Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social and cultural integration of immigrants

General data

Course ID: WS-PO-BW-ISKI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social and cultural integration of immigrants
Name in Polish: Integracja społeczno-kulturowa imigrantów
Organizational unit: Institute of Political Science
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami na jakie napotyka integracja społeczno-kulturowa imigrantów przybywających do Europy oraz poszukiwanie dróg do tworzenia skutecznej polityki integracyjnej. Zapoznanie się z doświadczeniami wielokulturowości wybranych państw europejskich oraz z polityką integracji imigrantów da możliwość podejmowania pracy w instytucjach zajmujących się integracją imigrantów w Polsce, jak również wiedza ta może być wykorzystywana w przygotowania społeczeństwa na przyszły napływ imigrantów do naszego kraju.

Zajęcia mają charakter wykładu z elementami dyskusji, co jakiś czas kończą się krótkim pisemnym ustosunkowaniem się do omawianego zagadnienia. Zajęcia są wspomagane środkami audiowizualnymi. Ponadto studenci przygotują na koniec semestru autorski projekt integracji imigrantów w naszym kraju.

Full description: (in Polish)

1. Koncepcje i teorie integracji

2. Charakterystyka społeczna i kulturowa imigrantów w Europie

3. Różnice kulturowe między krajami pochodzenia imigrantów a Europą

4. Doświadczenia wybranych państw UE

5. Polityka integracyjna UE

6. Próba stworzenia modelu polityki integracyjnej

7. Akty prawne Unii Europejskiej dotyczące integracji cudzoziemców

8. Proces integracji społecznej - edukacja

9. Proces integracji społecznej - rynek pracy

10. Proces integracji społecznej - zwalczanie dyskryminacji

11. Dylematy wielokulturowości - konflikt praktyk kulturowych z prawami państwa przyjmującego

12. Dylematy wielokulturowości - konflikt praktyk kulturowych z prawami człowieka

13. Imigranci z krajów muzułmańskich w UE (napływ, kraje pochodzenia i charakterystyka społeczności muzułmańskich)

14. Islam. praktyki religijne (regulacje prawne i obszary konfliktu)

15. Polityka integracyjna w Polsce

Bibliography: (in Polish)

1. J. Balicki, Imigranci i uchodźcy w Unii Europejskiej. Humanizacja polityki imigracyjnej i azylowej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012.

2. J. Balicki, A. Wells, The Pendulum Culture? Integration of Young Muslim Immigrants in East London, Trafford, Bloomington, IN (USA) 2011.

3. J. Balicki, Imigranci z krajów muzułmańskich w UE. Wyzwania dla polityki integracyjnej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2010.

4. S.W. Witkowski, Wprowadzenie do prawa muzułmańskiego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.

5. J.Balicki (red.), Migracje jako nowa kwestia społeczna, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2008.

6. A. Grzymała Kozłowska, Sł. Łodziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, WUW, Warszawa 2008.

7. J. Balicki (red.), Integracja kulturowa imigrantów. Wyzwania i dylematy, Instytut Politologii UKSW, Fundacja Konrada Adenauera, Warszawa 2007.

8. J.Bury, J. Kasprzak, Prawo karne islamu, Difin, Warszawa 2007.

9. J.Niesssen, Th. Huddleston, L.Citron, Migrant Integration Policy Index, British Council and Migration Policy Group, Brussels 2007.

10. L.Welchman, Women and Muslim Family Laws in Arab States. A Coparative Overview of Textual Development and Advocacy, Amsterdam University Press, Amsterdam 2007.

11. Ch. Ockrent (red.), Czarna księga kobiet, Wydawnictwo Boy-Żeleński, Warszawa 2007.

12. J,Balicki, P.Stalker, Polityka imigracyjna i azylowa. Zarys problematyki, Wyd. UKSW, Warszawa 2006.

13. J.Balicki, A.Wells, Asylum Seekers’ Policy v Integration Policy. Case Study of Kosovan Families in the East End of London (2003-2005), Trafford Publishing, Oxford, UK 2006.

14. L. M. Nijakowski, Polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych, Wyd.Sejm., Warszawa 2005.

15. E. Budakowska, Tożsamość bez granic, Współczesne wyzwania, WUW, Warszawa 2005

16. T.Modood, Multicultural Politics, Edinburgh University Press, Great Britain 2005.

17. I.Buruma. Śmierć w Amsterdamie. Zabójstwo Theo van Gogha i granice tolerancji, Universitas, Kraków 2006.

18. M.Zyzik, Małżeństwo w prawie muzułmańskim, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2003.

19. S.P., Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, WWL Muza SA, Warszawa 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

K_W01. ma wiedzę nt. koncepcji i teorii integracji.

K_W02. zna akty prawne Unii Europejskiej dotyczące integracji cudzoziemców.

K_W03. posiada wiedzę nt. modeli integracji imigrantów w wybranych krajach UE

K_W04. zna płaszczyzny integracji.

K_W05. posiada wiedzę nt. napływu imigrantów, krajów pochodzenia i ich kultury oraz religii.

K_U01. potrafi dokonać charakterystyki społecznej i kulturowej imigrantów w Europie

K_U02. potrafi opisać proces integracji społecznej przez edukację

K_U03. umie powiązać proces integracji społecznej z rynkiem pracy

K_U04. potrafi przedstawić uwarunkowania procesu integracji społecznej imigrantów i podejmować działania na rzecz zwalczania ich dyskryminacji.

K_U05. umie dokonać oceny polityki integracyjnej w Polsce.

K_U06. potrafi wymienić regulacje prawne i obszary konfliktów na tle religijnym.

K_K01. jest świadom istnienia dylematów wielokulturowości i konfliktów praktyk kulturowych z prawami państwa przyjmującego.

K_K02. jest przekonany o związku między integracją imigrantów a bezpieczeństwem kraju.

K-K03. jest przekonany o konieczności zwalczania stereotypów w stosunku do imigrantów z krajów muzułmańskich w UE.

K_K04. rozumie potrzebę określenia statusu prawnego islamu w UE.

K_K05. przejawia postawę tolerancyjną wobec dążenia muzułmanów do swobodnego praktykowania swojej religii na terenie UE.

K_K05. potrafi się ustosunkować do sposobu edukacji dzieci imigrantów w Wielkiej Brytanii (szkoły publiczne, szkoły wyznaniowe, edukacja religijna w meczetach) i wykorzystywać te doświadczenia w Polsce.

K_K06. Jest kompetentny w sprawie rozwiązywania problemów płynących z różnic między prawem muzułmańskim a prawem państw UE

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z dwóch kolokwiów. Terminy kolokwiów są podawane z 2-3-tygodniowym wyprzedzeniem.

Ze względu na dowartościowanie pracy ciągłej w czasie całego semestru o ostatecznej ocenie decyduje w 70% średnia wyników z dwóch kolokwiów oraz w 30% aktywne uczestnictwo w zajęciach, mierzone przy pomocy pisanych kartkówek na końcu zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)