezpieczeństwo żywności stanowi jeden z głównych problemów w skali globalnej o czym świadczy uznanie przez Narody Zjednoczone problemu walki z głodem jako celu numer 1 w ramach Milenijnych Celów Rozwojowych NZ a także obecnie obowiązujących w Celach Zrównoważonego Rozwoju NZ |
Pełny opis: |
W związku z gwałtownie wzrastającą liczbą ludności z aktualnych 7 miliardów do około 9-10 miliardów ludzi w 2050 roku (wg prognoz NZ) koniecznym będzie wyżywienie dodatkowych 2-3 miliardów ludzi. Według danych NZ liczbę obecnie ludzi głodujących w skali świata szacuje się na 800 milionów. Kryzys żywnościowy lat 2008-2009 dowodzi jakie skutki polityczne może wywołać niedobór żywności. Według prognoz FAO w efekcie wzrostu liczby ludności i poprawy diety koniecznym będzie zwiększenie w tym czasie produkcji żywności o 70%. Ponieważ praktycznie poza Afryką nie ma wolnych terenów, które można byłoby wziąć pod uprawę koniecznym jest podjęcie intensywnych działań na skalę globalną. Przykład „Zielonej Rewolucji’ z końca XX wieku wskazuje, że wypracowanie a następnie wykorzystanie nowych technologii w rolnictwie na miarę XXI wieku jest niezbędnym elementem rozwiązania problemu bezpieczeństwa żywnościowego. Równie istotnym jest przyjęcie i wdrożenie w skali poszczególnych państw i regionów właściwej polityki żywnościowej, co zostanie omówione na przykładzie zarówno UE jak i USA, Brazylii, Chin i Indii. |
Literatura: |
1. Małysz J. Bezpieczeństwo żywnościowe strategiczną potrzebą ludzkości. Warszawa 2008. 2. Zegar J.S., Współczesne wyzwania rolnictwa. Paradygmaty – Globalizacja – Polityka. Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. 3. Gulbicka B., Problemy wyżywienia w krajach rozwijających się, Program wieloletni2005–2009. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, IERiGŻ PIB, Warszawa 2009. 4. The State of Food Insecurity in the World 2012. Economic growth is necessary but not sufficient to accelerate reduction of hunger and malnutrition. FAO, WFP and IFAD, Rome, 2012. 5. Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Kowalczyk S. (red), Warszawa, 2009. 6. How to feed the Word in 2050. Expert meeting, Rome 2009. 7. Gulbicka B., Bezpieczeństwo żywnościowe krajów rozwijających się, Studia i Monografie 116, IERiGŻ, Warszawa 2003. 8. Konarzewski M., Na początku był głód, Warszawa 2005. 9. Strona internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi http://www.minrol.gov.pl/ 10. Strona internetowa FAO http://www.fao.org/index_en.htm Uzupełniająca 1. The future control of food, Geoff Tansey & Tasmin Rajotte (ed), London 2008. 2. Foresight. The Future of Food and Farming, London 2011. 3. Strony internetowe instytucji Unii Europejskiej, w szczególności http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy: student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo żywnościowe świata Efekty umiejętności: student umie wykorzystać nabyte informacje dla oceny zjawisk dotyczących zagadnień problematyki wyżywienia w skali globalnej i lokalnej Efekt kompetencji: student potrafi krytycznie analizować informacje z zakresu spraw dotyczących bezpieczeństwa żywności i bezpieczeństwa żywnościowego opis ECTS 1 punkt (30 godz.) za uczestnictwo w wykładzie, 1 punkt (30 godz.) za zapoznanie się z literatutą |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - na ocenę 2 (ndst.): student nie zna aktualnej sytuacji żywnościowej świata oraz przewidywanych zmian w tym zakresie - na ocenę dostateczną (dst.): student posiada podstawową wiedzę na temat globalnego bezpieczeństwa żywnościowego. Odróżnia pojęcie bezpieczeństwa żywnościowego i bezpieczeństwa żywieniowego - na ocenę dobrą (db.): student zna zagadnienia związane z bezpieczeństwem żywnościowym świata i determinującymi je czynnikami o charakterze politycznym i gospodarczym - na ocenę bardzo dobrą (bdb.): student zna znaczenie czynników wpływających na bezpieczeństwo żywnościowe świata, potrafi wnioskować jak uwarunkowania polityczne wpływają na bezpieczeństwo żywnościowe.Ocena końcowa na podstawie egzaminu pisemnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.